onsdag 29 mars 2017

Med anledning av förra inlägget

Det är i alla fall en som bevarats av våra gamla telefonkiosker, denna från slutet av 1800-talet och finns i Sigtuna, undrar om det finns fler kvar i landet? Den här gjordes i ordning för tre år sedan när kommunen fått den av Telia och nu förses den med böcker:
Klockstapeln finns däremot inte kvar, brann ned till grunden förra sommaren, fotade den i maj när vi var där, tänk den klämtade alltid två gånger per dag, för freden, klockan 10 och 15, den äldsta av de tre klockorna som föll mot berget när klockstapeln rasade tros vara från 1300-talet, så sorgligt att inte se denna vy mer. Innan branden var det inbrott och skadegörelse i den. Synd att det inte är mer kameraövervakning så polisen har något hum om vad som händer. Nu pågår en insamling bland både privata och företag och en arkitekt är anlitad. Så blir det kanske en ny men aldrig densamma.

4 kommentarer:

  1. Jag har sett telefonkiosken i Sigtuna och det finns en vid Storkyrkan i Stockholm också. Kanske finns det fler.
    För någon månad sedan skrev jag om brittiska telefonkiosker och bl a vad de används till idag.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Lena, ja visst är de fina och roligt att de är sparade, jag undrar om det finns fler i andra städer? Ska titta på ditt inlägg om de brittiska.

    Ha det så fint!

    SvaraRadera
  3. MEN så FIN!!
    Ja, vad fint att de kan bevara de gamla fina telefonkioskerna. Just den där är ju extremt fint!

    SvaraRadera
  4. Annika, ja jättefin! Jag stannade till och ropade på maken när jag såg den, är ett fint litet chokladcafé mittemot och där satt folk ute och skrattade när jag tyckte det var så fint, ja de var ju vana och bodde här. Och hade inte fotat den alls. Nu kom en hel drös och gjorde det:-)

    SvaraRadera

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    4 timmar sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan