lördag 1 april 2017

Slottet i Vasastan

Och lite av varje. Men börjar med det. Från 1600-talet och ägdes en tid av Drottning Kristina som då bildade Riddarakademien här för den unga adeln, efter idé från Paris. De fick utbildning i ridning, fäktning, dans och språk bl a. Andra kungligheter ägde det sen och mellan 1726-1926 var det Rörstrands porslinsfabrik, oj vad mycket vackert svenskt porslin vi hade en gång.

Sedan ägs det av Filadelfiaförsamlingen Rörstrand i Stockholm och i dagarna talas det om att de kanske måste sälja slottsdelen för att finansiera renoveringen av den stora kyrkan som är väldigt sliten, den som används till många konserter och även Nobelprisutdelning. Förutom alla gudstjänster förstås.

Slottsdelen har stora konferenslokaler, från alltifrån 10 personer till 2000. Och där finns ett jättevackert café och lunchställe. Måste besöka det, längesedan jag gjorde det, både slottet och kyrkan, gick på så underbara julkonserter här och även skolor i hela Stockholmsområdet bjöds in på fina julmusikaler, var med som extralärare en gång och oj vilken upplevelse, ja musikalen då, barnen var som ljus och inga problem. Enda problemet hem var att pendeln fick stopp på olämpligt ställe även då och barnen blev oroliga och fröken/fröknarna försvann ... men det ordnade sig, tur de hade en tuff mamma med som klarade det mesta. Även ett 60-tal barn, haha.

http://www.rorstrandsslott.se/

Här i slottet kan man få guidning fast man måste vara ett sällskap på tolv, är väldigt intressant sägs det.

I dessa dagar eller detta år är det så många som dör, kända som kända bara av mig själv, är konstigt på alla sätt känns det.

Carola sjöng på Noppes begravning och jag skulle väldigt gärna vilja höra hennes version av The Final Countdown med Kicken, den var finstämd och väldigt vacker sas det, kommer kanske på youtube. Och när en begravning är över så dör nästa och nästa.

Carola är aktiv, för kvällen före begravningen deltog hon gratis i "Ett mänskligare Stockholm" i just Rörstrandskyrkan med Gatans kör. De hade som mål att få in 100 000. Förra året fick de nästan det. Hon gör ju många sådana "grejer" som det är tyst om, hyrde in sig på NK en jul och ordnade julbord och fest för hemlösa från Stockholms gator och mycket mer, åkte ju ned till flyktinglägren i Grekland också, en väldigt tuff och duktig kvinna, enormt, förutom sina musikaliska talanger. Saknar hennes blogg, hon hinner inte med sånt men fotade så konstnärligt och skrev bra.

Visst har jag hört om socialt volontärarbete där men visste inte att de har "tisdagsdusch" för Stockholms hemlösa och migranter, på lördagarna är det stor lunch för samma, 250 personer brukar komma och sätta sig vid dukade bord, det krävs förstås mycket arbete av en massa frivilliga och så att handla in mat och annat, att organisera och hålla ordning, så pengarna behövs verkligen. Några bidrag från Löfvén får de inte men egna medlemmar får det att gå runt.

Carola bor månadsvis i Kapstaden numera där hon köpt hus och inte så konstigt kanske med tanke på att dottern är adopterad därifrån och för henne själv är det nog skönt att komma ifrån när man är kändis. Det verkar annars vara en trend bland svenskar att flytta dit, syns i bloggvärlden och jag vet inte var de gör, även prinsessan Sofia har ju köpt lägenhet där men såg att tjejen som skall titta till hennes välgörenhet vad det nu är blev inneboende just hos en bloggare. Att hon inte fick låna Sofias då ...

Intill kan kåkstäder finnas med 15 000 människor i total misär, utan el, vatten, toaletter, förstår inte hur de kan vara så fina människorna där ändå, ser fina ut och noga med kläder om de har, gör allt de kan när de ska gå till en svensk familj för att städa deras hus. Ja världen är underlig, jag tror knappt jag skulle kunna äta om jag visste hur det var på andra sidan. Men sånt verkar inte vara nåt problem. Nyss brann en kåkstad ned så 3500 skjul jämnades med marken och blev till aska. Och alla människor i tusental utan något som helst skydd. Vilken hemsk värld.

Och här dör nästa kändis fast det känns lite fel att kalla dem så också, men så många och nu Gösta Ekman, det är så tråkigt. Och hjälp vad många läkare jag känner som dött. Och klasskamrater och nu även klasskamraters barn, då trodde jag det måste stå fel men det var så.

Och nu går vi in i andra vårmånaden och hoppas på lite mer värme och sol än hittills på alla områden.

PS när jag skrev det här inlägget kollade jag efter foto på Rörstrandskyrkan, har säkert något men hittade det inte så googlade på det istället, då dök ett mysigt foto upp som jag kände igen:-), hur har det hamnat här tänkte jag men såg att i ett inlägg jag gjort så hade jag nämnt ett projekt här och kul att läsa mitt eget inlägg igen som det var länkat till, ja det hade jag glömt redan men minns förstås när jag läser, så ens foton kan hamna lite här och där på nätet, det har jag sett förut. Och nu fick jag en tillbakablick här:
https://engelsktporslin.blogspot.se/2014/12/livet-forandras.html

8 kommentarer:

  1. Skulle också gärna höra Carola sjunga den. Hon är Sveriges intressantaste människa ;)

    SvaraRadera
  2. Anna, ja hon är så skicklig på musik men också på mycket annat och den enda artist som aldrig skryter om sig själv hur förträfflig hon är eller talar ut om varenda krämpa. Hon är så rolig också och både så tuff och omtänksam. Förstår att hon har ett väldigt fint kompisgäng omkring sig som också vet vad distans är till media och värdesätter vänskapen högt.

    SvaraRadera
  3. Åh, hmm....här har ni en som inte är fan av Carola. Har SÅ svårt för henne. Men jag gillar ett par sånger hon sjunger. Men poppis är hon, det kan ingen ta ifrån henne. Du mitt lilla barn och när löven faller. DE är fina, och de sångerna sjunger hon SÅ bra.
    Men Monica, ha en jättefin vårmåndag!!

    SvaraRadera
  4. Annika, ja jag har tyckt lite si och så jag med men vet lite mer idag och förstår mer. Hon har haft det så väldigt tufft ända sedan hon föddes, hon lämnades bort direkt vid födseln till svenska nunnor som hade ett vårdhem för barn, bara en sån sak, hon visste inte det förrän ett par nunnor tog kontakt och berättade om hennes första tid i livet. Ja även om mamman mådde dåligt så fanns ju en pappa också och tänk vad rikt liv de fick, ja både med pengar och annat genom henne. Och sen att båda dör rätt tidigt, hårt det också för henne.

    Sen karlen ja, inte så lätt, det kan bli fel ibland:-), inte så kul det heller och i Uppsala gick hon genom hemska saker, igen undrar jag att ingen reagerade i hennes familj, hon var utomlands och spelade in en skiva, när hon kom tillbaka hade en galning brutit sig in och bott i lägenheten och förstört den totalt och gnidit in hela i bajs. Bara en sån sak, vara en ung tjej och bli drabbad och vilken rädsla men aldrig säger hon något, lite som att hon tyckt att hon inte har rätt att klaga som alla andra. Och lätt att bli utnyttjad av penninghungriga så ung som hon var när hon slog igenom.

    Och mycket mer, vi hade en danslärare i bugg och han köpte Carolas föräldrahem och var väldigt stolt:-), föräldrarna hade då för länge sen fått ny vacker villa förstås. Och sen tiden i USA med var det Beach Boys, tror hon var tonåring fortfarande och helt själv där, var tufft, det samarbetet bröt hon.

    Och sen att alltid bli förlöjligad fast det är det slut med numera tror jag. Men bara hon skulle vara med i Babbens program och om något helt annat är det som togs upp, så började Babben håna henne, nej fy säger jag.

    Hon berättar att i "så mycket bättre" så blev hon respekterad och hon var ju bäst förstås där, men var bra för henne att vara med säger hon. Blev en vändning på något sätt. Roligt det.
    Och de sångerna som du säger är så fina!

    Ja det var lite grand, fina barn har hon också. Fast jag går inte på några konserter och det gör jag inte på någon nästan, ska vara något alldeles oerhört då i så fall och såna artister finns ju knappt längre så jag skippade Nobelpristagaren som var i Stockholm nyss, han fick medaljen men inte pengarna för han måste hålla ett litet tal innan juni. Usch han sjunger hemskt tycker jag:-)

    Ha det så fint du med Annika! Vi har fått lite vårsol och fåglarna kvittrar:-)

    SvaraRadera
  5. Annika, nej Bee Gees var det väl och bara därför när jag kollade Beach Boys så fick jag veta att de alla härstammar från Sverige:-), ett soldattorp i Kvillemåla i Småland, Adolf Fredrik och Christina Lovisa, hon var farmors farmor till dem, hur intressant som helst:-), tänk vad många det är i USA som har svenskanknytning och det tror jag inte Mr Trump har något emot alls:-)

    https://blogg.hd.se/slaktforskning/2001/04/20/beach_boys_har_roetterna_smaaland/

    SvaraRadera
  6. Haha, ja där ser man. Jo jag tror jag har hört ngn gång att Beach boys har rötter i Sverige. Detta west coast band. Precis, det finns många som har anknytning till Sverige i US, det var ju många som utvandrade då på 1800-talet. Trump själv lär ji ha sagt att han har svenska rötter också, men det har han inte, haha. Han såväl det i ngt svagt ögonblick.
    Just det, hon blev ju pressad rätt hårt där när hon var så ung, Carola. SÅ ung och för naiv då hon slog igenom, men hon brakade ner som en bomb, och sen dess har nöjessverige haft en riktig stjärna. Det kan ingen ta ifrån henne, och hon har väl lugnat ner sig med åren, helt klart. HADE ingen aning om att hon lämnades till nunnor när hon var liten??!! OJ, wow. Ja hon förlorade bägge sina fldrar alldeles för tidigt. Visst finns det en äldre syrra? Jag var mer för Lena Philipsson back in da day. Men henne gillar förresten än också.

    SvaraRadera
  7. Annika, hade aldrig hört det om Beach Boys, spännande, måste forska lite om Mr Trump också, haha, han har kanske rötter från södra Sverige han med eller Värmland nånting:-). Ser hans farmors farmor framför mig:-)

    Ja Carola var ju så otroligt ung och i alla dessa giriga händer, blev nog rätt utlämnad på många sätt. Väldigt duktig och musikalisk är hon. Ibland har jag tänkt på om hon har någon släkt levande och hon berättar i någon intervju att systern med familj står nära, är nog den enda som lever i släkten. Lena Philipsson hörde vi i Eskilstuna djurpark, ja säger inget mer. Är inte riktigt samma klass på sång.

    SvaraRadera
  8. Annika, jag har kommit långt från både Carola och Rörstrands slott nu, haha och tror nästan jag är lite synsk:-), förklaring kommer:
    Mr Trumps far och farföräldrar kommer från Kallstadt i Tyskland och hans mor och hennes syster och hans morföräldrar kommer från Skottland på 1930-talet och mamman arbetade som hembiträde, ja det var väl vanligt för många som invandrade. I alla fall här kommer det synska:-), hans pappa Fred ville inte komma från Kallstadt så han sa att han härstammade från Karlstad istället:-), vad kul! Och med anledning av min Värmlandshint:-) innan jag visste något alls om detta.
    Och faktiskt tycker jag han liknar både en skotte och tysk vid närmare eftertanke.

    Sen finn mycket mer att läsa, både om hans släkt och om honom själv, inget har gått på räls direkt utan det finns mycket under livets väg, verkar intressant. Vad trista våra tidningar är som bara hakar upp sig på samma och samma, igen står mycket och han svarar lite kul att han har på känn rätt bra vad som ska hända, sån där intuition som vi har du vet:-) och säger något om Sverige ena dan och nästa dag är det verkligen kaos och total kalabalik i Rinkeby, han kände det på sig sa han:-)

    SvaraRadera