tisdag 21 mars 2017

Rosor, bakelse, snö och tokig dator

Ja ungefär så, hade inte alls tänkt igår att krångla med någon dator men eftersom den krånglade med mig så fastnade jag ett bra tag, maken ville jag skulle lämna in den men jag gav mig inte och igår kväll gick det att göra det här inlägget i alla fall, hoppas den är stabil sen. Dags för en ny är det men avvaktar lite, vill inte rusa iväg och köpa någon, tänka lite först. Den stängde av själv var femte minut med ett meddelande på några sekunder som inte hann läsas, tills slut passade jag med kameran och fotade det:-), såg då ett kommando man skulle göra, är olika på olika system, men det var lite lurigt det också att hinna göra och sen fungerade inte det ändå med ominstallation, var något som störde sas det och ingen information kunde ges om det, då testade jag alla möjligheter och gick in på avancerat, vill den krascha får den göra det tänkte jag, alla foton gick att ta back-up på, resten struntar jag i men så gick den igång som ett underverk igen.

Kaffebryggare är mer akut, den la också av, helt tvärt bara, undrar vad det är med dem? Håller så dåligt. Bra att kolla runt lite på nätet så man inte behöver springa överallt. Jag vill bara ha en helt "normal", såg att det fanns även på den jag funderar på att köpa, en funktion att den brygger en kopp snabbt, den första om man har bråttom och rätt koncentration av kaffet och vattnet och så kommer de andra efter. Men den första ska då vara rätt bryggd den också, ja får se, jag som gör vågskvalp i kannan och mixar allt innan servering:-)
 Ja ungefär så här såg datorn ut:-) en massa text och flimmer bara som kom upp vid varje avstängning och ute föll plötsligt stora snöflingor rakt i ansiktet, nej usch och fy för både datorkrångel och snö nu
 Maken hade införskaffat både bakelser och vackra rosor denna dag, tulpaner är fint men rosor är det nåt särskilt med tycker jag, två böcker fick jag också och ett fint halssmycke

4 kommentarer:

  1. Datorer alltså ... De bara ska funka. Om min dator strular blir jag svårt stressad, kan inte tänka på ngt annat. Tycker det är ytterst störigt för min själ, haha. HOPPAS att du kan fixa din så att den inte bråkar. Annars får du väl investera i en ny, det är härligt med ny dator iaf, haha. Du har bra tålamod, Monica. DET är bra. Vilken fin fölsis du fick, allt ser gott ut (som alltid hos dig). Kaffebryggare bör du nog få tag i ngn riktigt bra, och datorn hoppas jag slutar strula NU. Ha en fin tisdag!

    SvaraRadera
  2. Annika, det ska de! De stressar och hu när det strulade på sjukhuset eller t o m allt slocknade ned, fanns ju back-up till en del men var som en mardröm att försöka fixa det mest akuta runt patienterna.

    Och jag blir stressad hemma med fast det inte är på liv och död:-). Mest att det tar sån tid. Ska fundera lite på en ny, vi hade alltid Mac, en hel rad som var toppen och då var de mycket bättre med design och gjorde snyggare arbeten på alla sätt, var säkrare också, nu är det nog utjämnat, men då var jag ensam om Mac, alla de övriga hade PC på Karolinska och det var krångel när vi skrev något gemensamt, jag måste alltid konvertera så det blev mycket extrajobb. Ja det blev PC här med då men nu behöver jag inte tänka på alla andra så funderar på Mac igen.

    Ja blev en fin födelsedag, roligt att fira lite. Hoppas jag hittar en kaffebryggare nu bara, men går ju att mala bönor och ha presskaffe:-)

    Tack Annika! Ha det så fint nu ni också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köp en MAC! Jar har en macbook pro som jag älskar. Tror inte jag vill gå tillbaka till PC igen. Tycker macken är lätt, den strular sällan (ta i trä) och gör den det så tar jag en till Apple Store. Gillar hur lätt det är att använda dem, och hur tåliga de är mot tex virus. Så det är mitt råd. Go for it!!! :-)

      Radera
  3. Annika, ja du har ju Mac och andra närstående:-), jag och vi var toppennöjda med våra och virus var de ju inte alls utsatta för som PC och något som var viktigt då, arbeten och artiklar kunde vi göra mycket snyggare i design men de som aldrig haft någon hade lite svårt att fatta det. Nu är de mer lika Mac och PC men funderar på att köpa Mac igen. Var så inkörd på dem och tror nog de är bäst som du säger.

    SvaraRadera