måndag 3 juli 2017

Sju fönster

Sitter vid lilla frukostbordet i kökshörnan och tänker på att jag ser sju fönster därifrån med sån vacker natur, friskt och grönskande grönt, på hösten sedan är det vackra färger. Är nog lite ovanligt, bo i huvudstaden och ha utsikt mot grönska istället för husfasader tätt inpå med en massa fönster, så, jag känner mig tacksam. Och hoppas att dessa träd får stå kvar. Här är det inte ungdomen som förstör, de värnar om naturen, utan ilskna pensionärstanter;-), men hon verkar nöjd för tillfället och håller reda på folk istället var de befinner sig, om de arbetar utomlands, vilka som är sjuka o s v. Ja det finns en pensionärsfarbror med som håller reda på alla fast han gillar träden.

Och tänker på att de verkligen behövs för att rena luften förutom att de skyddar. Idag har åska och dunder härjat över Uppland, tågen mellan Stockholm och Uppsala står still för blixten slagit ned i träd som ramlat över ledningarna. Även i hus. Regnet föll som i en kraftig dusch rakt ned och det blev lite mörkt. Jag har en vilodag, tar igen mig och tar det alldeles lugnt. Så skönt, ska bara ... :-)
Ja just kom maken hem nyklippt och med jordgubbar, vispar nu grädde till dem, ska bli gott:-)
Här finns balkongdörrens fönster intill som inte kom med på bild
De här fönstren som är i annat rum, har också grönskan utanför

4 kommentarer:

  1. Blir mer och mer ovanligt i Stockholm att se nåt grönt :)

    SvaraRadera
  2. Anna, så är det! Nu annonseras hus ut till försäljning, nybyggda som gamla, det skrivs om balkonger och utsikt:-) men alla jag sett har fönsterrader tätt inpå sin egen fasad och innergårdarna mörka och med full insyn in till alla. Så tätt det byggs och naturen får stryka på foten. Skolgårdar stryker med, det byggs hus med lägenheter på dem och föräldrar protesterar men det hjälper inte. Stockholm blir trångt och tätt tyvärr så tacksam för hur vi bor, börjar bli unikt.

    SvaraRadera
  3. Ja, så härligt med grönt utanför fönstren, och att se naturen.
    Du bor fint.
    Haha, kul med grannarna som håller koll, på gott och ont.

    SvaraRadera
  4. Annika, det är härligt att se det gröna och naturen, blir mer och mer ovanligt, jag blir alldeles förskräckt ibland hur det byggs idag.
    "Roliga" grannar, kanske det finns överallt, inte bara på småorter, dessa som håller koll. Vi kan komma med matkassarna på ingång och någon kommer och berättar det senaste:-), jag vet inte ens vilka de pratar om, haha.

    SvaraRadera