tisdag 21 februari 2017

Affärer och affärer

Vi åkte till det nyöppnade stora nybygget här och vad fint det var! En otrolig skillnad när det är nytt och fräscht och nyplanerat och nyanställda som verkar tycka det är roligt att arbeta och är lite stolta över sin arbetsplats. Vi har så nära så vi skulle kunna gå dit men kan ju bli tungt att bära:-). Man får stå två timmar på parkeringen med sitt kort och jag flanerade i två timmar här för det var första besöket:-) och ville få en överblick.

Tyckte det kändes lite som UK med det stora sortimentet och då tänkte jag på att i Annas kvarter finns två liknande som detta men med större sortiment på promenadavstånd, sen dit man också kan promenera ett ännu större i jätteformat och på det två stora mataffärer med lite lägre priser och så Laura Ashley och andra inredningsaffärer också de i jätteformat. Tror inte det finns sådant utbud någon annanstans i hela världen och sådan klass på affärer som i Storbritannien, alltså snyggt, det är vackert exponerat, underbara frukt-grönsaksdiskar, allt i matväg är noga uppmärkt och alltid dagsfärskt från minsta brödskiva, tomater, jordgubbar, hallon, bröd är nedsatt pris om det legat någon dag eller bara hunnit till eftermiddag, lika med blommor, inga ledsna säljs som här för att inte tala om köttfärsen, dagsfärsk som 50-talet här hemma, stort och massor med fina varor men inte travat och snygg design på allt. Och i varje kvarter. Och massor med folk överallt i alla!

Så även Stockholm känns väldigt litet i jämförelse och jag börjar undra om jag passar på landet:-).
Glad att det här kommit igång i alla fall och det verkade många tycka, tror de flesta kom från tätorten norr om oss och så från den södra och så de som bor där, där det byggs något enormt! Stora hus med bostadsrätter tätt tätt intill och folk hade redan flyttat in i en del. Inte ett grönt strå tror jag kan anas här men broar, tunnlar, järnvägar, asfalt, sten och byggropar och en massa gator och enorm trafik, vad speciellt det är i Sverige i storstad. Detta ingår också i Stockholm och har Stockholm som adress. Massor med forskning på det stora universitetssjukhuset och vård får vi hoppas, jodå, det finns och forsknings"byar" och universitet och studentlägenheter och bostäder för forskare och hotellet måste tas till bostäder det också. Men på nya Karolinska norr om stan är det noll sökande på tjänsterna som annonseras ut om och om igen. Det är historia! Och mycket allvarlig!

Ett myller av folk och språk från jordens alla hörn, jag försöker gissa ibland varifrån:-), sen talas svenska till personalen i kassan helt naturligt och det är naturligt detta, tror ingen skulle komma på tanken att säga "åk hem" som nu spridits som en farsot i just Storbritannien, ja om man inte talar engelska utan något av de andra språken man kan flytande också och ser brittisk ut vad nu det är, men blond och blåögd, ja lite åt det gröna går också bra, och så en excellent English, gärna med just det områdets accent där man just då befinner sig;-), som hos hårfrissan, är du inte härifrån kan en dam bli tillfrågad och plötsligt är den där berömda finkänsligheten och artigheten som bortblåst för så frågade absolut inte minsta barn bara för en stund sedan, den tillfrågade blir sur och svarar: "nej från London" men just där och då var inte det riktigt bra heller. Så enormt märkligt detta och bara kan de förstå som upplever det. Detta förstår inga journalister som rapporterar snusförnuftigt här eller andra, bara de som står där med fötterna i marken sen länge. Och inga turister drabbas, nejdå, det syns och hörs lång väg vilka som är turister så de vet ju att dem blir vi av med snart så det läggs ingen krut på dem att förolämpa. Och bara bra att de spenderar lite när de ändå är här:-).

Jag tror inte vi kommer att få det så här, vi består väl snart till hälften av "var kommer du ifrån" så det blir för besvärligt på alla sätt och områden. Vi får se.

Här köpte jag lite fin inredning till kökslådorna och blev otroligt nöjd med det. Nöjda var vi också när vi ätit gott, halloumi"plättar" med grönsaker och rotfrukter, kycklingspett till och så hade denna affär eget bageri med ett stort utbud, toppen med minisemlor, alldeles lagom:-) och riktigt hygge blev det alltihop:-).
Här lägger jag till ampelliljan, det står ofta nu om vilka fantastiska rumsrenare de är och gör inomhusluften mer hälsosam. Ja kanske och jag har en i flera fönster, de växer alldeles otroligt bra och den här har en pyttekruka bara. Under finns stenar, en sten från varje besök på den vackra ön i väster.

12 kommentarer:

  1. Låter fantastiskt med det nybygge som står klart i närheten av er, tror inte du nämnt var i Stockholm. Hoppas att folk strömmar till i fortsättningen också så det inte går som på andra orter där det är nyhetens behag ett tag och sedan tappar kunder stort. Laura Ashley har ju etablerat sig här i Sverige också, det var stort när jag bodde i London. Deras inredning är så fin, så English!, men också inspirerad av fransk inredning. Semlorna ser jättegoda ut! I dag har ni väl fått snö? Där min son bor, i Örebro, har man fått rikligt av den varan. Här tittar vårblommor fram och ännu så länge är det barmark, och sol ---och varmt! Hoppas slippa snön nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nilla, ja så bra när det blir något snyggt och fint. Tror det är på rätt ställe och det var fullt på parkeringen men så lugnt och bra inomhus ändå, rymligt byggt och ingen trängsel, inte det minsta stressande att gå här. Gott om personal också, tror det är viktigt, hoppas det fortsätter så. Laura Ashley är fint, roligt att titta där och har köpt lite ibland som porslin, underlägg och fina krokar:-).

      Semlorna var jättegoda! Så bra med de här mindre, och de andra fanns i många sorter, prinsess, choklad och annat än de vanliga men de här små var helt perfekta till en kopp kaffe.

      Sant, inatt började det snöa, det är vitt nu och solen skiner. Några vårblommor syns inte till:-). Ha det så fint där du är!

      Radera
  2. Fint där med alla stenar.

    Folk blir bara dummare och dummare, man får se det med humor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, ja en riktigt fin stensamling:-) och med så fina minnen! Humor är bra och så viktigt som en författare jag läste om igår född -83, eländet är verkligt och att sätta lycka som motsats fungerar inte sa han utan försoning, ta eländet och försöka se försonande på det. Ja klokt!

      Radera
  3. MOS?
    Kan ana det. Har inte varit där.
    Ja, i USA kan man nog också finna det du finner i UK. Det är jag rätt säker på, i både malls och mataffärer :-) MEN du vet att jag tycker det bästa som finns är att botanisera på tex ICA Maxi, eller ett stort fint COOP. MOS har jag ingen längtan till för jag förstår ju att det kanske är så mkt bättre hos mig ,trots allt. Men ngn ggn kommer jag säkert att gå dit. Vill ju se den. Laura Ashely, min syster köpte sin tärnklänning därifrån då jag gifte mig. Jag hade en svart LA som jag älskade! Köpt på LA på Biblioteksgatan. Här vet jag inte om LA har butiker längre? De fanns jag var ny i US, men tycker inte jag sett ngn sådan butik på mkt länge. Ja, mkt engelskt är det där, minsann. Fint. Jag kan inte lura ngn med min engelska. ALLA hör att jag inte är amerikan. Men, jag har inte känt det som ngt negativt. Hittills. Inte alls. MEN det kan komma, det kan komma. Jag må se ut som en vit amerikan, men så fort jag öppnar munnen så hörs det så väl att jag inte kommer härifrån. No probs. YET. Semlorna och allt ser fantastiskt gott ut.

    SvaraRadera
  4. Mall of Scandinavia, det har ju skrivits en del om det nybygget, så spännande och ligger i Solna - som är en trevlig stadsdel. Hade en väninna där som bodde på Råsundavägen, tror jag det var. Min bil som stod parkerad utanför en natt, blev påkörd av en fyllerist som kört upp den i omgivande grönområde. Det var en gammal folka, en bubbla, som var nyinköpt- Turligt nog hade jag hunnit med en försäkring!

    Amplarna är fantastiska, har flera stycken som får nya hängen med blomstånd efter 10 år. Så lätta att sköta. Fint att de är hälsobefrämjande också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nilla, det är inte det jag nämner och då finns så mycket finare Mall i UK än det fast det är väl vårt största med det namnet:-). Vet inte hur det går för dem, var spännande i början tyckte förstås många. Usch, så mycket problem och jobb det blir när man blir påkörd, för en själv, den som orsakar behöver inte göra något, och det tar tid innan försäkring och allt betalats och alltid förlorar man ju en del också. Fast man inget gjort. Sånt irriterar mig.

