lördag 28 januari 2017

Outstanding

Tänder ett ljus för Lennart Nilsson, den fantastiske fotografen och säkert världens skickligaste, inte en av de bästa, tror ingen mer i världen har den nivå som han har. På 90-årsdagen fick han KI:s guldmedalj för det medicinska fotografiet men han har gjort så oändligt mycket inom fler områden. På Karolinska var han aktiv sedan 70-talet och blev hedersdoktor 1976, alltid när han blev omtalad och fick beröm så tackade han övriga och sa att det var deras förtjänst alltsammans, det lyckade samarbetet som gav sådana otroligt omvittnade resultat över hela världen. Ja någon ödmjukare människa har nog inte varit på Karolinska, vilken fantastisk människa och så roligt att se honom i korridorerna där, aktiv, reslig och på gång med något nytt. I samband med 90 år fyllda så donerade han hela sin fotoutrustning till Karolinska Institutet. De som går på föreläsningar kanske sitter i Lennart Nílsson-föreläsningssalen idag. Ett långt jordeliv, 94 år.

2 kommentarer:

  1. Ja, har var ju verkligen en föregångare inom sitt gebit och blev världsberömd genom detta. Nu är han hos änglarna!

    SvaraRadera
  2. Lena, han var helt otrolig! Vilken kunskap och skicklighet! Och vilka lösningar han kom på som ingen annan. Alldeles fantastisk! Och en sådan varm och ödmjuk personlighet. Så roligt att han var aktiv och fortsatte vid så hög ålder att forska och finnas med i det dagliga arbetet, jag tänkte ibland på hur gammal kommer han att bli och nu vet vi.

    SvaraRadera

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    4 timmar sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan