söndag 2 juli 2017

Äntligen!

Saker och ting är på plats igen och varje centimeter städad, för fy, bredspacklade matrummet och med öppen planlösning så blir det som det blir, varenda sak måste gås igenom sen. Borrade för nya gardinstänger i båda rummen och strök gardinlängder, hittade så bra, tunna som släpper igenom ljuset och i 100 % bomull. Putsat alla fönster nu och bytt tätningslister på alla. Och filter. Och när jag höll på med detta så funderade jag på vilken skog man skulle bo i, för fy så mycket jox det är här i luften, men man måste tänka sig för om det ska bli något bättre, läste om Luleå, man tänker ju ofta att i Norrland är det lite folk och rent men den staden ska vara Sveriges värsta ur miljösynpunkt  p g a stålindustrin där. Många svenska företag som förorenar mycket flyttas ju ut idag till andra länder i Asien t ex men inte bättre det, vi har bara en jord.

På landet behöver vi knappt städa, fönstren torkar jag av när jag går runt husen och sen tar jag ett varv inne, går fort och lätt och behövs knappt, damma behöver man knappt göra heller. Just fönstren ger mycket jobb här och kan inte låta bli att undra hur noga det görs av firmor som anlitas, själva glasen är ju det minsta jobbet. Sett när Anna putsar sina fönster och även ut mot gatan och trots att det är i en storstad så är det nästan som på vårt land. Har varit med och flyttstädat flera gånger hos dem på den tiden de hyrde både lägenheter och hus och det var inte heller som här. Vi som är så få människor i jämförelse och landet så stort till ytan, nåt konstigt är det.

I alla fall har jag fotat lite och bra att minnas med dem så jag inte gör om det, haha, för jobbigt har det varit.
 Kristallkronan är väck, hann bara lägga den i containern så tog någon den, men jag hade bestämt mig, var trött på att damma den i 40 år, den hade spruckna "ljus" som inte gick att få tag på nya, så äsch, den fick gå, kanske någon som hade just de ljusen, vem vet, flyttade hit ett runt mindre bord med sina stolar som också är 40 år precis, köpte det i en privat möbelaffär då och allt är alldeles perfekt ännu, kvalité kallas det visst. Och gardiner på ny gardinstång och ny lampa ska jag titta efter.
 En bokhylla fick plats nu och det blev så bra och sedan kanske det kommer upp en och annan tavla igen:-)
 Nya gardiner i rummet som jag tapetserade först, ja efter klädkammaren, tänkte inte ha gardiner här men det här blev inte så dumt, bara att hänga för om man nu skulle vilja ha lite skydd mot sol och ljus
 Men innan var det jobb, Biltema fick den äran att plocka ned ett nytt tapetbord till mig:-), de har väldigt mycket bra grejer och verkar vara något av ett mansdagis, jag var enda kvinna där:-), jag tittade på allt, tyckte det var intressant
Den spacklade väggen färdig för ny tapet 



Glad jag hittade dessa tunna bomullsgardiner och gardinstänger var inte helt lätt att hitta men gick det med till slut

Det här fönstret var något hemskt fast det inte syns på bild, men så mycket som samlats i det på kort tid, svårt att förstå, det var ett fönster jag hade kvar att putsa och nu är det också gjort

Både mat och fika har hunnits med ändå, men väldiga gympapass har det varit och jag känner en ny spänst:-)

Och vi blev klara samtidigt:-), tre fågelungar kläcktes i boet utanför balkongen och är nu flygfärdiga, har varit kul att följa dem, känts fint.

4 kommentarer:

  1. Blev snyggt, gillar mattan. Retro ;)

    SvaraRadera
  2. Anna, tack! Ja jag är nöjd:-), mattan skulle vara lite större bara men mycket retro;-)

    SvaraRadera
  3. Så mysigt du har det hemma, Monica. Gillar verkligen din stil. Mysfaktor en masse. Här är det också skitigt, har glasbord på decket, och på framsidan. Varje gång jag torkar av dem är de helt svarta. Bor ju väldigt nära Dulles Airport, och så är trafiken grym. Antar att det spelar in, allting.Men trist är det. Fönsterna här är så illa designade att jag knappt kan tvätta dem utifrån. Amerikanska fönster är svåra då det kommer till tvätt. USCH!!!

    SvaraRadera
  4. Annika, tack ska du ha:-), så skönt när det blev klart även om det är lite småfix kvar som att hitta en lampa som både är snygg och ger bra ljus.
    Verkligen att man undrar att det är så skitigt, ja mest som ett svart lager av minipartiklar, torka torka, och så fort det bli igen, man förstår så förorenad luften är, tur det finns träd både hos dig och mig, de gör ju under med att rena luften vet man. Man kan ju undra hur det är där det är alldeles kalt. Låter jobbigt med dina fönster med, borde ju vara bra konstruerade, kan väl inte vara så svårt.

    SvaraRadera