      Amplarna är så fina och vad bra de växer och bra som sagt att de är luftrenare också. Kul att de får hängen så lätt och med små vita blommor. De var inte så lätta att få tag i ett tag men nu skrivs om dem mycket. Kul att du också har dem.

      Radera
  5. Annika, nej inte MOS, är rätt fult enligt mig:-). Ett jättestort nybyggt Ica Maxi är det, och så fint! Och som du säger sa maken också, tänk COOP, han gillade dem, jag har nästan glömt hur de var, många är nedlagda men de hade mycket, ett här med mat och sen textil, möbler och så allt till bygg och tapetsering och trädgård. Friggebodar sålde de också, länge sedan jag var på något och det här är nedlagt. Flera år sedan.

    Laura har mycket fint men det finns många andra där i UK med ännu finare sortiment kan jag tycka, kul att se och vara i sådana affärer är det i alla fall.

    Ja det här med "var kommer du ifrån" och "åk hem" är något som exploderat på någon månad, började i liten skala, så hörde andra och det rapporterades om det, inte som något att skämmas för utan tvärtom och nu är det en farsot. Ja det går inte att fatta hur det blivit och jag förstår ändå mer idag, hur snabbt det kan ändras i ett land och leda till något hemskt. Tänker på 30-talet i Tyskland.

    Engelskan är en sak här men många som det syns i utseendet på har det jobbigt fast där är ju de flesta från deras världsrike, samväldet de hade en gång. Och ska höra till. Och så behandlas alla EU-medborgare otrevligt, ja mest på tidningarnas förstasidor, de ska bort helt enkelt. Fast det syns ju inte så lätt vilka de är men i skolor har föräldrar och lärare koll, och barnen numera genom sina föräldrar och använder skällsord till sina klasskamrater, lärarna vill ha EU-barnen listade vilket förbjöds men troligen har de egna listor, arbetsplatser likadant. Har vänner med barn i London, det är en hemsk situation nu.

    Anna möter inget av detta och det beror på att hon talar utan accent och ja med rätt också, den får anpassas lite efter stad, som här med våra dialekter. Men det är ovanligt att kunna det när man inte är född där så det där går över det brittiska folkets förstånd helt och hållet:-). Samtidigt som hon hamnar i vardagliga samtal, på bussen och i affärer, britterna småpratar ju gärna när man väntar på något och då tas idag upp om alla EU-medborgare som är en paria och alla andra som invandrat och då att vara en invandrare själv, det blir pinsamt när hon säger det och pinsamt för en själv om man inte talar om. Men jobbigt efter långa arbetsdagar att ta ställning och diskutera allt politiskt på sin hemväg. Så bäst att vara lite så där svensk nu kanske om de inte pratar om annat. Och det blev som en explosion det här, märkte skillnad bara från den ena höstresan till nästa före jul. Fast jag trodde jag missuppfattade först men nu förstår jag.

    En gammal dam som hade svårt att gå utan hjälp, tog sig upp på bussen, invandrare som syntes i utseendet, förr skulle hon fått så mycket hjälp med att gå och sätta sig, nu skrattade pensionärsparen, och andra och kommenterade högt och otrevligt en del av dem. Jag reste mig, tog henne i armen och gav min plats. De där brittiska pensionärsparen stirrade för de trodde förstås jag var en av dem, jag tittade bakåt i bussen när jag stod sedan och höll i mig, flera nickade till mig och log mot mig, ja så där som det var förr med alla, nu visade de stöd på sitt sätt tyst. Sånt här oartigt och otrevligt beteende var alldeles otänkbart före Brexit.

    Hoppas ni inte får det så här i USA, men på något sätt tror jag inte det. Men å andra sidan kunde jag inte tro i min vildaste fantasi att det skulle bli så här i UK heller.

    Semlorna var så goda!

    SvaraRadera
  6. Det finns verkligen ett utbud här i UK. Det jag nog tycker mest om är min slaktare med underbara och färska produkter!
    Semlorna ser urgoda ut!!!!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lena, det gör det verkligen! Tror inte man ser det heller som turist, man måste bo där eller vara på längre besök och leva vardagsliv. Det finns så mycket bra och alltid så fräscht, är så noga med allt fast man tror att vi här hemma är det, men det är stor skillnad, personalen utbildas mycket och så är det väldiga hygienkrav och koll och så får de stjärnor som utmärkelser.
      Och så sant, slaktarna med så mycket fräscht och mycket gott och mycket tillagat också, de står ju på eftermiddagen utanför och erbjuder dagens goda till fyndpriser. Så totalt annorlunda, får gå tillbaka till 50-talet när jag handlade med mamma och hon valde kotletter eller så vilken bit som skulle malas till köttfärs, och ni har det kvar! Det är fantastiskt och allt är så gott också, är ju inte transporterat över hela jordklotet som ofta vår mat är numera utan närodlat. Sådan skillnad det är!

      Ja semlor kunde de göra i alla fall, så goda de små!

      Ha det bra du med Lena!

      Radera
  7. AHA! Inte MOS! HAHA!!
    Ica Maxi är ju en skitbra affär. Både den vid Lindängsplan på Kungsholmen (det blir så att jag handlar där när jag hos syster Sara). Den som lär vara "Sveriges bästa ICA" i Järfälla har jag aldrig varit inne i trots att min bror bor därute. Men nu har en ny öppnats nära er, så KUL! Gillar nya affärer.
    Nej, precis, har aldrig mött på ngn rasism alls. Tvärtom. Alla har varit/är nyfikna. MEN, USA har ändrats snabbt (precis som UK efter Brexit), och jag skulle inte bli förvånad om jag ngn ggn kanske får höra ngt jag kommer att bli ledsen över.
    Läste i DN om de unga svenska killarna som pluggar i London och fick höra hårda ord på tunnelbanan då de pratade svenska. FY fan, rent utsagt. SÅ otrevligt.
    Men, som sagt, nedmonteringen går snabbt här också nu ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika, ja våra gallerior är så där tycker jag;-) och lite kul att man kan tycka att Ica Maxi är så bra! Vi har en annan söderut och den är lite annorlunda, tror de anpassar efter kundunderlag och så märks stor skillnad när det är nybyggt och fräscht, den här är lite trendig och väldigt intressant fasad har den. Och så mycket bra inne. De har apotek också men inte så där inne i affären utan det hade en egen affärslokal med egen ingång, bra det med och så café utanför. Åker förbi den rätt ofta på Kungsholmen, den är säkert så där bra med.

      Trumpen ja, det översvämmas här nu om honom, man är så sur för det som skrivs om Sverige, tyvärr är ju en del sant. Här stod idag att hela USA är på fallrepet och så en lång artikel om det. Och det känns osäkert med honom, rent av farligt kan jag tycka när han mer och mer säger att media ljuger och att allt är osant snart, hur blir det då? Ska det bli en tidning då bara som får skriva? Med styrt innehåll. En republikan säger att det är så diktaturer börjar, det citeras här i SvD, men man vet ju inte om det är sant heller. Har svårt att tänka mig USA som en diktatur men idag vet vi snart inget. Känns mera som att alla som olagligt är där och kanske också många gånger står för mycket brottslighet ska tvingas lämna, men drabbar hårt de som inget gjort och bara är fattiga, sen vet vi inte, undrar ju lite ändå hur han är att leda en stor kontinent, hur det ska gå. Det antyds så mycket nu att han inte är frisk, har man kommit på det först nu i så fall? Ja man undrar verkligen hur det ska gå. Märkligt också att UK (May) bjöd in honom efter en vecka, Obama fick vänta i över två år och det fick de andra presidenterna också. Miljoner protesterar nu i UK, alltid något.

      Nej möter ingen rasism gör vi heller personligen där i UK men jag tycker det är lika hemskt när andra drabbas. Från att varit en sådan trevlig stämning på offentliga plaster så är de öppet med fula kommentarer och flin när de ser någon som är "utlänning" men de som sagt kommer ju från the Commonwealth och är födda i UK i regel de yngre. Och hör till. Är medborgare. Så det blir så fullständigt knäppt. Hittar de andra som de hör med annat språk räknas de till EU och ska också bort. Så det blir en sådan konstig stämning på bussar t ex, jag väntar bara på att gå av och dra in frisk luft igen.

      Vi får försöka tänka på något annat ibland men det är inte så lätt men för att hämta ny kraft.

      Man vet ju snart varken ut eller in.

      Radera