lördag 4 mars 2017

Lördagsgodis:-)

Tyckte det passade ikväll och en god kaffe till. Och tidningar som Kvällsstunden och Icakuriren så man inte behöver bli så upprörd av nyheterna. Kvällsstunden är intressant att det står mycket historia i den, människor berättar om hur de haft det i vårt avlånga land som barn och även många berättar om sina både stora och mindre äventyr utomlands, när de gav sig iväg till helt okända platser och försökte slå sig fram och överlevde det mest otroliga, en del återvände till sitt hemland. Andra aldrig.

Mycket natur berättas det om och i detta nummer om svanar. I Storbritannien finns ju så mycket fåglar, så vackra arter och man ser dem överallt, här är de färre och vi har ju så lång mörk tid så det blir annorlunda.

Svanar ser vi ibland på landet, när de lugnt simmar fram på det spegelblanka vattnet där allt blir dubbelt och inte vet att vi ser dem. Det ser så rofyllt ut.

Och det är väl knölsvanen antar jag. Den kan tillsammans med sångsvan bilda en hybrid och får då en näbb i mixade färger. Och kallas kångsvan. De kan inte para sig sägs det utan dör ut. Blir en generation bara.

Den svarta svanen som finns här också har sitt ursprung i Australien. De bygger gärna bo nära sina grannar, är helt jämlika när det gäller ruvning och tar ut föräldraledighet både hona och hane och ruvningstiden är lång, hela 40 dygn. De skiljer sig sällan utan håller ihop hela livet.

Och mycket annat intressant stod att läsa. Och mycket om andra länder än Sverige och så är det roligt att se gamla foton som folk skickar in.
Svanparet har Anna fotat i England, de är vackra med den orangea näbben och om dem står att de aldrig bildar par med knölsvan eller sångsvan.

4 kommentarer:

  1. ICA kuriren är välkänd för mej, ända sedan barndomen, men Kvällsstunden har jag inte hört talas om.
    Skönt ibland att inte bara behöva elände.
    Önskar dej en skön kväll!

    SvaraRadera
  2. Lena, vi hade Kvällsstunden ibland i alla fall i barndomshemmet, trodde inte den fanns sen men maken började prenumerera för några år sedan och det finns mycket att läsa i den. Är rolig att ha. Och Icakuriren en sån tidning som jag har lite då och då.

    Tack, ha en bra kväll du också Lena!

    SvaraRadera
  3. Ja, du vet ju vad jag lovat mig själv, haha. ATT vila från ffa Trump under fastan. INTE för att jag är religiös, men jag måste ta ett break från alla trista nyheter. Orkar inte, såvida inget jättestort sker.
    Låter skönt med ICA Kuriren och Kvällsstunden. Kvällstunden känns väldigt gammeldags, men det är nog skönt det också, kan jag tro.
    Säger som jag brukar, hygge och mys hos Monica med make. Love it!!
    ha en fin måndag!!

    SvaraRadera
  4. Annika, jag tror att det är väldigt klokt och du är ju klok. Jag skippar TV-nyheterna, alla dessa program och så alla uppföljningar om hur eländigt det är överallt både här och där. Kan ju vara fake news:-). Tidningar kommer jag nog läsa men men inte allt och lägger undan dem snabbt så jag slipper se dem och kollar lite nätet.

    Kvällsstunden är väldigt speciell och jag skrattade först när maken började prenumerera men den är bra, massor med text om allt mellan himmel och jord, svårt att hinna med att läsa allt, mycket historia och nästan allt i svart-vitt utförande, inga trendiga heminredningssidor eller tjusiga hus, mer gamla hus som är bevarade. Ett matrecept varje gång och väldigt dåligt foto på maten:-), har nästan tänkt erbjuda lite hjälp där:-). Grundades 1938 precis innan andra världskriget och sen bestått, politiskt och religiöst obunden och inte knuten till någon intresseorganisation, ja det märks, och så har den ett par sidor med brev från läsarna som är rätt kul men tonen är alltid hyfsad och bra även om de tycker väldigt olika. Samtidigt som många informerar också om vad som skett i dåtid eller sker i nutid där de bor. Bra komplement och grannen på landet fick en årgång och slukade den, hade fullt upp i månader:-). De visste inte om att tidningen fanns.

    Idag lyste i alla fall solen in här från sydväst och allt blev så ljust inne, skönt var det, tror det ska bli världens snöväder imorgon men kände så skönt det var med solen det lilla. Tack Annika, ha det fint du med.

    SvaraRadera

  • Promenad i botan - Varmt och lite kvavt. Grönskan är tung. Det är övergången mellan sommar och höst. Jag tänker att kanske nästa år vid denna tid så bor jag inte här mer. Ell...
    11 timmar sedan
  • Uppdaterat recept: Kokta majskolvar - Receptet på kokta majskolvar har uppdaterats. Det är enkelt att koka majskolvar bara man inte kokar dem för länge så glöm inte att sätta en timer. Server...
    2 veckor sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    4 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    9 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan