måndag 1 maj 2017

Pensionärslivet vs studentlivet

Ja på Valborg då:-), struntade i firandet med brasa och körsång, tänkte det först, men så kom jag igång ordentligt med tapetserandet och såg att det skulle bli klart så så fick det bli. Inte var det så lockande väder heller, lite kallt och kyligt och väldigt lugnt firande verkar det som, var så tyst här men folk kanske åkt till sina land. Och visst minns jag fina Valborg och alla åren i Uppsala, ingenstans firas det som där.
Men men nu är det andra tider:-) och så skönt att vara klar med detta, få undanstädat och så är det en hel del fix som återstår men känns så fint redan.

Idag första maj var det en riktigt skön dag, den bästa i år tror jag, vad ljus och lite värme med sol gör gott. Så det blev några timmar ute i solen. Kändes bra för bihålor och hosta. Är så envis denna förkylning och gått djupt ned nu. Känns ändå lite bättre idag, inne på tredje veckan.

Är så irriterad att Sverige inte har Kaloba längre, p g a någon distributör som krånglat till det här. Det säljs över hela världen och fanns ju på apotek här också, inte bara i hälsokosten, på apoteket plockar man fram allt möjligt annat men på mig hjälpte just Kaloba.

Måste läsa på om bakgrunden och det har använts i hundratals år i Afrika men så drabbades en engelsman av tbc på slutet av 1800-talet och fick då där en dryck med detta. Han blev helt frisk och återvände till England och det användes där mot tbc men så kom förstås läkemedelsföretagen in med annat. På 1950-talet "uppstod" Kaloba igen och började användas som en kur med tabletter eller i droppar. Nu förstår jag också varför de hindrat lunginflammationer som jag har stor erfarenhet utav. Tänk, ett pelargonfrö och så blir man frisk utan konstigheter som man nästan dör utav, ja jag kan aldrig få penicillin, haft anafylaktisk chock två gånger. Så aldrig mer. Info om Kaloba, forkylningspreparat-for-hela-familjen-lanseras-i-sverige, ja det var då det.
Fåtöljen ska inte vara här men en liten bäddsoffa kommer att få plats
Nya gardiner så småningom, fast det är väldigt ljust och fint utan, fönsterna var det en hel del pysslande med att få tapeten snygg runt om och så element på det att slingra sig runt, ja jag är riktigt stolt över mig själv för jag tycker det var svårare nu än förr
Färgen blir inte rätt på foto, det är inte så blått i verkligheten
Målade en pall också av bara farten och tapetbordet ska väck, det har gjort sitt nu och är både rangligt och vingligt, trodde inte det fanns kvar i förrådet efter alla år:-), är väldigt praktiskt att jobba vid

4 kommentarer:

  1. Ja, men rätt skönt att ta det lugnt på Valborg, kan jag tro.
    Ledsen att du drabbats av förkylning igen. SÅ tråkigt.
    Kaloba har jag inte hört talas om. Får googla och se om det finns här-
    Rummet blir jättefint!!
    Ha en fin tisdag

    SvaraRadera
  2. Annika, ja var lika så bra det och så skönt att bli klar med tapetseringen. Och varit väldigt trött, är lite bättre, tack och lov, tagit mig tid nu att spola med fysiologisk koksaltlösning, ja jag har lite egna metoder:-). Tror ni har Kaloba, och i England finns det överallt men jag köpte med mig bara en ask och den var slut tyvärr. Tack Annika, nu är det lite fix kvar men tar det vartefter.

    SvaraRadera
  3. Firade varken Valborg eller 1:a maj här i Wales, men skönt med långhelg i alla fall.
    Tapetserande är roligt, men tidsödande. Här i UK har vi sällan tapeter, så har nästan glömt.

    SvaraRadera
  4. Lena, ja Valborg försvann bara men glädjande så fick vi vackert vårväder sedan, inne på tredje dagen nu. Åh så efterlängtat.
    Tapeter blir fint, gillar det med den ytan. Är nog så här med att väldigt många målar hela hemmet från golv till tak, är enklare och kanske billigare men som sagt jag tycker det är så mycket finare med tapeter. Blir glad varje gång jag tittar in i rummet:-)

    SvaraRadera

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    55 minuter sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan