tisdag 14 mars 2017

Städdag

Igår. Efter frukost och tidningar så satte vi igång, städade inne och sen röjde jag balkongen från golv till tak, tog ca 5 timmar, men nu är det planteringsklart. Gäller att hitta växter som tål lite kyla men det ska väl gå. Inte mycket som överlevt vintern men anade några knoppar på lökväxter och kanske en hortensia tänker få blad. Var tidigare förra året med blommor här.
Underbara! Så härligt med tulpaner nu och glad när jag hittar såna här dubbla, flerfärgade. Glad också att grannen under är klar med badrummet, idag, och förhoppningsvis allt det andra också som dånat i ett år. Men säg den glädje som varar beständigt:-), när jag kom in från balkongen låg en lapp från nästa renoveringsgranne i hallen: vi ska nu göra en mycket omfattande badrumsrenovering som tar 6 veckor och det är lämnat till en firma. Har vi frågor ska vi grannar kontakta dem, själva har de dragit. Ja kanske skulle göra detsamma. Vattnet ska stängas av i timmar också, vi fick tider. En fullständig renoveringshysteri råder och inte för att det inte gjorts förr, nej kan vara nytt men ny köpare ska ofta göra om. Och vore det inte för det förskräckliga borrandet så väggar och porslin skakar och det gör ont i öronen skulle jag inte bry mig. Men det är öronbedövande dån i timmar. Nu njuter jag av tystnaden när jag skriver det här på kvällen, alldeles tyst, åh vilken lycka.

4 kommentarer:

  1. Ja, nog råder renoveringshysteri utan like hemma, det håller jag med om. Tycker mina kompisar hemma renoverar jämt. Alltså verkligen. PUST!! Jobbigt för er att behöva lyssna på som grannar också. Hoppas att det går OK iaf. Ja vad härligt med lite balkongliv och plantering därute. Här sitter jag och kollar in snön. Känns overkligt det också. Ha en fin tisdag!

    SvaraRadera
  2. Annika, det är verkligen hysteri. Tänkte lite på det att våra lägenheter är väldigt uttänkta en gång med funktion, yta, väggar m m. Sedan att man vill ha nya färger är en sak men det var också väldigt samstämt med tapeter och golv egentligen även om vi också bytte både tapeter och golv. Men att flytta alla väggar och leva om som tok fattar jag inte vitsen med. Det blir rätt konstigt hos många i slutändan, kanske de tycker det själva också men det kan de inte säga förstås:-).

    Är konstigt idag att unga par dessutom kan låna miljoner, ja ha allt på lån fast de säger att nu har vi köpt vårt eget:-) och sen på det renovera för en miljon. Känns som det är något som är fel idag. Och på många områden.

    Ni verkar ha lite av svenskt klimat förutom att det blir så varmt även nu denna tid men snön som kommer så där igen. Blir nog här med tror jag men tänker ändå plantera blommor nu:-)

    Hoppas det går bra för dig där i snöyran, usch nu vill vi inte ha den, ha det så bra du kan Annika!

    SvaraRadera
  3. Anna, tack! Så fina de dubbla, ska alltid titta efter dem när jag köper.

    SvaraRadera

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    51 minuter sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan