söndag 22 januari 2017

Noll, grått, musik och tänkvärda ord

Nollgradigt som sagt, jämngrått och jag ser en ensam vandrare genom köksfönstret. Vi kombinerar kyrkkaffe med TV-gudstjänst, en mycket vacker musikgudstjänst från Fisksätra kyrka inspirerad av Dag Hammarskjölds texter. "I stillhetens rymd" är namnet på gudstjänsten och texterna ur Dag Hammarskjölds bok "Vägmärken" är vägmärken idag.

En fantastiskt duktig kyrkoherde vid namn Carl Dahlbäck har utformat texterna och skrivit all musik, även en del egna texter och musik, spelar gitarr genom hela gudstjänsten och sjunger tillsammans med de andra i kören och solister. En del texter och musik är gjorda tillsammans med Helen Westberg också.

Duktiga musiker och en så fin ungdomskör från Nacka deltar i allt och Dag Hammarskjölds egna texter läses av biskop emerita Caroline Krook.

Och många duktiga solosångare medverkar och denna ungdomskör är befriande naturlig, både killar och tjejer ser helt normala ut som ungdomar, inte sminkade till oigenkännlighet så det är svårt att bedöma om en tjej är 20 eller 70 år:-). Jag tycker att det är så fruktansvärt fult men smaken är väl olika:-).

Ja det här var så bra så stannar väl i Svenska kyrkan ett tag till ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    4 timmar sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan