tisdag 7 februari 2017

Drottningen av ordning:-)

Haha och organisation och planering:-), jag är självutnämnd men det finns ett proffs på det och hon var i SvDs söndagsmagasin det senaste, har väldigt mycket bra information och givit ut böcker om detta. Jag länkar inte för det var helt omöjligt att komma in på hennes blogg efter artikeln men ni kan googla på "förvaringsdrottningen". Heter Paulina.
Nu är linneskåpet här en dröm och jag gjorde precis som Paulina, inget jag tänkt på förut men jag la i påslakanet det/de örngott som hörde till och de tar ju ingen särskilt stor extra plats och så hittar man det direkt. Sedan finns ju en hög till förstås och då får man ta dem som passar, har ju alltid fler kuddar som ska ha örngott men det blev mycket mer överskådligt. Det som inte fick plats gavs bort.

Och dukar ja, det är inte en affär:-), jag rullade alla som var lite längre och de mindre fick en egen plats. Så hittade jag små broderier från Annas syslöjd och nu vet jag var de finns. Anna var mer en träslöjdare och vi har både hyllor, pallar, svarvade skålar, skärbrädor och ett litet skåp som används och är framme. Jag var själv en träslöjdare och det var nog inte så vanligt med träslöjd på min skoltid men jag gick i en mycket modern och framåt skola.

Sedan sparade jag några mycket vackra linnedukar från min mormor och min farmor. Tyger hade jag också som tog plats och ska nog inte sy så mycket så dem gav jag bort. Lite möbeltyger också men dem har jag redan klätt om med till det som skas så resten kunde ges till någon annan.

Maken tvättar mattor i den fina mattvättstugan, den är nyrenoverad efter att takläggare här hade den som lunchrum:-) och nu fin igen. Där glömde han sin finaste klocka och började leta här men kom på att han tagit av sig den när han hängde upp mattorna. Och den låg kvar! Skönt att det finns ärliga människor ännu.

8 kommentarer:

  1. Vilket bra förvaringsskåp, fint med lådor man kan dra ut! Att rulla kläder och linne är en bra metod. Själv rullar jag det mesta när jag packar en resväska! Samtidigt som kläderna håller sig bättre på det sättet så tar de mindre plats.

    SvaraRadera
  2. Nilla, ja det är högt också och går ända upp till taket så det är väldigt bra. Och halva delen har lådor. Så bra att rulla, det blir mycket finare och utan veck. Just att packa väskan så sa "förvaringsdrottningen" också, hon gjorde alltid det.

    SvaraRadera
  3. Oj vad mycket dukar och sånt det var :)

    SvaraRadera
  4. Anna, ja det är en del:-) men vilken ordning:-)

    SvaraRadera
  5. Vilket underbart linneskåp du har och vilken fin ordning! Som ett konstverk.
    Jag har ganska bra ordning, men inget helt linneskåp, utan olika saker i olika skåp.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  6. Lena, åh tack! Så otroligt skönt att få allt på plats och bättre ordning, men har man inget sådant skåp får man hitta andra lösningar, huvudsaken att man vet var grejerna finns och att man har sin egen ordning. Ha det bra du med, ser ut som våren nalkas hos er, så härligt!

    SvaraRadera
  7. Snyggt! Ja, det är verkligen härligt när det blir ordning på grejerna. Verkligen!!
    Gillar också att rulla ihop. Gör det med påslakan och underlakan också. Här har vi sådana där "fitted sheets" du vet.
    Nu kan du känna dig mer än nöjd med dig själv :-)

    SvaraRadera
  8. Annika, tack! Ja så skönt det är med lite mer ordning, nu går jag omkring som på lägenhetsvisning och kollar:-), ja men oj så snyggt det var här då:-), haha.
    Ja väldigt nöjd men det finns mer kvar att fixa.

    SvaraRadera