onsdag 17 maj 2017

Besök på det berömda flaggskeppet:-)

Ja besök och besök, det blev ett sju-timmarspass, haha, nästan, först bokade jag en tid vid universitetssjukhuset som fått tillbaka en hel del service och massor med nya byggnader, och en fin hårsalong igen, var så nytt och fräscht och trevliga frisörer, medan jag väntade såg jag den manlige frisören klippa två damer så otroligt snyggt och proffsigt så blir det kort hår nån gång så vet jag att det kan bli väldigt snyggt. Jag skulle ta fem centimeter ungefär på mina lockar och det blev bra, hon gjorde stora lockar sedan när jag var klar så jag kunde styla med dem på det berömda möbelvaruhuset sedan:-)

Längesedan vi var just i Kungens kurva, vi brukar ofta stanna i Uppsala istället på väg till landet, de har ju samma saker fast inte lika stort där men lugnare oftast.

Nu kom vi lite tidigt för jag hade tänkt mig Afternoon tea:-) och maken var väääldigt hungrig redan vid lunchtid två timmar innan:-) men det är bra att vänta på nåt gott sa jag:-)

Hittade så mycket fint, det byggs något oerhört överallt även om det nya möbelvaruhuset inte börjat byggas än men det byggs om i det som är.

Sen hemma bad jag maken hålla i lampan som jag blev så otroligt nöjd med, ja ligga på sängen där och kolla ljuset från vänster till höger eller i mitten, var det blev bäst:-),  han somnade tvärt istället och jag monterade lampan i mitten:-)
Inte så dumt alls, vi slog oss ned i sköna fåtöljer, nästan som hemma:-), vid bordet intill satt en gäng herrar och hade trevligt, närmast oss en ensam herre som först tittade lite i sin mobil, sedan somnade han djupt:-), hustrun dök upp när vi var klara med våra läckerheter, ja hon hade gått runt hela och han vilat:-)
Lite kortare och det känns bra
Hittade så fint överkast som var som sytt till detta rum, så kul och jättefina gardiner i vitt i vitt i fin bomull, någon vettig gardinstång fanns däremot inte så det får bli någon annanstans
Kuddarna vid gaveln är från kära Sheffield
När jag skulle fylla 35 år och Anna var fyra, ja bara 3 1/2 egentligen och nu  blir Anna 35, jag minns det så väl, Anna hittade de här gipstavlorna på OBS Interiör som det hette på den tiden, hon gömde dem för mig och hade egna pengar och gick och betalade, skulle bli en överraskning till mamma och det blev det, de har alltid suttit i matrummet men nu får de en ny plats här, så fint minne
Lampor är ofta svårt att hitta, men nu fanns det mycket att välja på, inte just sådana här men taklampor och andra, såg att den här blir perfekt och direkt tog jag den, lyser så fint och kan vridas i alla riktningar, finns i antikmässing också för den som vill ha det, här skulle man kunna tro att jag är sponsrad men icke:-)
 Och satsade på en del ljus, i samma färg nu:-), hoppas de brinner bra, är 100 % stearin så det ska de väl göra, värmeljusen deras köper jag inte längre fast de har blivit konstiga hos fler tycker jag.

Och träden slår ut, såg att björkarna först idag fått skir grönska och snart vecklar lönnen utanför fönstret här ut sina blad. Och tänkte på att jag ändrat mig så mycket, jag är en sån som knappt haft en Ikeamöbel, kompisarna köpte men då när vi var unga fanns det många andra möbelföretag ännu kvar och jag handlade hos dem, ja en del finns kvar idag med men mycket blev utkonkurrerat. Men idag kändes det nästan lika trevligt som att göra en resa:-), väldigt uppiggande tyckte jag medan maken blev helt utslagen, haha, fast han hade mer tålamod än vanligt, tyckte att han var rätt uthållig ändå, på en avdelning hittade han en soffa, inte soffavdelningen, den stod där bara bland allt porslin så han satt där rätt länge men tror inte att han sov;-), för en soffa tittade jag ut också, ska få hem den bara:-)

6 kommentarer:

  1. Så nytt och fräscht det har blivit er våning! Det är en härlig känsla att förnya! Nu har ni ju mer tid att se er omkring och gå runt litet på IKEA, som jag hoppas behåller sin särprägel i fortsättningen också. Även om det tar på krafterna! Tycker de har blivit dyrare, men har väl litet mer exklusiva varor nu för tiden. Tycker man hittar fina lampor där bl a. Det gäller bara att köpa glödlampor som passar till på samma ställe. Hoppas att läkarna på nya KS håller samma "höga nivå" som deras frisörer!

