tisdag 28 februari 2017

Lite om varje sista dagen i februari

Äter mycket frukt, även till frukost, och lite då och då mellan röjningsarbetet, ananas är otroligt gott och friskt, mår bra av den och synd bara att det inte går att se vilken som är saftgast och godast, även om jag köper av samma märke så varierar det från gång till gång, vissa är träiga och sega andra helt underbara i smak och konsistens.

Läser allt i papperstidningen, vad som är sant eller inte vet jag inte, men en del hoppas jag och man får söka vidare på egen hand.

Maken är senior och får fortfarande Skolvärlden så vi hänger med där också.

Jag gick ur mitt fackförbund Vårdförbundet, det var aldrig särskilt rätt för oss men fanns inget annat alternativ då, numera är det många med här: http://www.naturvetarna.se/, men även det är inte helt anpassat men kanske bättre, vi är ju så mycket medicinskt utbildade samtidigt som vi har en lång teknisk och naturvetenskaplig utbildning men det finns inget som direkt motsvarar vår utbildning, Vårdförbundet visste knappt vad vi var för något, de talade enbart om sitt yrke i löneförhandlingar t ex och jag skulle få ett större lönelyft en gång efter den arbetsbeskrivning jag hade som var avancerad med stort eget ansvar men min klinikchef fick svaret att hon kan absolut inte få mer än någon av oss. Så var det med det.
När sedan laboratorierna skulle robotiseras av någon fantasifull landstingspolitiker så att det plötsligt blev minskning på personal så var det noll hjälp från VB. Ingen blev direkt drabbad heller som av arbetslöshet, i den vevan blev många anställda på läkemedelsföretagen, jag fortsatte inom landstinget och snart uppstod brist på personal, de vi behövde fanns inte tillgängliga längre och ville absolut inte komma tillbaka till sjukhusvärlden. Idag är det stor brist på biomedicinska analytiker och det är ett problem som växer.

Sjuksköterskor gjorde inte ens praktik på laboratorier och mycket är det si och så med idag när det gäller deras kunskap inom det för vården är teknisk och naturvetenskaplig och medicinsk, inte så mycket att"vårda", är mest annat som krävs.

I alla fall betalade jag väldigt stora summor till detta som medlem och det var fullt sjå att gå ur. Fick nästan skrämselbrev och påpekanden om försäkringar som försvann men de saknar i stort sett betydelse ändå när man blir äldre. Då betalas inget eller struntsummor ut bara.

Så då sparade jag in den utgiften.

4 kommentarer:

  1. Ja, ananas kan verkligen var GOTT! Här kan man köpa den färdigskuren i affären, i plastbyttor. Alltså den är uppskuren på plats. Om jag köper ananas köper jag den alltid så. I fjol när min mamma och hennes väninna var här köpte vi den sortens ananas hela tiden :-) De älskade den.
    Ja, jag försöker ändå lita på tidningar som DN och SVD, Washington Post etc. Jag hoppas att de är ngtlunda neurtala, även om säkert samtliga är aningens vinklade. Men så har det väl alltid varit med tidningarna? Tror det. Undviker det som är mest till vänster och höger sas.
    Ha nu en riktigt fin dag, dina bilder är alltid så hygge-mysiga :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika, tycker det är så bra när det finns i bitar, är rätt svårt att skära snyggt själv och rädd att jag ska skära av mig fingrarna:-), ser andra som har lite knep och kan skära snygga bitar men är svårt ändå tycker jag. Det är så gott, läskande också.

      Ja vet inte men tror väl också att DN och SvD är rätt seriösa, något så när. Washington Post vet jag inte längre när Carl Bildt skriver där:-), det finns mycket runt honom verkligen som är tveksamt och både jag och min man har alltid trott att han hade utbildning åtminstone för en del av det han gör men sanningen är att han har noll utbildning efter gymnasiet. Han är däremot känd som världens största pratkvarn och gick på föreläsningar men tog aldrig en poäng i något, inga tentor, det är det han kallar "högre studier", Löfven har faktiskt mer fast man raljerar om hans svetsarutbildning. Och hade femma i engelska:-), har tänkt på det att han pratar bra engelska. Bildt var urusel i språk, matte, naturkunskap och det mesta utom något snackämne på gymnasiet. Och hade aldrig ett jobb, (det har jag inte kunnat kolla dock:-), men intressant och så lätt man duperas. Det här är inga alternativa fakta utan alldeles sant! Vad han tagit sig fram! Det kan man fundera på!

      Tack Annika! Vi skulle ut men det var så grått så vi har det lite hygge hemma istället:-)

      Radera
  2. Fackförbund, säger en kollega till mej som är väldigt höger men inte tokhöger, är nästan som maffian ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, jag betalade väldiga summor under årens lopp i medlemsavgifter och tror nog inte att vi hade någon hjälp av Vårdförbundet någonsin. Vi hölls tillbaka för de var så rädda att vi skulle gå om dem på något sätt. Ja de var lite maffia över dem:-), väldigt speciella som var heltidsanställda och såg till sitt eget, hade väldigt bra lön för att sitta på ett kontor vet jag.
      Däremot märktes andra fackförbund som företrädde undersköterskor m fl, tyckte de krävde mycket mer av arbetsgivaren och hördes. Och såg till att de fick gå utbildningar gratis och inga studielån hade de sen tidigare heller. Medan vi hade det och fick ta lån igen vid mera studier. Och dessutom ansvarsfrågan, vi var ansvariga både för vårt eget arbete alltid och undersköterskornas arbete där de hade sina moment men gjorde de något misstag var det biomedicinska analytikern som bar ansvaret. Inte någon verksamhetschef/klinikchef heller, de hade ansvar för sig själva bara. Det var inte anpassat lönemässigt med sådant ansvar.

      Radera