måndag 27 mars 2017

Vårhelg

Vackert väder med sol och söndagen bjöd på extra värme, plus 18 grader i Stockholm, Uppsala slog marsrekordet som innehafts av år 1739 så tydligen har vi haft svängningar i temperaturer tidigare utan att jorden gått under.

Ställa om klockorna avskyr jag och tror inte heller det är hälsosamt varken för klockor, djur eller människor. Analoga var ju något annat men dagens klockor tror inte jag man ska mixtra med fram och tillbaka. Kungen har personer som ställer om hans klockor, det skulle jag också vilja ha och undrar hur många som ramlar av de äldre, som säkert vill ha rätt tid och är noga, kanske alldeles för mycket farligt klivande så igen skulle vi alla ha det som kungen.

Själv fick jag lite extra energi av vårsolen och tapetserade klädkammaren. Det tog sin lilla tid fast rummet inte är så stort, men många vinklar och vrår, tog ned en lång underhylla och lagade hålen i väggen efter den, hyllan ska förpassas till sopstationen, den övre hyllan med klädstång målade jag, den får vara kvar. Väldigt mycket skarvar som jag spacklade och slipade innan det var dags för tapetseringen. Men blev helt nöjd.

Maken bistod med pizza och här frågade jag om han aldrig var med sina föräldrar och t ex bakade, lagade mat, snickrade, målade, grävde i trädgården eller något sådant, han kan inte minnas det men klippa gräs var hans uppgift. Och det gör han flitigt på landet, nästan kastar sig över det, så det sitter i:-). Och tapetsering tror jag inte heller att jag lärde mig hemma, jag läste i en bok för sisådär 35 år sedan hur man gjorde och gjorde det bara. Tycker att det är roligt och gillar tapeter, blir mycket mer ombonat än målning.
Den här blev det, är varmgrå även om det inte syns på fotona, var svårt att hitta en hyfsat snygg diskret tapet, är ohyggligt mycket mönster och färger numera mot förr då det var vita tapeter:-), de vita jag tittade på, för jag tänkte mig någon med en rand, de hade silver eller guld i sig och var väldigt randiga. 
Man ska ju ha "före" och "efter" bilder så det här är före, var fulare i verkligheten
"före" och det ser vitmålat och hyfsat snyggt ut men var en massa synliga skarvar och fult
"efter" och en del hörn som sagt
Linneskåpet som jag städade totalt förut, det och garderoben fick nya handsmidda knoppar från stålstaden i UK
På dörren in sitter en fin målning som Anna gjorde som barn, motiv Hågelby
Liten myshörna:-)
Full rulle på rullarna, var en knepig mönsterpassning
Väldigt god pizza:-)

4 kommentarer:

  1. Monica, alltid så mysigt hemma hos dig. DET vet du att jag tycker. Man riktigt känner värmen, hygget och myset genom text och bild.
    SNYGGT i klädkammaren. Visst, tapeter kan vara så fint, jag har dock bara målade väggar hos mig. Håller nog med om att tapeter lätt kan ge en mer ombonad känsla, ja.
    Sommartiden, say no more. Håller med dig till 100. SÅ otroligt töntigt att vi håller på med det. Normaltid hela året, tack. Vi gick över till sommartid här redan för två veckor sen.
    Man kan ju dessutom undra varför vi byter tid vid olika tillfällen också? Inte ens det är vettigt. OH well.
    Pizza, smarrigt, speciellt svensk pizza. GODAST!!
    Ha en fin måndag!!!

    SvaraRadera
  2. Annika, tack, du är så rar! Så skönt när det var klart och blev så fint, som att hela hemmet blev vackrare av den klädkammaren, haha.

    Och jag avskyr den där sommartiden mer och mer. Så stört! Fram för normaltid! Precis som du säger, varför vid olika datum dessutom i länderna? Så rörigt! Ja pizza är så gott, tror den svenska är bäst:-)

    Ha det så fint du med Annika!

    SvaraRadera
  3. Anna, tack:-), ja jag hajar till varje gång jag går in där och står en stund:-), riktigt njutbart och roligt.

    SvaraRadera

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    4 timmar sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan