fredag 3 mars 2017

Det här med mat

Vill ha lite enkla tips i vardagen som både är hälsosamt och lätt att laga men hjälp vad tillkrånglat det är nu för tiden.
Även från en matkedja vi är medlemmar i, i det matmagasinet som dimper ned då och då är det så väldigt omständliga recept och med många ingredienser.

De börjar med fredagsmys och redan där blir jag trött:-), fortsätter med att vi ska bowla hela dagen:-), ja äta allt från morgon till kväll i skål och då finns en mängd recept allt ifrån frukostskålen till middagsskålen som kan passa.

Sen är det fröer av alla de slag också från morgon till kväll. Och där drar jag mig till minnes när vi satt med bortopererade organ och undersökte, hände titt som tätt att bihanget till blindtarmen var packade med just sådana fröer och hade orsakat akut blindtarmsinflammation och akut operation. De där små svarta sakerna som är så poppis men gärna fastnar nånstans för de smälter inte på vägen. Lite större grejer går via tarmen. Och som tuggas. Då vet ni det:-).

Och inte ska det vara pulled kött utan pulled fisk och lime-majo och gärna egen tillverkad lemonad.

Även tortillabrödet ska vara hemgjort men det verkar hyfsat enkelt ändå så även en pensionär hinner göra det, hur småbarnsföräldrar med heltidsarbeten båda ska hinna laga dessa andra rätter går helt över mitt förstånd.

Sedan känns som om hela landet planerar för kris. För hade det stått om konservering och fermentering för bara ett år sedan hade folk skrattat, nu helt gravallvarligt står sidor om det att just så ska vi börja planera våra liv. Inte bara mat utan frukt och grönsaker ska konserveras. Och när det gäller fisk och kött ska vi torka, salta, syra och röka.

Tror det var Napoleon som var inne på konservering och sedan var det en britt Peter Durand som kom på metoden år 1810, han tog inte patent och det kom igång mer senare detta på 1850-talet i krigstider så det är inte en så gammal metod, inte här i väst, kanske andra kunde detta sedan urminnes tider.

Då kommer vi in på hållbarhet och maken minns kollektiva boxrum i Skåne:-), man hyrde en frysbox i en stor garageliknande byggnad och hade en andel där med galler och lås och de gick dit och hämtade varorna. Innan minns han iskarlar, som kom med säckar med iskuber på ryggen och levererade, det var i Huskvarna där han bodde fram till 7 år fyllda. Sen kom han direkt till småskolan i Skåne med den svårförstådda dialekten där och allt nytt och det hela var chockartat och barnen var elaka mot ett barn som inte talade deras dialekt och frågade i ett helt år: var kommer du ifrån? Så det är inget nytt, han kände sig som en utböling länge säger han idag fast just det ordet kände han inte till då.

Så elakhet och dumhet har alltid funnits och finns. Inget som är nytt. Han lärde sig skånska rekordsnabbt men det var inte heller bra för då sa barnen att han härmade dem, han var inte på riktigt som de. Man kan tänka att det inte är så lätt att vara flyktingbarn idag men det finns toleranta platser som tur är, fast det här var ändå i en stad och ingen liten håla. Dumt av föräldrarna att flytta precis till skolstart, en vecka in på terminen t o m där alla kände alla. Ja det var en parentes och jag tänkte att han växte upp i ett annat århundrade men är bara 5 år äldre:-). För det där boxsystemet hade jag aldrig hört talas om och mycket riktigt så började Electrolux tillverka de första frysboxarna för hemmabruk 1956 och jag är ju 50-talist. Ja det hände mycket på 50-talet:-) och min mamma hon var förutom estet väldigt modern.

Måste lägga till litet om skola, för nog känns det lite som ett annat århundrade än mitt. Han berättar lite mer och fröknar hade de, gamla och ogifta 50-60 år i ålder som gärna slogs. Att få smällar med linjal på högkant precis över knogar var väldigt smärtsamt, ja det var ju en uttänkt tortyrmetod. Sedan vreds öronen om, luggar så håret lossnade och ända upp i realskolan fick någon kille en smäll i huvudet av tysklärarinnan och då var det förbjudet men berättades aldrig för föräldrar. Förseelsen kunde vara att de vänt sig om och inte tittat rakt fram. Skolagan i Sverige förbjöds 1 januari 1958 så jag har aldrig sett något sådant. Andra länder var både långt före oss och långt efter med förbud, det varierar väldigt mycket och väldigt intressant att se om man googlar på skolaga, inte alls som man tänker sig kanske. Idag har det gått överstyr åt andra hållet i skolans värld, man undrar hur det ska gå. På min tid i alla fall slogs varken barn eller lärare, tror att på högstadiet jag gick var det inte ett enda slagsmål bland eleverna. Och vuxna fanns alltid omkring oss, på raster och i matsalar. Som vi hade respekt för kanske ska tilläggas.

Kylskåp upptäcktes av två svenska killar, tänk så många det finns här som gjort så otroliga saker inom många områden, enskilda men som fått genomslagskraft något enormt. Det ska vi vara stolta över.

Länkar till de här två killarna som gjorde detta som sitt examensarbete på KTH 1922, 1925 började Electrolux tillverka för hemmen och de två var involverade, Carl Georg Munters från Dala-Järna och Baltzar von Platen från Malmö:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Munters

Om innovationer på Tekniska museet finns mycket att läsa mer här:

http://www.100innovationer.com/svensk/

När det gäller förvaring så nämns också jordkällare, en välbyggd och rätt byggd håller en temperatur på plus 13 grader Celsius och det är ju helt perfekt för potatis och andra rotsaker och att ställa all hemtillverkad saft och sylt där på bär vi plockat i skogen:-).

Hur alla stadsbor ska kunna odla vet jag inte men det finns ju redan takodlingar och odlingar på allmänna platser där folk sätter ned lite knölar, kanske det kan bli mer äppelträd och bärbuskar istället för prydnadsträd och buskar fast de tar ju lite tid att växa upp förstås.

Själv ville jag ha något enkelt men hittade inget alls, ibland är det väldigt gott med lite bacon och mosad potatis bara, jag som äter kött väldigt sällan men just något salt och rökt är så gott ibland att köpa, ja innan jag har skaffat det där rökeriet ...
Maken har fortfarande förklädet på efter sin avancerade matlagning:-) potatismoset har jag dock gjort, gott med lite ost i och kryddor och sen några chili flakes. Till matdryck tyckte maken det passade med ekologisk svart vinbärssaft, ja var inte så dumt.
Och ett PS, alla recept har ju en ton av att de är så oerhört nyttiga men om jag gör en lemonad på en liter inte har jag två deciliter socker i en sån, är ju gräsligt mycket. Och det är ofta stora mängder socker i allt, inget man behöver vara rädd för men mängderna är så stora, gäller alla recept när något ska bakas också. Det behövs men inga mängder, det är lustigt detta för samtidigt står ju så farligt socker är och hälsofantasterna har uteslutit det i sina liv säger de, samtidigt som de rekommenderar recept med massor med socker i. Stor okunskap om våra livsmedel tyvärr. Om kolhydrater, proteiner och fett. Reagerar ofta på det.

En glad och trevlig helg med god mat som inte är för krånglig önskas!

8 kommentarer:

  1. Många som har väldigt lite koll på vad mat innehåller och effekter och konsekvenser. Man kan odla på lite plats med då får man sen rätta munnen efter matsäcken :) glömmer aldrig en tant i debatt som debatterade om burhöns och sa att alla borde ha en egen höna hemma :) undrar om man får ha några på balkongen ;)

    SvaraRadera
  2. Anna, ja det är så sant! Dålig kunskap verkligen. Ja kanske det blir odlingslådor, höns och biodlingar på balkongerna:-), inget är nog otänkbart. Vi får se hur allt blir en dag. Än så länge är renoveringar det viktigaste, nu hackas grannens badrum ned! Är bara obeskrivligt hemska dån.

    SvaraRadera
  3. Ja, det håller jag med om. Har läst lite om sockerdebatten och helt hysteriska fldrar i semmeltider. Alltså, tagga ner. Ägna er lite åt att uppfostra knoddarna istället för att bli galen om barnet fått glass på dagis. Sjukt ju. Tycker bristen på uppfostran och svenska skolan är Sveriges största problem idag, inte sockret eller ev godis. SUCK!!! Men ja, jag håller med, recept får inte bli för svåra. Jag tycker det godaste ofta är just husman, eller nya recept som jag ofta hittar online. Där tar jag nog det mesta nuförtiden. Faktiskt hyfsat ofta från bloggar och FB. Ibland söker jag bara på nätet på vissa ingredienser, och får bra träffar. Som vanligt hygge och mys hos dig, älskar det Monica!! Maten ser god ut. Nu ska jag tipsa dig om samma tjej som jag tipsade Anna om igår ;-) Marie i Lytham, England. Hon brukar köra söndagssvep, och hon har haft så många goda recept där som jag testat, och sparat. Hon är svenska, men länkar ofta ut recept på engelska. Ett litet mattips :-) http://miss-maries.blogspot.com. Gud, Marie skulle bara veta hur jag skriver om hennes blogg, fniss!! Monica, önskar dig en superfin helg med mkt hygge och god mat och sköna stunder!!!

    SvaraRadera
  4. Annika, ja du har så rätt! Uppfostra barnen istället och gärna sig själva också:-). Hysteriska föräldrar numera och de verkar ha svårt att skilja på väsentligheter, men troligen ligger annat bakom. Skolans värld är skrämmande och undrar med, är förskolan lika hemsk?
    Då kan barnen behöva en semla ibland eller en glass om de så vill.

    Jag vill med ha hyfsat enkla och naturliga recept som inte tar så lång tid. Har läst lite hos Marie men aldrig tittat på recepten, inte tänkt på det. Jag lär mig en del av Anna där, har ätit så mycket gott i England som jag inte hittar här, det var intressant med den erfarenheten, tur man kan få dem själv och tur man har barn som kan lära en eller hur:-).

    Tack Annika, trodde det skulle bli lite vårlikt här men dels blötsnö och sen bara grått. Men man får fixa lite ljus själv då. Ha det så bra du med.

    SvaraRadera
  5. Hur överlevde flera generationer när sockret inte var en fara! Läser alla profetior av den ena hälsofreaken efter den andra och vet inte vad man ska tro. Tycker synd om alla småbarnsfamiljer i dag, en förvirrande värld de lever i. Ska och inte ska! Fastän jag tycker det är lämpligt att äta färska produkter och inte för mycket kött - nästan aldrig något färdiglagat. Så köper jag ändå rökta skånska korvar, som är jättegoda! och t o m pulled pork, därför att det är lätt att blanda i litet av varje med den och ta en sallad till. Faktiskt förödande gott, men försöker låta bli. Alla dessa fröer som är hälsosamma enligt en forskare, men dåligt enligt andra. Man får nog följa "magkänslan"!!! Veta själv vad man tål och tycker är gott och inte överdriva åt något håll.
    Vad gäller skolgång i Skåne så har jag inte samma upplevelser från skoltiden där. Föräldrarna flyttade från Värmland till Malmö och där blev både jag och bror min ganska populära då vi talade värmländska båda två. Prata lite mer på värmländska kunde de säga! Vi hade en härlig tid i denna södra stad. Sedan flyttade vi med upp till Stockholm, där det fanns en hel del snobberi, men vi klarade oss bra där också.

    Trevlig och mysig helg! Nu får vi väl titta litet på hur det går i Vasaloppet på söndag.

    SvaraRadera
  6. Nilla, det är lite väl mycket hysteri, jag hörde en kvinna vråla till sin karl hur dum han var som tänkte köpa en plastsmörkniv:-), han tyckte den verkade praktisk och hon hade en föreläsning i affären om hur han inte bara skulle få gifter i sig själv utan dessutom förgifta smörpaketet för henne och barnen. Jag trodde sånt här var skämt men nu hörde jag och tänkte: stackars barn som var med. Och all annan hysteri, blir för mycket och jag tror vi äldre kan en hel del om mat och kost. Idag om alla ska följa alla trender blir de helt förvirrade till slut.

    En del bakar allt med mandelmjöl för vetemjöl är livsfarligt men hur normalt är det att äta ett kilo mandel på en gång?

    Maken kom till Hässleholm, kanske det är konstigt där och pratade småländska och han minns än så trött han var på allt tjat om det. Och att det pågick så länge. Sen studerade han både i Lund och Uppsala och då var det annat igen. Och bott länge i Stockholm nu så det är en mix av allt, ja han har ingen dialekt tycker jag idag, lite tråkigt det med egentligen men haft vissa uttryck som jag inte förstått som är från uppväxttiden. Mamman var skånska och ville plötsligt tillbaka så de köpte ett stort hus där i Hässleholm. Sen ville hon tillbaka igen till Småland fast pappan var inte alls därifrån. Men då hade min make blivit vuxen och hamnat i Uppsala.

    Du hade bättre tur i Malmö, var väl lite mer en världsmetropol än Hässleholm:-) och Stockholm kan vara rätt snobbigt, lustigt med sådant, haft en kollega från Sundsvall och hon pratade dels ingen som helst dialekt, var extremt noga med märken och kläder och annat och jag förstod att det varit väldiga klasskillnader där med vem som var vem och noga med det. Jag trodde inte det var så i småstäder men finns överallt säkert.

    Tack detsamma Nilla! Ska nog titta lite, förr tyckte man att det var så kul och spännande med Vasaloppet, nu tänkte jag knappt på det, bra att du påminde:-), tror de har snö i alla fall.

    SvaraRadera
  7. Pratar nu s k rikssvenska och ändå tror de flesta som hör mig att jag kommer från Stockholm. Har vistats på så många olika platser, så det har väl blivit utjämnat. Mina föräldrar kom från Uppsalatrakten och pratade också utan dialekt. Synd, för jag tycker värmländska låter så gött! Lyssna på Lerin, bl a. Småländska går väl inte heller av för hackor!

    SvaraRadera
  8. Nilla, jag tycker det är så trevligt med dialekter och synd om de försvinner. Hör ju ofta här att efter några veckor försöker ungdomar prata "stockholmska" som blir lite konstig, lite synd tycker jag. Ja inte skolelever utan vuxna på arbetsplatser. Men vet ju inte om de känner sig tvingade kanske för att passa in.

    SvaraRadera