torsdag 13 juli 2017

Mycket vi inte vet

Jag har arbetat med många läkare, BMA, ingenjörer, kemister, doktorander och haft kontakt med sjuksköterskor m fl inom en mängd yrkeskategorier från länder utanför Sverige, ja från hela världen som det är på ett universitetssjukhus i huvudstaden. Man tänkte väl inte mer på det och säkert var tillstånd och sådant klart i deras fall.

Läser nu om att det varje år i Sverige registreras runt 8000 människor här som saknar uppehållstillstånd och arbetstillstånd men arbetar vitt och betalar skatt som vi alla. De blir anställda och arbetsgivaren kan betala vilken lön hen vill, låg i många fall och drar skatt på den sedan och betalar in till Skatteverket som tar emot och registrerar personerna.

Inga rättigheter har dessa människor som sjukvård o s v, så sjuka kan de inte vara berättar en kvinna, vi kan kalla henne Lisa. Hon har barn som hon vill ge en bra uppväxt, bott i Sverige i 14 år, sökte asyl redan från början men fick avslag och fått avslag igen och igen men nu fått permanent uppehållstillstånd. Man undrar över myndigheterna, ja det gör jag.

Hon tog då städjobb i precis alla miljöer, hade ett samordningsnummer som arbetsgivaren använder, städade hos familjer, skolor, kontor från kl 6 på morgonen till klockan 20 på kvällen, varje dag! Sju dagar i veckan! Sökte asyl igen och fick ett arbetstillstånd under tiden men avslag på asylsökan och papperslös igen och utan arbetstillstånd. Och fortsatte som förut med städning. Och betalade skatt. Var alltid rädd och kunde aldrig utebli från jobbet och aldrig vara sjuk.

Idag har hon fått permanent uppehållstillstånd och är inte längre rädd för polisen som tidigare och hon kan få sjukvård men tiden som rättslös lever kvar, hon bär allting med sig varje dag berättar hon, sina rättigheter att bo här, id och pass, överallt har hon det med. Och städar vidare sju dagar i veckan, har drömmar för sina barn och till dem har hon försökt ge saker och kläder så att de passar in med sina kompisar.

För mig är det en gåta att behandla människor så här, kvinnor? Varför behöver en duktig och arbetsam kvinna med sina barns bästa för ögonen bli behandlad så och vänta i årtionden på ett beslut.
Och jag tycker inte arbetsgivare som anställer till vettig lön ska ha straffavgifter för var och en heller, den som nu föreslås av justitiedepartementet att fördubblas till 88000 per anställd. Det är bra att folk arbetar, det behövs fler tydligen om en kvinna har 14 timmars arbetsdag sju dagar i veckan.

Det finns så mycket elände här som det inte görs något åt. Från myndigheters sida. Bara den senaste tiden har kvinnor berättat mycket om vad som sker på boendena. Och inte bara där.

Samordningsnumret utfärdas av Skatteverket och deras uppdrag säger de är att få in skatteintäkter inte att kontrollera om folk har rätt att arbeta. Ja det finns ju andra myndigheter till det så det förstår jag. Och det borde förstås vara enklare för folk att få arbeta när de bor här i årtionden i väntan på svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    4 timmar sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan