onsdag 5 april 2017

Inget för dem som fastar:-)

Haha, ja jag vet ju att ni finns:-) men jag fastar inte helt så jag tänkte skriva lite om Mr Trump. Har aldrig direkt följt något runt honom annat än när det blev fart på media och världen runt kampanjen så tyckte det var lite kul att kolla vem han är.

Född två månader före min man samma år 1946, sägs vara 1.88 m lång precis som min man (var ska jag säga för i min mans pass står nu att han har krympt lite:-), men sen tar nog likheterna slut.

På pappas sida kommer släkten från Tyskland, Kallstadt, vilket fick ryktena att gå om svenskanknytning för pappan ändrade det till Karlstad:-)
På mammas sida kommer släkten från Skottland.

Gossen Donald gick i privat grundskola, var lite livlig men rättfram och stod upp för sina åsikter. Som tolv-åring tänkte han bli basebollproffs men tänkte redan där att det inte var så lönande, han skrev en dikt om baseball som kom med i skolans årsbok.
Ett tag tänkte han också bli filmregissör men avråddes av släkten. En farbror var professor inom teknologi.

Fem barn var de i familjen och Donald näst yngst. De bodde först i ett litet hus men senare så flyttade de till ett större i samma område i Queens i New York. Han gick i söndagsskola och konfirmerades. Efter grundskolan sattes han som 13-åring i en skola som hade fokus på fysik och mental disciplin, lite förberedande för en militär karriär, men Donald skickades aldrig till Vietnam p g a hälsporre enligt eget uttalande.

Farfar och pappa var i fastighetsbranschen och mycket framgångsrika och rika även de som sonen Donald skulle bli värst i ändå:-)
Han examinerades när han var 18 år från den halvmilitära skolan med goda betyg, började studera på ett universitet i Philadelphia, på fritiden köpte han små hus som han renoverade och sålde vidare. Helger tog han bussen hem till mamma och pappa och hjälpte dem. Det berättar studiekamrater, han hade inte tid med studentliv och fester. Jobbade istället. Tog en fil.kand. i nationalekonomi.

Något som formade honom säger han och berörde honom så att han såg klart hur det fungerar om man låter folk sätta sig på en, ja han var med sin far på en broinvigning i NY, 18 år, 1964, den bron hade fått enormt motstånd av politiker och alla med makt, nu blev den väldigt lyckad så det firades och samma politiker tog åt sig äran och där stod konstruktören och ingenjören som arbetat i motvind och fått igenom detta helt ensam och ingen vare sig intervjuade honom eller tog någon annan notis om honom, han nämndes inte. Det var tydligt hur makten fungerar såg han där och så lätt att bli trampad på så det tänkte han inte bli själv.

Fem syskon var de och en bror dog av alkoholmissbruk och själv har han aldrig tagit droger eller dricker sägs det, lär vara allmänt känt och där skiljer han sig från sina gamla "kollegor" en hel del;-)

Han skiljer sig också från dem att han är äldst som nytillträdd president av alla, var varken politiker långt tillbaka eller militär, (hälsporren:-), rikast av dem alla och den tredje presidenten som avstår presidentlön, ska kolla vilka de andra är. (Kollat: det var Herbert Hoover och John F Kennedy. Herbert Hoover var president 1929-1933, innan dess under sin politiska karriär så var han den som organiserade hjälpsändningar från USA till det förstörda Europa efter första världskriget.)

Han var väldigt fäst vid sin mor, därför säger han att han misslyckas lite med kvinnor för ingen finns så bra och fin som hon. Ja, gift tre gånger, först med en tjeckiska, sen en amerikanska och nu en slovenska. Och fem barn har han.

Han mamma blev överfallen och nedslagen av en våldsman 1991, fick bestående skador på syn och hörsel, efter hjärnblödningen av slagen, en lastbilschaufför såg och hann ta gärningsmannen. Den chauffören fick en hemlig summa pengar av Donald och blev anställd hos honom som chaufför inom säkerhet.
Mamman levde till år 2000 och hans pappa till 1999.

1986 hade skridskobanan i Central Park renoverats i långa sega etapper i många år med många miljoner dollar men blev aldrig färdig, Donald tog över och på tre månader färdigställdes den med 1.2 miljoner dollar och första året gick alla intäkter därifrån till välgörenhet.

Ja sån har han också, en välgörenhetsstiftelse som ger pengar till bl a leukemidrabbade och lymfomdrabbade förutom pengar till sjukhus. Tror sånt där läggs ned nu så att det inte kolliderar med några intressen som president. Ja att det måste läggas ned.

Annars då? Ja han äger hus och hotell över hela världen, golfbanor och även varit inom möbelbranschen med kollektioner och heminredning, Lexington nämns, vet inte om det är det vi har här hemma. Och inom sport, mode och skönhet finns hans avtryck. Och många hus på Manhattan äger han med mycket historia, tornen ville han bygga upp båda men fick motstånd där. Ett universitet inom business har han drivit men det las ned efter nån sorts förlikning där han betalade en massa pengar, han blev anklagad av studenterna att undervisningen var undermålig.

Ja om allt detta är fake news vet jag inte, har läst lite här och där för att få lite annat än allt som citeras numera, väldigt stort intresse här, även igår så följdes live hans tal, så där bevakades inte tidigare presidenter alls. Och just det talet hörde jag inte, man orkar inte med allt:-)
Här sitter maken, han behöver ingen bildkälla:-)

Bildkälla, 18 år när han tog examen från den där skolan med militär inriktning. Vi får se var allting landar, det är lite vi vet faktiskt. Finns många aktörer på vår jord av skilda slag som vi inte vet hur de kan agera en dag.




2 kommentarer:

  1. TRUMPEN idag hos dig :-)
    Vet du, det fanns en tid när jag gillade honom. När han körde The Apprentice på TV. Tyckte han var cool och orädd, och jag gillade hans sätt. Jag tyckte det var fascinerande att gå in i hans Trump Tower på Fifth Avenue i NYC etc. Nu, nu vet du vad jag tycker. OCH, jag undviker hans hotell och jag undviker allt som har med honom att göra. Han har ju sitt eget vinmärke, vodka, golfbanor (Har en Trump golf course i grannförorten), hotell och fastigheter. I am AVOIDING it all.
    MEN en duktig affärsman har han varit, men han skulle ha hållit sig borta fr politiken. IRRK.
    Aha, ja det måste vara därifrån det där svenskryktet kommer. Karlstad huh?
    Ha en fin dag i vårsolen (hoppas jag).

    SvaraRadera
  2. Annika, ja intressant att läsa lite om hans bakgrund, en otroligt framgångsrik affärsman. Hela familjen jobbade ju på samma sätt men hans far och farfar var tydligen lite mer tystlåtna. Ja man vet inte vad man ska tro eller tycka nästan i denna galna värld. Har nog varit många väldigt bra presidenter och så mindre bra under årens lopp. Lika galet som i andra delar av världen har det aldrig varit i alla fall och hoppas det inte blir det heller, idag la jag faktiskt bort SvD från frukostbordet, det börjar bli för mycket ruskigt att mötas av varje morgon, bör nog fasta lite jag med. Är hemskt hur grymma människor är. Och hur oskyldiga drabbas i krigen som pågår.

    Ja vi får se hur vad som händer och hur han själv ska hantera världspolitiken. Han har kanske rätt så många rådgivare som är kompetenta och själv är han mer ovanlig att han säger vad han tänker:-), är nog många som tänkt en hel del förut också men inte sagt det högt:-)

    Intressant att du varit i de byggnaderna, det är inte han som har er golfbana då:-).

    Ha det fortsatt fint Annika! Här var vårsol men nu kom kyla plötsligt in och regn.

    SvaraRadera

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    4 timmar sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan