tisdag 11 april 2017

Chokladbollar

Gjorda med banan. Alla ingredienser är ekologiska, det tycker jag att många inte skriver något om alls i sina recept, hälsofantaster till trots, finns det ekologiska råvaror så tycker jag att man tar dem i första hand, särskilt till barn. Nu blev det nog mer vuxensmak på dessa och goda men inte så man svimmar, fast hur ofta gör man det:-)

Ville ha något till kaffet och hittade då detta recept och orsaken att banan är med är att smöret saknades helt här hemma:-)

2 bananer mosas ordentligt, tillsätt 3 dl havregryn, 1 dl kokos, 2 msk kakao, 1 1/2 msk starkt nybryggt kaffe, gjorde om receptet lite och tog en gnutta äkta vaniljpulver i och en msk råsocker. Det skulle inte vara något socker alls men jag kunde haft 2 msk känner jag och i vanliga chokladbollsrecept är det på samma mängd havregryn som här 1 dl socker. Men, men det ska vara så lite sådant numera men höjer aromen tror jag med lite mer än jag tog. De får vila en stund i kyl så att smakerna kommer fram bättre.

4 kommentarer:

  1. Mums till påsken och nyttigt också! Socker får man synda med under storhelger, tycker jag. Trevlig påskhelg - så kul att läsa din blogg som innehåller så mycket!

    SvaraRadera
  2. Nilla, roligt att göra lite eget ibland som man vet innehållet i:-), och lite socker förhöjer aromen absolut. Idag har jag köpt mera påskgodis också av sådant som vi provsmakat och vet att det var jättegott. Tack detsamma Nilla och tack för rara ord! Önskar dig en trevlig påskhelg också!

    SvaraRadera
  3. Anna, tack:-) är så lätta att göra och goda med, far din tycker mer om dem än jag, han gillar banansmaken mycket:-)

    SvaraRadera