söndag 26 februari 2017

Världen idag

Jag läser och ler, det är Erika Hallhagen Svd Kulturs chefredaktör som fått en lapp i brevlådan lördagmorgon, och inte utan att man börjar analysera lite:-), studerar sätt att uttrycka sig, svenskan, bokstävernas utseende, tyvärr har maken somnat som är språklärare så jag får vänta med att diskutera:-). Vad tror ni? Jag tror att det är en äldre svensk dam, inte så välutbildad, usch och fy på mig, men stora bokstäver lite här och där, ingen prick över ena i:et, va istället för var o s v men lappen kan också ha skrivits i stor affekt. Kanske av någon som verkligen avskyr julen och nu får det vara nog. Eller av någon som är mycket noga med dagarna. Eller någon som har för mycket tid. Nu finns den i alla fall att läsa i en rikstidning och här:-).

Hela artikeln länkar jag till där nedanstående lapp ingår så ni får läsa alla förslag krönikören har till svar:

https://www.svd.se/men-lat-min-julstjarna-fa-hanga-dar-den-hanger#sida-1

Och så här mitt i natta kan vi få för oss att dricka lite kardemummakaffe, så gott och bra sover vi på det:-), inga problem, maken sover som sagt redan.

4 kommentarer:

  1. Som om det står i lagen när julen slutar :) i en förort till mitt jobb har inte ens kommunen orkat ta ner julljusen i gatubelysningen :) åker förbi där ofta och tänker att det är skönt med lite mer frihet :)

    SvaraRadera
  2. Anna, ja precis:-) och svårt att förstå att folk orkar hålla på så här, ja att det är deras livsluft att gå till en barnfamiljs brevinkast anonymt och lägga lappar. Ja lite mer trygghet tror jag det speglar att våga vara sig själv. Det kommer nog inte ändras hos er.

    SvaraRadera
  3. SÅG det där länkas på FB och läste med stort intresse, haha.
    Jag skulle kunna vara en sådan där jul-nazi, fniss. STÖR mig så på att se julen efter ett visst datum (call me anal). Men aldrig i livet att jag skulle skriva en lapp, usch vad jobbigt och pinsamt. Min mamma och pappa fick en arg lapp i brevlådan, personen tyckte att deras läslampa vid soffan lyste för starkt över till hennes kök!!! Helt sjukt. Trodde inte det var sant när mamma berättade för mig. Men, ja, det finns folk till allt.

    SvaraRadera
  4. Annika, fy på dig men glad att du inte skriver lappar:-). Nej så hemskt för dina föräldrar, trodde knappt det fanns folk som gör så men det gör det, blir obehagligt för säkert är det mer som är "fel" hos andra då och till slut allt kanske och så måste man bo där. Nej fy säger jag.
    Här är mer att man "stängslar" in sig framför sitt hus, visar tydligt hit men inte längre och bara vi, husen är ju i en stor park med mycket rymd och luft emellan och massor med fina planteringar, vi ska vara glada för det, idag hade dubbelt så många hus byggts, en parentes bara, och det finns sittplatser överallt och någon boulebana och lekplats, på vår lekplats sitter ett plakat att det är just "vår". Jag tog reda på att precis alla möbler och nya grupper med bord och bänkar och annat med har köpts in för allas pengar gemensamt. Om folk måste ha revir får de faktiskt skaffa ett eget hus i skogen anser jag och sitta där:-). Och dina föräldrars granne kanske också:-)

    SvaraRadera