måndag 23 januari 2017

Att bränna pengar:-)

I dagarna har det stått en rad artiklar om hur pensionärer gör och inte gör med sin pension och det som togs upp var att en ny företeelse har uppmärksammats, hela tjänstepensionen tas ut på så kort tid som möjligt, är fem år, och sedan sjunker pensionen rejält och de har räknat ut att de då är berättigade till bostadsbidrag. Och det här har satts i system, ha lite pensionärskul i Thailand i fem år och sen bli fattigpensionär med bidrag;-). Men det här finns det både en fara med och dumhet, precis när som helst kan vilken politikerinriktning som helst ändra på regelsystemet så att det inte blir några bidrag om pengarna bränts i förväg.

Jag tänkte ett steg längre, blanketterna är inte helt tydliga eller logiska tänkte jag på när jag gick igenom dem så jag tror att en hel del fattat fel och fyllt i fel därmed.

Och visst, så kom nästa artikel i denna forskningsrapport om pensionärers liv och leverne att man tror att många inte är medvetna om vilket val de gjort. Nyblivna pensionärer, 370 000 har nu studerats och då finns vi med bland dem som valt en livsvarig men låg utbetalning av tjänstepensionen, ja man får ju hoppas på ett långt liv då:-) och att ta ut så där på en gång för att få bidrag, nej nån sån beräknande person är jag inte och i långa loppet så tror jag det är mycket klokt på alla områden. Den som gapar över mycket mister ofta hela stycket, ja det varnas det nu för. Och några bidrag hade jag ändå inte fått. Forskarna säger samtidigt att folk inte är så bra på att räkna och ränta på ränta-effekten försvinner för kapitalet är borta och marginalskatten kan bli högre.

Cirka 30% av pensionärerna som forskats på tar ut allt på fem år och en del gör det också medvetet. De högsta bostadstilläggen som betalas ut är på drygt 5000/månad, är ju otroligt, undrar vilka som får det? Det mer vanliga bostadstillägget ligger på 2500/månad, är mycket det också. Men allt kan ju ändras som sagt och det gör det nog. Pengar i statskassan kan ju inte räcka i evighet.

Men nationalekonomen i studien säger att det finns en utbredd okunskap bland många med valet de gjort och att de inte vet vad valet innebär. Ja det är inte bara de unga som behöver utbildning:-). Många vänner gick på föredrag om pensionen, jag lyssnade på det på nätet, var rätt så bra men detta togs inte upp och det var en del annat också som jag fick fixa med när det gällde statligt och landsting, var en hel del oklarheter bland dem när de bytt huvudman. Och lite mer, blev positivt överraskad i år i alla fall för jag fick mer och kanske fick för lite förra året. Tackar och tar emot:-). Sen har jag i dagarna hört om några som arbetat privat hela livet och ingen tjänstepension var inbetald och det upptäcktes först nu när de skulle ta ut pensionen. Man måste ha avtal om sådant och deras fackförening ska ju se till att sådana finns men kan missas tydligen. Och som ett brev på posten kommer en tredje artikel om detta och nu ska de hittills ovetande politikerna ta i med hårdhandskarna om detta ofog satts i system, alla ska granskas. Socialförsäkringsministern är på hugget efter att fått veta detta. Valet går inte att ändra heller fast det säger sig självt men bäst att skriva det ändå:-).
En januaribild från ett tidigare år

8 kommentarer:

  1. Intressant detta med pensioner. Konstigt att privatanställda inte kollar upp om de betalat in för sin tjänstepension. Då får de ju skylla sig själva. Bra att det finns ett bostadsbidrag för fattigpensionärer. Nu när vi blivit så många, 2 milj fler i Sverige ungefär, så får vi väl hoppas att de flesta kommer i arbete och betalar in skatt, så vi får pensioner i fortsättningen också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nilla, jag tycker med att det är konstigt om man inte kollat upp det och sett vad för avtal man har. För de är inte skyldiga att betala in tjänstepension privata företag och kanske en del inte känner till det. Folk har jobbat inom kommun, stat och landsting innan kanske och tror att allt rullar på likadant.

      Radera
  2. USCH, inte lätt det där, Monica.
    Vilken djungel.
    Mina fldrar har det inte speciellt fett, och den dag en av dem dör blir det tufft för den andra. Vill inte tänka på det helst, men jag hoppas att den andre har nog den dagen.
    Nej, ngn klumpsumma tog ingen av dem ut.
    OCH varför i hela friden måste blanketter och information vara så svår att så många inte fattar vad de fyller i ?
    Ngt är så fel där.
    SUCK.
    Men du och din make åt iaf god middag i helgen. Ser alltid så mysigt ut hos er, men det vet du att jag tycker.
    HÖG mysfaktor!!
    Ha en fin måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika, jag tror också att blanketter blir mer och mer otydliga så det kan bli fel. Jag begärde ut varenda siffra på mitt arbetsliv och fick det:-), var ju fantastiskt, allt var med från olika arbetsgivare till punkt och pricka.
      Nej dumt säkert att ta ut en klumpsumma på fem år men för en del kan det ju bli rätt, kanske inte lever längre än så men nu ska politikerna granska dem och konstigt det med, att politiker ligger efter hela tiden i kunskap. De kunde ju informera tydligt istället och så får var och en handla ändå efter vad de tycker men väldigt tokigt om de valt fel omedvetet och det går som sagt inte att ändra för pengarna har ju tagits Och finns inte med längre.
      Ja vi läste och åt lite gott, fått ny pizzabagare här, så otroligt goda pizzor, fint gräddade och så tunna. Ja vi får mysa på, försöka koppla bort allt tok ibland, man måste ju. Ha det fint du med Annika!

      Radera
  3. Många talar om kanslisvenska. Den försvann nog till en del, för många klagade. Jag tror ändå att de som utformar blanketter har svårt att uttrycka sig på "vanlig svenska", så att alla förstår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nilla, ja och rör till det helt enkelt, de kan nog inte uttrycka sig så logiskt själva egentligen så man måste se sig för, och ställer man en motfråga blir de alldeles förvirrade för så har de aldrig tänkt själva:-)

      Radera
  4. Ursäkta, Monica, att jag svarade på en annans kommentar i din blogg.

    SvaraRadera
  5. Nilla, det är ingen fara, trevligt med lite dialog:-)

    SvaraRadera