    SvaraRadera
  2. Nilla, tack ska du ha! Ja så roligt att få lite nytt och fint! Är intressant med Ikea och det finns verkligen mycket att se där. Och tycker som du att en hel del är förvånansvärt dyrt, såg en del soffor som inte direkt var så snygga men dyra, andra som var snyggare men kostade mindre. Och lampor var det väldigt olika priser på också. Och så plötsligt såg jag så fina små soffbord och trodde säkert att de kostade massor men de var billiga fast de var i trä. Lika med stolar, en del så dyra och inte direkt finare än andra. Men roligt att titta och hoppas som du att det allt ska finnas, ja de finns ju verkligen över hela världen. Är roligt faktiskt.

    Ja KS tvivlar jag om, usch, mer och mer underligheter men mycket har nog hänt alltid fast inte kommit fram. Eller så var det annorlunda med en annan generation än de som är nu fast de flesta är ju seriösa men det dåliga drabbar alla tyvärr. Och så att få kompetent personal inom allt, vet inte hur det ska gå till.

    SvaraRadera
  3. Om man ska tro på vad media förmedlar, ska man nog inte bli sjuk - eller så får man väl vårda sig själv - för säkerhets skull!

    SvaraRadera
  4. Nilla, så sant! Igår tänkte jag på det och var så glad att det var frisörbesök och inte sjukhusbesök, för visst undrar man. Personalen har det hemskt på olika avdelningar och BB ska man inte tala om, patienterna märker nog inte så mycket av det när de väl blir omhändertagna, ja de som blir det. Går inte att fatta så tokigt det blivit. Och alla miljoner och miljarder, vart tar de vägen?

    SvaraRadera
  5. ÅH vad fint du har det hemma. Gillar det verkligen. OCH Annas gamla Hollie Hobbie tavlor, passar ju perfekt där! Vilket trevligt och vilsamt rum. OCH er mat på IKEA, så mkt bättre än maten på IKEA i utlandet, orättvis ;-)
    Aha, kul att veta att KS är så fint. Vårdpersonal ska man vara rädd om, de är det vikigaste vi har närapå i ett samhälle.

    SvaraRadera
  6. Annika, tack så mycket! Ja rummet är så fint att vara i, och roligt att du känner igen tavlorna, så fina och roligt minne som blev så bra här nu. Ja maten ja, hört av alla som äter den utanför Sverige att de inte är som här, det är riktigt gott och fint faktiskt och förutom Afternoon tea så har de brunch måndag till fredag numera.

    Men hjälp så stort det är, bara att hitta gardiner, gick ju till textil men där fanns tyger från golv till tak att sy av själv så jag frågade personal, ja kollade i datorn där gjorde jag först men då kom "textil" upp. Åh färdigsydda sa hon, ja de är däääär borta och fast vi stod där sen hittade jag dem knappt, haha, var sådana mängder. Ska åka tillbaka när jag inte behöver nåt särskilt och bara gå runt och titta, då brukar man förstås hitta en del:-)

    Ja KS finns ju på både norra och södra sidan och det byggs otroligt på båda. Och blir mer service och fint också. Vårdpersonal ska man gärna vara rädd om men det är lite oroande om inte tillräckligt många vill utbilda sig eller om de hoppar av och gör annat. Blev tillfrågad hos frisören om jag jobbade men sa snabbt att jag är pensionär, blev erbjuden jobb på sekunden men känner verkligen så skönt det är att ha lämnat och bara kunna åka iväg.

    SvaraRadera