tisdag 17 januari 2017

Passar med hygge nu:-)

Hittade den här filmen: danskt-hygge, tänkte på så lätt det måste vara att räcka fram micken och få svar på sitt eget språk så där alldeles självklart. Kanske det är för lätt, inte helt ovanligt att få frågan i UK: har ni något eget språk:-)
Litet kvällsfoto på några souvernier, där klockan är engelsk och så är det lilla danska havfrue och pojken i Bryssel och amfiteatern i Verona. Plockade bort allt sådant förut men är lite kul att ha nu tycker jag och så vet jag mer om hygge numera:-)

6 kommentarer:

  1. Ordet "hygge" har ju funnits i Danmark så länge jag kan minnas, bodde i Köpenhamn 1 år. Det betyder ju "mys" ungf på svenska, men har nu blivit ett modeord internationellt tydligen. Kul!

    SvaraRadera
  2. Nilla, det har blivit väldigt populärt tydligen och används överallt. I England under julen fanns hela skyltfönster och avdelningar med skandinavisk design och ibland stod särskilt att det var svenskt och mycket hygge ska det vara:-), det är lite kul.

    SvaraRadera
  3. HYGGE! Orkar knappt höra om det längre. HAHA!! LÄTT årets modeord här hos oss. Jag har ju levt med hygge hela mitt liv, är expert. DU med, det vet jag.
    Min amerikanska granne inspirerades av mig långt innan hygge kom in i bilden, vilket gläder mig mkt. Sen ÄR det ju kul. Såg att New York Times kallade de som älskar norden, och det nordiska leendet, Fandinavians. Lite kul!! Hygge på. Eller så myser vi på, vi som vet vad där :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika! Kommenterade i din blogg i dag utan att få med mitt användarnamn. Såg att du nämnde hygge tidigare i din blogg. Amerikanerna beundrar inte alltid allt nordiskt/skandinaviskt. När jag såg ett TV-program där man gjorde narr av svenskt via en svensk kock i Mupparna, blev jag lite förskräckt. Men de amerikaner som vet mer om oss här i Norden, anser nog att vi är lite fint exotiska. De flesta blandar nog ihop danskt/norskt/svenskt. Tycker hygge är lite gulligt och det ordet har nog funnits längre än vårt mys. Mitt inlägg handlade om en gymnastikpåse på foto från Elon, by the way...

      Radera
  4. Annika, ja det där hygge är vi experter på:-) och väldigt inne nu med Skandinavien, hoppas vi får lite glädje av det själva. Kul med det ordet, har precis lärt mannen nåt nytt, haha. Och britter åker till ishotellet i norr här och tomten i Finland, kostar massor att resa med hela familjen men sånt är inte ovanligt. Ja vi myser på, vet precis hur man gör:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja med nytt menar jag Fandinavians:-)

      Radera

  • Promenad i botan - Varmt och lite kvavt. Grönskan är tung. Det är övergången mellan sommar och höst. Jag tänker att kanske nästa år vid denna tid så bor jag inte här mer. Ell...
    10 timmar sedan
  • Uppdaterat recept: Kokta majskolvar - Receptet på kokta majskolvar har uppdaterats. Det är enkelt att koka majskolvar bara man inte kokar dem för länge så glöm inte att sätta en timer. Server...
    2 veckor sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    4 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    9 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan