fredag 14 juli 2017

Vad ska vi ha till middag?

Ja det är frågan det:-) och jag överfölls av en enorm hunger när jag hörde att kära dotter var på väg till ett litet värdshus eller fin gammal pub, såg framför mig allt gott som finns där, här: jodå, två pizzerior, en restaurang som mer och mer fallit för sushi och så en sushi till och Mc Donalds, nej inget lockade, tur då att det fanns lite i frysen för ingen hade lust att handla och vi har så fullt upp jämt, fattar inte men jag höll på med att sätta upp tavlor som tar lite tid. Innan var det balkongskötsel.

Gräddade knyten som är så goda och lite sallad går alltid att sno ihop och så en god blåbärspaj på det med ekologiska blåbär från frysen.

Måste tacka den tjejen som berättade om att smälta smöret till alla pajer för så gott det blir och lika enkelt som en smulpaj men dubbelt så god.

Idag var det blåst, kalla vindar plötsligt och regn, konstigt väder i sommar och sen kom solen så fint tillbaka till halvsju-tiden ungefär då vi satt och njöt ute igen. Påminner om England detta väder, man springer in i någon affär för att undvika regnet, går ut efter några minuter till sommarsol och blå himmel, var förvånad i början men vande mig och var glad att det kunde vara så. Ja lite så är det här i sommar och vi är glada som sagt för alla fina sommarkvällar, temperaturen ändrar sig också snabbt från kall till varm igen.

Tänker lite på att det tar väl mycket tid med landet att ha det, är en stor trädgårdstomt som kräver sitt, mycket grävande, klippande och ett och annat träd som behöver sågas ned. Så när vi åker hemåt igen så är det som finast. Bäst på landet är när G och G 80 år och 82 år kommer och frågar: passar det klockan halvtre? Jag har gjort paj med hemlagad vaniljsås:-). Och inte bara det ser vi sen, toscarutor, miniskorpor, småkakor och gott kaffe i fina blommiga koppar. Ja det är trevligt:-). Lite som föräldrar kanske men de ser båda ut som 60-åringar, man blir ung där i skogen tydligen, den äldsta har nu gått vidare och var då 108 år! Otroligt!

Så jag kollade lite åldersrekord i Sverige och det är för kvinna 113 år och för man 111 år. Nu är den äldsta levande snart 111 år och en hel mängd 110-åringar finns. Ganska många i Uppland såg jag.

Och 108-åringen promenerade ofta runt bland husen och skötte det fint, sålde sedan och bodde enbart i stan. Undrar om man blir immun mot knott och mygg vid den åldern? Nu var myggen inget besvärliga alls utan man såg några enstaka och kunde vifta bort dem bara. Knotten ser man inte och jag tycker de ger stora bett för att vara så små. Kollade upp dem och de sticker inte utan bits och sprutar in gift. Tidigare sas att de endast fanns i mängd i Lappland och sedan i områden i Småland men verkar finnas lite överallt numera och de kan döda en häst vilket hänt och händer. De siktar in sig på huvudena i svärmar och attackerar och det blir så stora svullnader så djuren har dött. Fy så hemskt! Ja vi var tre där som blev mest utsatta, de trodde kanske att vi var hästar. Betten ömmar och tar en vecka minst att försvinna om man inte har stora områden med bett. Usch och fy! Insekter kan jag vara utan, i alla fall behöver de inte bita oss, varken djur eller människa, men de ska väl leva de också förstås:-).
En liten fransk aprikos på toppen:-), kommer ihåg när jag som ung åt sådana i Frankrike för första gången, så goda de var! Solmogna! Och de här var nu därifrån och lika goda!

2 kommentarer:

  1. Anna, tack:-). Det är så gott med pajer med alla sorters bär som finns.

    SvaraRadera