onsdag 26 juli 2017

Efter solskensfrukost

Som jag kallar den:-) för åh vad god ananasen är nu, alldeles otroligt saftig och aromrik, så gott det är! Och sen ja, revbensspjäll med de svarta bönorna, som nu fick olivolja, citronsaft och lite kryddor över sig. Jag vet vad som var godast ändå;-) men bönorna ska få fler chanser, lite då och då. Mår bra av dem, de mättar och jag vet så oerhört nyttiga de är, det pratade man inte så mycket om förut men numera vet man mer om hur de fungerar med sina ämnen på våra system och det är positivt för våra kroppar.

Vi har sällskap här på balkongen av två talgoxar, tror det är årets kull, de sitter i jostabärbusken som nu har bär som börjar mogna, men dem rör de inte, de har en liten hink där med solrosfrön som de norpar ur, tar ett och sitter sen i grönskan och skalar av dem. I år har ju extremt mycket småfåglar som talgoxar, blåmesar med flera gått under av kylan som kom tillbaka i våras, de dog av svält och de är stor minskning i landet vet man. Så jag ger gärna ett par som överlevt lite lätthittad föda. Nu vågar de sitta i busken där på balkongen även om vi är där. Kul med fåglar, ja såna här små, var mindre kul när duvparet försökte bygga bo förra året, tur de gav upp.
Bärbusken är väldigt grönskande och fin i år, tät och förutom en prydnad så ger den goda bär

3 kommentarer:

  1. Jostabär är trendigt nu bland farmarhippiesarna ;) gör en jättegod vegankaka med jostabär.

    SvaraRadera
  2. Anna, jag förstår att jag är väldigt trendig och hänger med på alla områden;-), ska kolla ett sånt recept:-)

    SvaraRadera
  3. Anna, kul, hittar många recept och inte bara det:-), i mäklarannonser på de där 10-20 miljonershusen så nämns särskilt att det finns jostabär i trädgården;-)

    SvaraRadera