torsdag 19 januari 2017

Av en mogen avokado ...

kan man göra mycket:-), hade några här och blev lite trött på att mosa på en smörgås och hittade ett recept. Kan ju alltid testa och det blev väldigt gott, särskilt med de friskt sura röda vinbären på toppen.
Ja man skulle mosa en avokado, ha i lite mandelmjöl men sånt hade jag inget, och jag improviserade lite mer, tog lite vispad grädde i, rejält med kakao, lite sirap, äkta vanilj en gnutta, allt ekologiskt och så lite flingsalt och det blev gott och väldigt mättande så en liten kopp blev alldeles lagom. Blev lite som chokladmousse.
Serverade i nystädade sovrummet, duken är från Ven, vi cyklade runt ön en gång och en tjej som hette Esse, tror hon var från Danmark, gjorde fina dukar, som målat på tyget, köpte ett par till mig och ett par gav jag bort. Skedarna är konfirmationspresent från ett rart par som ofta var hos oss i min barndom, de hade inga egna barn och var helt underbara med mig och mina bröder. Jag går förbi deras grav ibland med en så vacker gravsten men blir upprörd om det växer tistlar runt den och gräver bort och sätter ned någon blomma. Skedarna är 50 år och riktigt retro, moccaskedar som det hette i bakelit. Sen kommer Annas underlägg bra till pass. Gardinen ser jag verkar arg:-), som ett spöke, har rättat till vecken nu så den är mer änglalik;-)

6 kommentarer:

  1. Låter gott och ser gott ut, en kombination jag inte skulle kunnat tänka ut själv.
    Fin skedhistoria!
    Ha en trevlig eftermiddag/kväll!

    SvaraRadera
  2. Lena, nej det hade jag inte heller kommit på utan att googla:-), men blev väldigt gott, däremot ska jag inte ha salt i nästa gång, ja kanske nån saltflinga men väldigt lite och kanske göra den något sötare, hade bara lite sirap i och inget socker alls. Men god och det räckte med denna lilla till en kopp kaffe, var mättande och god samtidigt nyttig tänker jag mig:-). Tack detsamma! Ser väldigt skönt ut hos dig!

    SvaraRadera
  3. Det låter intressant men kanske inte sådär oerhört lockande :) läskigt spöke i gardinen :)

    SvaraRadera
  4. Anna, det är mycket godare än det låter:-), avokadon ersätter annat fett och chokladsmaken känns bra och tänk så nyttigt:-), åt det idag igen:-), kul att du såg spöket:-)

    SvaraRadera
  5. Avokado är gott som det är tycker jag, i klyftor.

    SvaraRadera
  6. Anna, ja jag ska ha det lite mera till maten, det är ju väldigt nyttigt och gott! Här drogs jag med när det var så fina i en hel påse och folk köpte direkt. De var perfekt mogna efter någon dag och vi hann inte riktigt med att äta. Men lite kul med dem i choklad, det är gott!

    SvaraRadera