torsdag 30 mars 2017

♫"Eee en dag, ett ögonblick i sender"♫

Ja så står det i ursprungstexten till "Blott en dag, ett ögonblick i sänder", inte flera e, men man får sjunga en stavelse på två toner för att få ihop det och "sänder" med e står det i den fina psalmen av Lina Sandell, Carolina Wilhelmina egentligen, 1832-1903.

Gösta Imberg som också växte upp i samma ort Fröderyd där även hans far var kyrkoherde fast långt senare, från 1958 har funnit över 300 brev från Lina till bästa väninnan Augusta.

Han har mycket att läsa och det tycks inte som att hon skriver om sitt författarskap utan mer om livet självt, om vardag och dess glädje och sorg. Han har mycket att läsa, över 1300 brevsidor så det blir nog en bok om detta sedan.

Lina var mycket begåvad och även ofta sjuk så hon var mycket med sin far kyrkoherden när han skrev och arbetade, läste och skrev själv och redan som 8-åring lärde hon sig flera språk än sitt eget.

11 år blev hon delvis förlamad och senare medvetslös. En sorts neurologisk sjukdom och ingen trodde att hon skulle överleva. Ett år senare var hon bättre och firar den dagen som en andra födelsedag. Läste på lite mer och förstår att det var tyfus hon drabbades av som då saknade behandling, ett mirakel att hon överlevde.

Hon skrev dikter tidigt och fick 1700 dikter och sånger publicerade under sin livstid.

Hon drabbades av livet kan man säga. Först dog hennes storebror innan hon föddes. Pappan drunknade, systerns man dog. Systern gifte senare om sig och dog själv. Mamman dog och fyra syskonbarn dog. Allt detta inom sju år.

Hon flyttade så småningom till Stockholm, gifte sig med Oscar Berg som var grosshandlare och riksdagsman och även Rumäniens generalkonsul i 11 år. De fick sitt enda barn, en dotter som dog vid födseln.

Hon drabbades också av tyfoidfeber men överlevde det några år till. Både maken och hon dog 1903 av sjukdom.

Men själva livet pågår innan dess och alla vackra sånger skapas. Tryggare kan ingen vara sägs komma från ett träd, en ask och det berättas att Lina satt i trädet som flicka och såg fåglarnas väl dolda bon, nästen.

Och allt det andra, ja ofta i de här breven skrev hon: en dag i sender, ett ögonblick i sender, och berättar om livet i Stockholm, arbete, översättningar, hon var också barntidningsredaktör inom EFS nästan fram till sin död. Och att man får ta en dag i sänder. när det blir för mycket som livet ställer till med, ja så är det för många. Och i psalmen Blott en dag som vi sjunger den skrev hon också "modershjerta", som ändrades till fadershjärta senare. Intressant att mycket som vi stavar med "ä" skrevs som "e" på 1800-talet, det ändrades i början av 1900-talet så att det mer skulle stämma med uttal.

Ja en av mina favoritpsalmer är "Blott en dag". "Tryggare" har jag aldrig varit direkt fäst vid fast den sjöngs jämt i många sammanhang:-) men många många andra psalmer av Lina Sandell är så vackra.

Ska bli intressant vad han kan sammanställa från de här breven, kanske en kvinna borde göra det istället, han har kanske hjälp.

En staty av Lina Sandell finns i hennes hemby, själv är hon begravd på Solna kyrkogård, en staty finns också på universitetet i Chicago, båda gjorda av Axel Wallenberg.

Blott en dag sjöng vi på pappas begravning, och vi visste att mamma ville att vi sjöng den för henne också, sen sjöng vi den på min brors begravning,

Och en liten rödhake som sjunger så vackert får illustrera fågeln i sitt näste även om den här sitter på en taggtråd, men så kan ju livet också vara. Fotot har Anna tagit på en av alla vackra vandringar i engelsk natur.

12 kommentarer:

  1. Ja, den sjöng vi på min mormors begravning också. Visst är den vacker.
    Håller med.
    Redan som nyss fyllda tre år fick jag lära mig "trygga räkan" ;.). Det var till min syster dop, mamma tyckte det skulle vara så fint om jag kunde sjunga med i den med min lilla röst, så jag lärde mig den. OCH den satt, och sitter.
    Det var i en amerikansk tv-serie, minns inte viken, som jag nyligen hörde Blott en dag, i amerikansk verison. Det var första gången jag hörde den här, men förstår ju nu att den är ganska stor här också, och sjungs ofta.
    JO, fasiken, nu minns jag. Det var i kyrkan hos The Duggers, har du hört talas om den familjen? Storfamilj med 20 barn som bor i Arkansas. De har en reality serie, eller de har flera tom, men det var där den spelades i deras kyrka. Den heter Day by Day på engelska. Intressant att hon står som staty vid University of Chicago. DU fick mig att leta upp Day by Day på Youtube nu. FIN! Sen tar jag den på svenska, för då är den allra finast. ha en bra dag!!

    SvaraRadera
  2. Annika, den är så vacker, vacker melodi också. Day by Day har jag hört i UK, fin den med. Hört om den 20-barnsfamiljen, har en väninna som inte har egna barn, hon tycker sånt där är intressant och tittar på programmen som gått här:-), gränsen för mig gick när jag här såg 13-barnsfamiljen i några avsnitt, såg dem på Ikea också;-), kanske den där med 20 barn hade en viss ordning och organisation på sitt men det känns märkligt vilket som:-). Helt obegripligt för mig varför en och samma kvinna ska föda mängder med barn.

    Måste berätta att jag haft en kollega från Dalarna med 12 syskon, kom ung och nyutbildad till oss, väldigt duktig, mycket. Tog lång tid innan hon berättade och hon avskydde sin barndom. Vi märkte att hon gärna var för sig själv, gjorde egna analyser om det gick, fikade själv och gick inte på våra fester. Vi var ett tight gäng som arbetade med ett forskningsområde så vi delade info ständigt och fortsatte prata om det på fritiden, hon fick nog och slutade. Orkade inte med fler "syskon"grupper sa hon. Vi kunde ta cyklarna och spela brännboll efter jobbet och ha picknick. Tränade ihop också mycket och spelade badminton i sporthall. Gick på jazzdansträning och skidträning:-). Hon ville jobba för sig själv och ha tyst.

    Tror Lina står där med tanke på alla svenskar som kom till Chicago men finns nog någon bakgrund mer varför det är på universitet.

    Tack! Ha det så bra du med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du, som jag håller med dig alltså. Visst är det ngt helt koko med dem som skaffar så många barn? Varför liksom?? VARFÖR?? OCH för vems skull? Kan verkligen fatta din fd arbetskompis. Hon hade fått nog. Vet du hur många barn hon själv fick? Om hon ens fick ngra? Kan tänka mig att det inte var så värst många. Ett tag följde jag med skräckblandad förtjusning Familjen Annorlunda, och tänkte en hel del inte alltför snälla tankar om familjerna. OCH du såg dem på IKEA. Var det kaos? HAHA.
      Nä, fattar noll.
      Familjen i Arkansas är djupt religiösa, och nu har ju deras yta krackelerat en hel del då sexövergrepp och annat förekommit i familjen, en äldre bror som förgrep sig på sina systrar. Ändå, dessa familjer fascinerar mig på samma sätt som en katastrof kan göra, haha.
      Ha en jättefin dag, Monica. PS, lyssnade på flera instängningar av Blott en dag igår, både på svenska och engelska. SÅ fina. SÅÅÅ jättefina nästan samtliga.

      Radera
    2. Annika, ja förstår inte alls varför, att ha så många och sen kanske ha svårt att klara det. I den där 13-barnsfamiljen som gick på TV här blev det skilsmässa. Och mycket stök och bök för alla. Som tur är blir barnen vuxna efterhand och kan forma sitt eget liv. Min kollega fick inga barn så länge jag hade kontakt, tror hon avskydde både barn och karlar:-), ja liksom trött på folk och allt som skulle diskuteras hit och dit istället för att bara göra, var väldigt söt och begåvad som sagt, ska höra med en kompis från den tiden om de har kontakt än.

      Haha, ja den dagen på Ikea var det kaos kan man säga, vi hade barn PÅ bordet där vi satt och åt men jag vet inte vilka som var vilka:-) och väldigt högljutt. Helt utmattande så jag måste gå genom HELA varuhuset som avkoppling sen, haha. Maken har nog svårt att begripa att det kan vara avkopplande men det är det.

      Nej jag är inte så fascinerad men min kompis blir det:-), jag ser en gång kanske för att se vad det är men orkar inte med dem, min kompis vill diskutera dem och sorry för henne för hennes karl är lika ointresserad som jag:-)

      Ja det kommer ju ofta fram baksidor också, barnen har ju inget bestämt om detta liv.

      Ja den är jättefin den psalmen, den sjungs lite olika och är väldigt fin att lyssna på.

      Ha det fint du med, en bra helg önskas!

      Radera
  3. Går inte så ofta i kyrkan, det har verkligen blivit dåligt med det genom åren, men "Blott en dag" och "Tryggare kan ingen vara" känner man ju igen och de är väldigt vackra. Känner inte till den engelska versionen. Roligt att läsa litet om upphovskvinnan till dessa psalmer.

    Rödhaken är min favoritfågel. Såg mycket av den i England. Här är den ganska sällsynt, åtminstone där jag bor, men i dag såg jag faktiskt en liten "Robin" i en av våra häckar. Har inte hört den sjunga, men den ska ha vackert läte också och bringa tur och lycka med sig, vilket ju är allra bäst!

    SvaraRadera
  4. Nilla, hon skrev så väldigt många vackra psalmer och sånger, verkligen. Vi var på en konsert förut där bara hennes texter framfördes, så vackert det var. Det blir inte så ofta besök för oss heller, mer förut.

    Rödhaken är min favorit också, jag har den på porslinet här hemma:-), den sjunger så vackert, brukar vakna av den i Annas trädgård där den ofta är. Har aldrig sett den här. Det finns en mängd berättelser om Robin, tror jag måste googla, minns att en är väldigt speciell men glömt hur den var. Som ska vara sann.

    SvaraRadera
  5. PS vad roligt att du såg en, är lite mildare hos dig så den har säkert stannat kvar under vintern.

    SvaraRadera
  6. Nilla, läste på lite mer, den kom nog direkt från England till dig:-). Finns många berättelser som sagt om rödhaken och som Guds lilla fågel och att den bringar lycka. Det har forskats särskilt mycket på rödhaken och dess navigering. Och om en död människa av naturlig eller onaturlig orsak ligger i skogen så täcker rödhaken ansiktet helt med mossa. En liten fågel, visst finns mycket fantastiskt att undra över.

    SvaraRadera
  7. Ja, rödhaken ser man sällan här, men jag har faktiskt sett den i samma häck förra året också. Hoppas det är ett tecken på tur och lycka! Vilken egendomlig liten fågel det är. Det finns massor att undra över. Kul, att du läste. Jag ska själv googla på den i kväll.

    SvaraRadera
  8. Nilla, vad fint! Är säkert din lyckofågel:-), den ska ju vara rätt vanlig sägs det men här ser jag den aldrig. Det är synd, den är så fin och sjunger ju så vackert!

    SvaraRadera
  9. Det var ett fint foto om jag får säga det själv, hade jag glömt bort. Mormor sjöng alltid Jesus för världen givit sitt liv för mej men ändrade texten som var lite väl tyckte hon till mormors hjärtegull :)

    SvaraRadera
  10. Anna, ja väldigt fint foto! Ja mormor var både rolig och förståndig och tänkte framför allt själv.

    SvaraRadera

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    55 minuter sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan