tisdag 9 maj 2017

Sköna maj, välkommen tralalalala

Ojoj, här är det väder kan man säga:
 När jag fotade rabatten så kom ett par ut från tvättstugan, hukande och tog riktig sats för då yrde det verkligen och så stod jag där och fotade och det började skratta, ja vi kom överens om att detta måste förevigas:-)
 Och dagen har varit riktigt toppen tycker jag, allt är relativt, var uppe länge och donade, sov rätt kort tid, skulle upp till tandläkaren på morgonen och hinna med dusch och hårtvätt först och lite frukost, bilen måste värmas och snön började falla i stora sjok. Tandläkaren som var ny för mig förra gången och så trevlig och superb och övrig personal också fixade skickligt min tand UTAN rotfyllning och allt sådant, så nu lever tanden, den hade ingen inflammation, jag känner inte ett dugg av den nu, känns bara bra och jag är mycket rikare än jag tänkt:-). Har gjort en endaste rotfyllning i en tand som sedan ändå måste dras ut och rotfyllning med lagning kostade drygt 8000, sen tillkom ju mer.

Vi tog en vända i gallerian sedan, en kvinna satt i snöstormen utanför, jag köpte varm mat och en cappuccino till henne, sedan gick hon in under tak och vi pratade en stund på en mix av engelska och svenska och imorgon skulle hon resa hem till sina barn, såg så glad ut när hon sa det. Vädret i deras hemländer påminner mycket om vårt svenska så visst tänker man på vad de kommer hem till. Hoppas också att de länderna tar sitt förnuft till fånga och hoppas att även alla hjälporganisationer ska få EU-pengarna att arbeta utifrån istället för att de pengarna hamnar i politikerhänder. Är väl en utopi men under kan ske.
Underbara kardemummabullar hittade jag också och medan jag köpte dem så köpte maken rosor. Åh så gott att komma in i värmen, dricka gott kaffe och ha det bra.

6 kommentarer:

  1. Haha, ja vad kan man göra annat än att skratta åt det. DET går över, och snart får ni vår.
    Helt rätt att ta det hela från den glada sidan.
    FB och instagram svämmar över av uppgivna stockholmare i dag pga vädret. HIHI!
    Lite småkallt här också, men jag säger inget mer om det ... ;-)
    ÅÅÅ vad fint att du köpte mat och kaffe åt kvinnan i snön. SÅÅÅ fint!!!
    Ha en fin dag i snöyran, imorrn blir det säkert så mkt bättre!!!

    SvaraRadera
  2. Annika, ja det är bara att skratta åt vädret:-). Visst är det besvärligt och inte så kul att ta sig till jobbet förstås men allt går ju.
    Tack Annika, ja kändes så helt rätt att ge henne något och sen när vi pratade lite och hon berättade att hon skulle resa imorgon kändes det ännu mer rätt. Hon var så glad.
    Ja tack Annika, hoppas det inte blir nån mer snöyra nu, haha, ha det så fint du med.

    SvaraRadera
  3. Oj, vilket bakslag i vädret!
    Kanelbulle, oj så gott!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lena, ett väldigt konstigt väder och i morse var det minusgrader, glad att jag hittade så goda kanelbullar, inte alltid och de här var så där fluffiga inuti och smakade som hembakta.

      Radera
  4. Hej! Att vintern aldrig kan ta slut! Tycker det är skönt att vistas på de södra breddgraderna, så man slipper sådana överraskningar, för det mesta! I maj ska det vara VÅR! Stackars växter som också får lida.
    Så skönt att du slapp rotfyllning. Jag hade en tandläkare som spräckte en kindtand, skulle ha anmält det, men kom mig inte för. I stället fick jag betala dyrt för en krona där en fullständigt frisk tand rök, som stöd. Inte roligt. Tycker att tänder, hörsel och syn ska behandlas som alla andra kroppsdelar där vården subventionerar. Vansinnigt dyrt att gå till tandläkaren.

    Så fint av dig att tänka på de stackare som sitter hela dagarna utanför affärer och får tigga sig fram. Vad är det för samhälle vi fått som tillåter tiggeri?!!

    Härligt att få nytt och fint i alla hörn. En speciell känsla, när allt är färdigt. Hoppas dina fina växter i uterummet klarat sig efter sista snöfallet med ny kyla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nilla, ett väldigt konstigt väder, jag räddade pelargonierna, de hade dött ute, de andra växterna verkar vara vana vid dessa omslag och klarar sig.

      Just tandläkare är ju helt otroligt dyrt, tycker att det är konstigt faktiskt med tanke på de höga skatter vi har i detta land. Och lika höga på pensioner ja lite högre faktiskt för det finns ju jobbskatteavdrag. Och just rotfyllning är så väldigt dyrt, undrar ju varför, tack och lov så slapp jag den. Ja man är utsatt, du borde verkligen fått den kronan åtgärdad av tandläkaren utan betalning.

      Ja vad mycket fattigdom det finns och även i de länderna finns rikedom på många sätt och de får så mycket EU-bidrag så de borde kunna fördela på ett humanare sätt, är ju mest frivilliga hjälporganisationer med pengar från givare som åker dit och startar skolor med tvättstugor och en skollunch, lagar tak och fönster o s v. Känner en journalist som en dag kände att: ja jag ger 5000 till denne man i en av våra större städer, journalisten är språkbegåvad så de hade börjat prata lite då och då, mannen en yngre hade mindre barn, visade att de gick i skolan i Rumänien men de måste ha rena kläder annars slängdes de ut, så de tvättade och höll dem rena på något oförklarligt vis, det lilla husrucklet saknade helt tak, hade plastsäckar och i likadan vinter som vi har här, värre nästan. Ja han fick till taket och denne journalist följde upp det, han gick på känsla denna gång sa han och mannen byggde ett tak för pengarna och var glad. Allt medan politikerna svamlar och reser dit och talar med ledarna i landet och bor på lyxhotell och kommer hem hit igen och svamlar vidare.

      Ja så skönt nu när det börjar bli klart med tapetsering, jag har fått mycket motion:-), och så skön känsla att gå igenom allt och ge bort mycket och sortera annat. Det blir så bra.

      Ha det så fint Nilla och du har mer vår kanske än här i Stockholm, usch så kallt idag med och minusgrader på förmiddagen.

      Radera

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    1 timme sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan