fredag 7 april 2017

Och solen försvann

Både bildligt och bokstavligt under eftermiddagstimmarna idag, men hittade lite rester från igår och lagade en god middag och se då kom solstrålar över bordet. Tänder ett ljus och det får lysa för barnen i den hemska bussolyckan och för de drabbade idag.
Påminns så om London 2005, då det käraste vi har precis kommit dit till en av de drabbade stationerna och satt där i regnet helt utlämnad och allt stängde, precis som idag här. Och även då öppnade någon sin restaurang, i detta fall McDonalds så jag har en speciell känsla för dem och de kunde gå in där och sätta sig på stolar och golv så många som möjligt och passade varandras packning. Och folk började vandra mil hemåt eller så var de kvar på sina kontor. Människor fanns som erbjöd sina hem. Alla hotell stängdes, alla bankomater, alla kommunikationer både ut och in till staden men den blivande maken, mågen fick tag på en chaufför som körde hela vägen från Yorkshire och de lyckades hitta varandra. Vilken lättnad när vi fick besked. Vi får leva med sådant här nu i denna oroliga värld.

4 kommentarer:

  1. Fruktansvärt det som händer här och som hänt i andra städer i Europa. Nu sist var det ju i London mitt på dagen så vitt jag kommer ihåg. Ingen tycks vara i närheten av att lösa de här problemen. Stackars anhöriga som nu fått besked.

    Var försiktig på gatorna i stan! Det är väl inte läge att önska er en trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Nilla, det kändes overkligt och svårt att ta in, man läser och hör men det tar ett tag att förstå, om det gäller här och nu. Det kan nog hända precis överallt såsom världen ser ut. Nej, det verkar ha gått överstyr, i alla länder, man vet, sägs det, var de där människorna finns men de kan ju ändå göra vad som faller dem in. Och har medborgarskap. Ja visst planerar man sina utflykter, tänker en extra gång om det nu hjälper och det blir begränsande.

    Jo vi får önska varandra en trevlig helg trots allt, vi har det nog rätt lika idag i våra större städer, kanske i mindre med.

    SvaraRadera
  3. Vill bara tillägga, att jag svagt kommer ihåg attentatet i Londons tunnelbana. Så oroliga ni måste ha varit och så skönt att det till slut löste sig på bästa sätt. Människor är vänliga och hjälpsamma i sådana situationer - förvånande många!

    SvaraRadera
  4. Nilla, jag minns det som igår, enda gången Anna reste från Skavsta och vidare med buss till en av de tunnelbanestationerna. Vi hade skjutsat till flygplatsen väldigt tidig natt-morgon och kom hem, då stannade jag till en stund vid alla uteblommor som jag den månaden hade ansvar för, kom in och möttes av katastrofen.

    Så hemskt och ingen förstod alls här hemma vad sånt handlade om, mer att det ordnar sig som de sa, Anna måste vara försiktig med sitt mobilbatteri också att det räckte så vi fick tänka noga och jag försökte hitta något hotell som var öppet men det fanns inget. Alla affärer och sådant bommade igen och arbetsplatser, bara trottoaren kvar att sitta på. Och helt folktomt och vad som helst kunde ju hända. Så helt fruktansvärt det var och vara så långt borta.

    Och som tur var fanns det verkligen fina och vänliga människor, de tyckte ju med att det var ännu värre att komma på besök och drabbas så här så folk tog hand om varandra helt fantastiskt. Jag hörde andra som kom till Heathrow den dagen från Sverige, flera, de fick veta vad som hänt och vände hem igen med nästa flyg.

    Men allt löste sig och det var inte det enklaste, taxichauffören fick inte åka in i London men hittade väldigt bra där och löste det och hur de hittade varandra var ju nästan ofattbart det med. Och de där blommorna avskydde jag sen, stått och fixat med dem länge och så kom en annan i huset och hällde ut dem från urnorna, hon tyckte de var dax att bytas ut. Så såna lägger jag inte ner alltför mycket tid på mer.

    SvaraRadera

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    4 timmar sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan