tisdag 4 april 2017

Taket klart!

Det är det ja, men tapeten tapeten, jag älskar den här tapeten i Annas fina rum här hemma som det fortfarande heter:-) men den har suttit länge och är inte lika fin överallt längre, främst tar väggarna åt sig luftföroreningar som ser lite sotaktiga ut när fönstret är öppet, ett litet vädringsfönster är ofta det och Stockholmsluften är inte alltför ren. Och värre blir den med ett nytt Malmö som det beskrivs ska byggas här. Jaja, tar väl några år. Har ett filter för det fönstret som är helt svart nu och byts lite då och då, lite skydd i alla fall mot våra lungor. Vi bor ändå i söderort men trafiken blir mer och mer hemsk och så är det vinterdäcken som förorenar.

Så omtapetsering är planerad, tapet inköpt och när jag satte upp denna fina en gång så tänkte jag inte alls på att den måste tas ned helt och hållet pga strukturen, den är så fin men kan inte tapetseras över, måla över går fint men det ska bli tapet, lite nya möbler och lite tuff stil här tänkte jag:-) men som sagt är väldigt svag för den tapeten som ska tas ned och bara en gång har jag sett den, i en gästgivaregård i ett fint rum, så jag hojtade till, men det är ju Annas tapet:-):
I den här gästgivaregården satt den i ett vackert rum, ja den var dyr en gång och bara jag klev in i tapetbutiken så bestämde jag mig direkt, ingen som står och velar hit och dit:-), idag var det svårare att hitta en fin, är ju så hiskeligt mycket mönster igen men tror det blir bra med den jag valde.
Huvudbyggnad som hade restaurang och fina festlokaler, här har jag varit på fest ibland och nedan en flygel till bostad och så finns en flygelbyggnad till som har hotelldel. Nu är det annan verksamhet i alltihop, flyktingboende för ensamma barn. Svårt att driva något idag så tyvärr läggs mycket ned. 

2 kommentarer:

  1. Ja, det blir lite struligare när det är struktur. Undrar hur mkt alla svor när de där 80-talsstrukturtaperna gick ur modet? Jag hade sådana i min lgh i Vällingby, haha. Inte så kul för den som fick tapetsera om sen.
    Annas gamla tapet ser vacker ut, men det är alla gånger den nya också.
    Så de ska bygga massor omkring er? Trist. Ja, det blir ju så att en massa föroreningar sätter sig i väggarna, ffa när man bor i en storstad. Samma här hos oss. Rätt läskigt egentligen. På tal om FULT och fel, har du sett vad de byggt i Ulvsunda Slottspark? De där fula lådradhusen i parken. Alltså, hur kunde de ens få tillstånd att bygga där? Såg det på en blogg första april, trodde det ar ett skämt, men det var det ju INTE. Alltså ... va!?? Otroligt.
    Ha en fin och bra tisdag!!

    SvaraRadera
  2. Annika, ja det blir så mycket besvärligare då och den här har jag aldrig tänkt på som struktur egentligen men ser att det inte går att sätta en tapet över bara. Och det är nästan så den är finare än den nya men blir nog bra, kan vara kul att få lite annorlunda och nytt men så fick jag precis Drömhem och Trädgård där en ung familj visar upp ett sånt där drömhus och inne minsann har de sparat tapeterna från 50-talet:-), jag hajade till men samtidigt är det lite sunt att kunna förändra också.

    Det ska byggas i hela Stockholm så det motsvarar ett Malmö sägs det, vi är helt förskonade i vår park som vi bor i, den blir aldrig annorlunda och tur det men det byggs mycket här också fast en bit ifrån.

    Har också hört om de där husen men sen glömde jag bort det. Så helt otroligt och fult, fattar inte att man inte tar mer hänsyn till miljön, väljer det fulaste. Hjälper inte vad folk tycker heller, mycket är märkligt. Det finns ju mycket snyggt som ändå är modernt.

    Tack Annika, hade så fint du med!

    SvaraRadera