onsdag 19 juli 2017

Bladen ut och in ...

tordöndån, elektricitetsspaning och lite styling. Vaknade av dån så vi trodde att lönnen strök med som vänder bladen ut och in i den ofta hårda blåsten som är numera. Men tack ock lov var det "bara" diverse trädgårdsmaskiners framfart, vilka oljud! Måste vara en värstingvariant här som låter något fruktansvärt, en kantgräsklippare. Lustigt att se när lite blad och sådant ligger kvar sedan då kan man inte böja sig och ta upp dem, nej, då kommer nästa med en maskin och blåser iväg alltihop, jaja, räfsa, handgräsklippare och sax är det som ska va´ tycker en miljöhipster som gillar motion.

Och den där blåsten, lika bra att städa på balkongen, igen! Och så plötsligt slutar det att blåsa och blir varmt, så lustigt väder i sommar. Då blir det kaffepaus.

Lite el-jobb på det, hittade en textilsladd och planerade att sätta en skärm på den men inget fungerade, jo sladdkopplingarna till lampan jag gjorde blev perfekt, testade det i ett annat rum, men inte här där det ska hänga. Tog ut hela dimmern och bytte säkring, fixade med nya tvinnade kablar där i takuttaget och de satt rätt alltihop kunde jag se, stängde av all ström först förstås, och allt är okey men det lyser inte. Tror inte den nya lampan connectar med det gamla som var kopplat till kristallkronan så jag får göra en annan lösning så länge med allt i ett vägguttag och sen när semestrarna är över kanske jag kallar på någon el-man eller el-kvinna, jag gillar att hålla på med diverse grejer själv men det här lämnar jag nu, kanske dimmern behöver bytas ut helt och hållet, får se.

Glad att jag efter ett idogt letande hittade en härlig matta i ren ull, svårt, massor med mattor är idag i polypropylen, sånt där konstmaterial, överallt har de dem men jag vill ha äkta vara. Blir fint mot hösten också med denna, maken säger att även den här är retro som den förra som var lite liten här tyckte jag men jag vet inte säkert:-), väldigt fin i alla fall och välgjord.

Nu återstår bara lite kablar, mellanströmbrytare och en annan kontakt så lampan lyser i det rum den ska.
En tavla med vårvintermotiv från vårt "land", den har min morbror målat och satt i stugan men nu tog jag hem den, blev så fin här käre morbror. Den övre lilla tavlan är från en retreatvistelse i Sigtuna, jag smet ut en sväng;-), blev lite jobbigt med all tystnad och så var det konstutställning i stan, jag pratade med konstnärinnan Wallina, gick en sväng och hon plockade fram tavlan och sa: jag kände på mig att du skulle komma tillbaka:-), ett fint minne från en fin helg och den lilla under är får målade av en konstnärinna i Sorundatrakten, vi var på utflykt och tittade hos många med hantverk m m. Det får räcka här så länge, på motsatta sidan har jag inramade foton av fotografen Anna.
Det här ska jag fixa, blir en ny kabel som jag kan montera ledarna ifrån och sen med mellanströmbrytare och kontakt så den kan sitta i ett vanligt vägguttag så länge
Uppe vid taket krånglar det med det som var fast allt ser okey ut som sagt

2 kommentarer: