måndag 27 februari 2017

Missar

Det går en serie nu i SvD om pensionsmissar och jag bryr mig inte om det för egen del, för jag har varit rätt klok:-) men intressant att läsa ändå, alltid lär man sig något.

Det som stör mig och jag anser att det är väldigt konstigt, att man betalar högre skatt på pension än på inkomst, är ju väldigt underligt. Arbetsgivaren sätter av kontinuerligt 18.5 % av ens lön hela arbetslivet till pension, så kan man ha privat pensionssparande och allt är ju skattat en gång och sedan skattas lönen en gång till när man blir pensionär. Det borde vara lägre skatt på pensioner verkligen och då skulle många ha det lite bättre.

En man de intervjuar berättar att han fullt medvetet tog ut sin tjänstepension på fem år istället för livslångt, han och frun tänkte resa lite mer och använda pengarna när även hon gick i pension några år senare. Och han måste ju bestämma sig lite före henne men planerade framåt. Men hon dog och resor hanns aldrig med och nu ska han leva på en pension istället för två och det är stor skillnad. Han ville ändra om tjänstepensionen men det går inte, jag skrev om det här i ett inlägg förut. I hans fall påverkade det skatten att han fick den förhöjd varje månad så att han förlorar mycket. Det är märkligt! Pengar som är intjänade och beskattade en gång försvinner i mängd en gång till. Och något tycker jag faktiskt att från den som går före ska ges till den som är kvar. Och skatten generellt är alldeles för hög på pensioner i Sverige.

Ett annat konstigt system vi har med stämpelskatt är den med lagfart. Jag kom i kontakt med det första gången när vi köpte lantställe. Det är köparen som betalar 1.5 % på husets pris vad det än är och någon riktig förklaring finns inte annat än att ett nytt namn skrivs in. En byråkrati bara.

Jag menar, säg ett hus på 2 miljoner som är rätt vanligt för en villa på landet, det blir då 30 000 för det där nya namnet. Pappret kan ju inte vara dyrare om huset skulle kosta 500 000, då blir det "bara" 7500  för pappret som skrivs. Det där är smygskatter som bara tas. Undrar vem som får de pengarna? Och det svänger ju väldigt i priserna beroende på var huset är beläget men byråkratin måste ju kosta lika. Underligt det också. Och sen fastighetsskatt på det varje år. På fritidshus och alla andra hus. Finns mycket skatter i detta land.
Nu väntar jag bara på att få sätta violer på balkongen, men först lite sportlov:-), var på väg att köpa blommor för någon vecka sedan men tur att jag hejdade mig med tanke på snön som kom igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar