tisdag 17 januari 2017

Packningsbestyr

Och reser på hemmaplan, bestämde mig för att detta år gå igenom allt från golv till tak i hemmet. Ett rum snart klart, nu återstår resten:-). Alla garderober, linneskåp, byrålådor, städskåp, köksskåp, bokhyllor, ja alla utrymmen får besök, badrum och klädkammare likaså. Och stora hallen, ska göra om lite där. Massor med jobb är det, men redan känns det skönt att rensa ut. En vända har gått till hjälporganisationen och det blir många fler.

Möblerar samtidigt om lite och har planer på att köpa dubbelsäng till ett sovrum till och göra det riktigt fint. För ofta sover ju inte en gäst över utan två och bäddsoffor är jag inget för.

Vi har en oerhörd mängd böcker, skönlitteratur i mängd på både svenska och engelska och massor med studielitteratur. Barnböcker i massor och de ska sparas, klassiska och så fina exemplar. Men mycket annat som vi läst, självbiografier m m hivar jag ut, läser aldrig om dem och någon annan kan få dem nu. Och oerhört många böcker om utflyktstips till alla svenska landskap men hur ofta tittar vi i dem? Ja inte maken heller ser jag fast han håller hårt i grejerna nu:-).

Får hålla mig borta från inredningsmagasinen ett tag, fick ett igår i brevlådan och ungefär det jag rensar ut är det stylat med i hemmen som visas:-), folk har rätt mycket prylar igen och visar upp.

Ute är det isigt, grått och kallt, kom lite nysnö igår men bara lite. Inget direkt att fota så jag ligger lite lågt här tror jag ett tag, får se. Och har fullt upp ändå:-).
Vi pratade om bröd förut, jag skrev hos Anna att jag tycker allt bröd är så trist men detta går an tycker jag, rostar det lätt. Inte trodde jag heller att Fazer har sitt bageri i Lidköping. Nedan är det det första som gick iväg, en mikromängd bara men maken erbjöd sig att åka iväg med det, kanske för att det mest var mina saker;-), men faktiskt en kasse med lite av hans också och betraktar det närmast som ett mirakel, kollade förrådet om han ställde in den där men nej, den gick iväg:-)
Har inte hunnit vårstyla men det blir samtidigt när jag går igenom rum för rum, vi njuter av de fina blommorna och sen kommer nog lite tulpaner och annat. Hittade en så fin stor duk på Hemtex till ett fantastiskt fyndpris så den kommer på stora matbordet så småningom. Och varje dag börjas med ett litet gympapass och sen sätter maken på kaffet, nedan var inte frukost dock utan pauskaffe:-)

4 kommentarer:

  1. Jag ska ha en ordentlig genomgång och storstädning nästa vecka tror jag, ser faktiskt fram emot det.

    SvaraRadera
  2. Anna, det tar väldigt mycket tid och jag är ändå pensionär:-), man har lite mer ork som yngre har jag märkt. Samtidigt är det väldigt skönt att göra detta, sov bättre inatt och det var trevligare redan att vakna i sovrummet fast det var fint förut också men en skön känsla med en del som är bortrensat. Nu ska jag fortsätta, far din har lagt sig att sova en stund till, det tar på krafterna detta;-)

    SvaraRadera
  3. VAD härligt!! Det där känns ju verkligen så renande och SÅ skönt. Älskar när jag tar tag i ett skåp eller en garderob. SÅ härligt då det är genomgånget. Så heja dig.
    Brödet hemma tycker jag är gott, för det mesta. Mkt bättre än här, för det mesta. kan tänka mig bättre än i England också ;-)
    Fazer har gott bröd. Det finska bröder överlag är bättre än svenskt. När jag är i Finland kan jag köpa vilket bröd som helst och det är SÅ galet gott. Hemma gillar många lingongrova, det tycker jag mest är lite sladdrigt och sött.
    Ja, jag slås ofta över hur stylat och "rätt" det är i svenska hem.
    Ibland undrar jag lite smått om ingen har en egen stil? fast, det kanske bara är jag som avundsjuk ;-)

    SvaraRadera
  4. Annika, det är väldigt skönt! Blir lite luftigare och så att veta vad som finns i lådor och skåp. Och jag tar tag i det där med snygga kläder som jag nu vet att jag aldrig någonsin går i och det är inte de där mittemellan, ja du vet vad jag menar, utan de där andra:-) och faktiskt vill jag inte ens vara så smal heller idag men alltid roligt när något av det andra passar igen:-), nu åker rubbet av det fina men small, skönt det med.

    Gillar Fazer, lite mer smak på det brödet. Vi har ju Saltå kvarns bröd i en del affärer men inte ens det tycker jag är särskilt gott, tänkte jag var kräsen men fler säger samma sak, Lingongrova var gott förut men det är också annorlunda nu, lite som du säger.

    Ja så stylat, ibland tror man att det är samma hem:-), att alla gör så lika. Precis som du säger, känna efter själva och ha det lite mer personligt. Varit i äldre fint renoverade hus med ett vackert kök som skulle kunna förbättras bara men så vackert och trevligt, nästa gång sitter ett vitt Ikeakök där som inte då riktigt passar i mått heller, kändes nästan sorgligt men det kan man inte säga förstås. Nej tror inte du är avundsjuk, det är inte jag heller ett endaste dugg.

    SvaraRadera

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    4 timmar sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan