fredag 14 april 2017

Långfredag

Snön dalar sakta, en plusgrad, alltid något, var minus förut, så tyst så tyst, ingen trafik, inte ett ljud från grannar och inte en människa ute. Lite domedagsstämning över alltihop. Tänkte att lika bra att sova hela dagen, läsa lite emellanåt och äta kanske men klev upp som vanligt och gjorde mitt gympapass:-) och nu är det redan eftermiddag men lika tyst.
Är vitare nu och hela marken täckt av ett vitt lager, det snöar oupphörligt
Jostabärbusken strävar uppåt, hoppas knopparna klarar sig
Övriga blommor slokar i kylan
Optimist som jag är planterar jag en kalifornisk syrén, ska bli 1 meter hög, köpte den häromdagen och den fick komma ut i friska luften idag efter frukost, har lite blomknoppar redan, återstår att se om den klarar sig i det 7-månaders vintriga Sverige
Gjorde goda rullar med bröd från Sarek, kan ju passa idag:-) och med lite god fyllning som lax och annat
Ikväll ska jag se korsvandringen från Rom, var så både vacker, gripande och intressant förra året, så aktuell med allt som det ser ut för människan idag och då. Många deltog från jordens alla hörn, de som kommit på flykt, främst många barn och kvinnor fick tala och läsa och representera hur världen ser ut och än värre är det i år. Särskilt förstod man en mamma att följa sin son till detta. Jesus säger ändå till folkmassorna: "gråt inte över mig, gråt över er själva och era barn." Sedan säger han: "det skall komma en tid när man säger att de som inte fött barn kan skatta sig lyckliga", ungefär så, fritt översatt av mig. Då får vi tänka på att detta inte är något som tagits ur luften idag plötsligt när vi vet så mycket redan, nej det skrevs i en första version på arameiska runt år 40 av Matteus. Man kan härleda mycket historia och veta p g a Jerusalems förstöring år 70 vad som skrevs innan. Och alla evangelisterna skrev, Markus befann sig i Rom år 59 och skrev historia, Lukas skriver runt år 60, Johannes bodde i Efesos före år 70 och skrev där.
Och oj vad det snöar här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    1 timme sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan