onsdag 11 januari 2017

Mera ljus

Så mörkt ännu på morgonen, lite svårt att fatta ibland vad klockan är och solen går inte upp förrän efter halv nio, ja det segar sig sakta fram. Tänder ljus så länge och gillar de här mycket, de är ungefär dubbelt så tjocka som ett kronljus och liknande men har en smal nederdel som passar i vanliga ljusstakar, brinner så fint och kan köpas ett och ett i en presentaffär här, har inte sett dem någon annanstans. Är inte så förtjust i värmeljus som dels blir flytande och sällan lyser med nån vacker låga och dels brinner så länge och släcks de för tidigt så brukar de brinna dåligt en andra gång.

Klippte av en stjälk på den sista amaryllisen och den slog vackert ut i sin lilla kanna på frukostbordet, ja det gillar jag också:-):
Ljusstaken hittade jag hos handlaren på landet, lite kul med cement tycker jag och så näver runt om

6 kommentarer:

  1. Har inte hört talas om dessa typ av ljus. Men å andra sidan är inte ljus någon större grej varken i UK eller i Spanien. Jag älskar levande ljus!!!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Lena, de är så bra de här och brinner fint! Nej det finns inte så mycket ljus i UK att välja på men fina blockljus och doftljus har de. Ha det fortsatt bra du med Lena!

    SvaraRadera
  3. Så fina. Älskar ljus. Köper alla min kronljus på IKEA, tycker de är bra. Däremot tycker jag att IKEAs värmeljus är jättedåliga. Ska sluta köpa dem, och börja köpa en annan sort istället.
    Jag tänder så mkt ljus. Så mkt ljus att folk här tycker jag är lite koko, haha!!
    Samma här som i UK, massor med fina blocklus och doftljus. Älskar dem. Men kan sakna det där att hitta andra ljus. Men, vad 17, IKEA finns för kronljus och World Market för värmeljus. Går ingen nöd på mig :-) OCH inte på dig. TACK för din genomkloka kommentar (SOM alltid) hos mig idag.

    SvaraRadera
  4. Annika, så fint när ljusen brinner fint, Ikeas kronljus är bra och jag vet inte nu var jag köpte värmeljusen sist men ofta så brinner de dåligt, veken drunknar eller så går de inte att tända igen. Fina blockljus brinner så bra och sen blir det en del som Yankee Candle, vilka fina dofter det finns! Och de här ljusen var toppen!

    Ja varsågod, om kommentaren:-), det finns verkligen en uppsjö av dieter och som tar mycket tid också ser man och hör man, och det är nog en hel del tokigheter med. Kul att höra Leif GW Persson senast, han började banta på nyår och har redan gått ned 5 kilo på 10 dagar, dieten hemlig sa han men det måste vara fasta han startat med:-) och sen ska han mixa det bästa från alla säger han tills det är minus 50 kg:-), nu gick det så fort så han tror att inom ett år är han försvunnen, haha.

    SvaraRadera
  5. HAHA, jag såg det där med GW. ja, män har ju lättare att gå ner i vikt. SÅ orättvist, grr...
    MEN man går också ner som mest i början av en diet. Då går det lite fort ett tag, men sen planar det ut och börjat sega på.
    Fjantigt att han säger att dieten är hemlig. Men förmodligen är det ju ngn slags fasta. Övertygad. HAHA, att mixa det bästa från olika dieter? Good luck, GW. Fniss!!

    SvaraRadera
  6. Annika, han är så kul:-). Ja han måste ha startat med fasta när det gick så fort, intressant sen att se hur resten blir. Män går ned fort, kanske lite annorlunda det med när de blir äldre, vet inte säkert men bara att maken säger att nu ska jag äta en smörgås mindre per dag går han ju ned ett kilo i veckan:-). Nu är han lång och har aldrig vägt för mycket men kan få för sig att hålla igen med en smörgås som sagt. Det är skillnad för kvinnor, mycket segare men vi har så mycket mer i kroppen:-), kanske helt enkelt att det inte ska vara så lätt att gå ned för att vi ska kunna ta hand om ett barn t ex.

    SvaraRadera