måndag 17 april 2017

Såsom i en spegel

Tänkt som vatten till blommorna på balkongen men här blev det poesi och film istället:-), Ingmar Bergman fick en Oscar 1962 för filmen med det namnet, den första i en trilogi. Citatet är taget ur Kärlekens lov: "Nu se vi ju på ett dunkelt sätt såsom i en spegel, (speglarna var dunkla på den tiden, min anm) men då skola vi se ansikte mot ansikte."
I nästa vers: "Så bliva de då beståndande, tron, hoppet, kärleken, dessa tre; men störst bland dem är kärleken." 1 Kor. kap.13:12-13, Paulus första brev till korintierna.
Aktuellare än någonsin idag som hade en mängd av människor som köade till gudstjänsten i Storkyrkan i Stockholm idag. Inte särskilt vanligt men något hände.

Här har jag tömt en bokhylla, varit helt praktisk för jag kom av mig lite med jobb, fick halsont, feber och yrsel och enorm trötthet. Och en jobbig tid har det varit på alla sätt. Och stannade upp en stund när solstrålarna kom tillbaka och riktigt fint med isen där, ja man får glädjas åt det lilla och skönt att stanna upp lite och filosofera en stund och nu ska vi dricka kaffe:-)
Böcker böcker ...
som stått här, ska bli något annat sen, inte så stort men många av böckerna ska få en ny plats, andra sparas i förråd

2 kommentarer:

  1. Skont att fa undan sa mycket bocker och mer plats!

    SvaraRadera
  2. Anna, ja det är det. Var enormt mycket böcker, dubbla rader och t o m tre rader bakom varandra. Väldiga mängder och spännande också vad som dök upp. Väldigt mycket fina barnböcker som jag ska spara och så mycket av både din och min studielitteratur och det sparar jag också. Och alla kompendier och arbeten, sen massor med lexikon på flera språk och undervisningsmaterial men det går att sortera det bättre i en ny hylla, annat får vara i förrådet. Och mängder av skönlitteratur. Skönt att få bort den här djupa hyllan ändå. Det ekade bakom väggen när den blev tom:-)

    SvaraRadera