söndag 1 januari 2017

År 2017

... och nyårsklockorna har ringt, ja skrämmande att se vad som direkt händer i världen men tänkte att originalet till den dikt som vi har som en nationaldikt är fin att läsa och jag som tyckte att damen i år läste lite konstigt:-) får information av kära dotter i originaldiktens land att hon visste precis, ja kunde originaltext och läste som man ska. Fast inte sista raden förstås i ett sekulariserat land som Sverige. Och konstigt är det att göra ingrepp på ett författarkonstverk på det sättet. Att vi inte har något eget då lika bra som är godkänt här ...

Ring out, wild bells, to the wild sky,
The flying cloud, the frosty light;
The year is dying in the night;
Ring out, wild bells, and let him die.

Ring out the old, ring in the new,
Ring, happy bells, across the snow:
The year is going, let him go;
Ring out the false, ring in the true.

Ring out the grief that saps the mind,
For those that here we see no more,
Ring out the feud of rich and poor,
Ring in redress to all mankind.

Ring out a slowly dying cause,
And ancient forms of party strife;
Ring in the nobler modes of life,
With sweeter manners, purer laws.

Ring out the want, the care the sin,
The faithless coldness of the times;
Ring out, ring out my mournful rhymes,
But ring the fuller minstrel in.

Ring out false pride in place and blood,
The civic slander and the spite;
Ring in the love of truth and right,
Ring in the common love of good.

Ring out old shapes of foul disease,
Ring out the narrowing lust of gold;
Ring out the thousand wars of old,
Ring in the thousand years of peace.

Ring in the valiant man and free,
The larger heart, the kindlier hand;
Ring out the darkness of the land,
Ring in the Christ that is to be.

12 kommentarer:

  1. Det är en fin och högtravande dikt som är svår att läsa och jag tycker hon var duktig. Sista raden har de inte läst på länge eller kanske aldrig. Tennysons religiösa tvivel är föremål för många diskussioner :) många av hans dikter är intressanta för de är politiska och kritiserar kyrkan ibland. Han levde i en omvälvande tid precis som vi. Till slut blev han panteist. Det hade kunnat vara intressant att ha med eller göra om den sista raden istället för att bara slopa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, jag tänker om jag nu skrivit en dikt t ex år 2011:-) och så plötsligt tar ett land den och gör till sin säg i Nya Zeeland:-) och ändrar lite hipp som happ i den hela tiden under 150 år för att den ska passa dem, skulle vara väldigt fel. Då får de ta en egen!
      Intressant, ska läsa mer om honom. Ja tycker med att hon läste bra när jag tänker efter:-)

      Radera
  2. Absolut jättehela dikten finns här (oerhört lång). Nyårsklockorna är bland de sista verserna.

    http://www.online-literature.com/tennyson/718/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, tack! Det ska jag läsa, var svårt att hitta mer information och här kanske många tror att den är svensk och skriven exakt som den läses på Skansen;-)

      Radera
  3. Thank you for the verses!

    Gott Nytt År! Läser din blogg med stort nöje!

    Nilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nilla, Gott Nytt År önskar jag dig också! Tack, och du får gärna läsa vidare:-)

      Radera
    2. Jag tror din dotter Anna har läst The Norton Anthology of English Literature. Där finner man bl a Alfred Lord Tennysons lyrik. Läste den på 20 poäng på Högskola. Mycket på högtravande engelska som tog sin tid att ta in.

      Radera
    3. Den boken kan jag i det närmaste utantill ;) har också ett specialintresse av just brittiska viktorianska poeter samt poeterna som verkar under de båda världskrigen. Tennyson är en fantastisk poet och just detta långa verk är mycket intressant just ur en religiös aspekt då han skriver så fint och ärligt om tvivel under perioder av djup oro, smärta och besvikelser.

      Radera
    4. Anna, ja den boken fick du väl tenta av i sin helhet på det engelska universitetet, bra att ha så bra minne och fatta så bra, ja framförallt intresse och förmåga att sätta ihop alla sammanhang, var värre för The English vad jag förstod, hoppas de minns vilken suverän svensk student som fanns där i all debatt om EU nu, ja det finns fler mycket begåvade svenskar och jag kan inte låta bli att bli upprörd över tonen idag som drabbar människor jag känner där.

      Radera
  4. Nilla, det är så sant, Anna läste 80 poäng i engelska och 80 i svenska på universitetet, första året man kunde läsa så mycket, var ju 60 poäng som högst tidigare. Och idag motsvarar 80 p från universitet 120 p på högskola så det är en massa poäng, hon är gymnasielärare också. Och litteratur är så roligt att diskutera med henne, jag lär mig massor och blev mycket mer intresserad när hon studerade när jag själv mest varit inom naturvetenskap. Och fick en inblick inte bara inom litteratur utan i lärande och inlärning, det var så lika mina hjärnstudier:-) och absolut lika svårt.

    SvaraRadera
  5. Jag tänkte ett tag söka in på lärarlinjen, men är glad över att jag ändrade mig, därför läste jag in en del ämnen som skulle gynna mig för en intagning då. Läste bl a engelska 60 p. Som det ser ut i skolorna i dag här i Sverige, åtminstone, är det ju nästintill omöjligt att verka som lärare. Om man ska tro det man läser och hör.

    Min dotter gick ett läsår i Cambridge - innan hon började på gymnasiet. Bodde hos släkt där.

    Måste vara härligt för Anna att leva och verka i England, som var lätt att leva i, åtminstone när jag bodde där. En

    SvaraRadera
  6. Nilla, ja jag vet inte vad som är vettigt idag att arbeta inom, är skönt att vi är pensionärer måste jag säga och vill vi arbeta lite kan vi bestämma själva utan att vara beroende och inte tvungna att stanna eller tänka på försörjningen. Min make är också lärare men valde att arbeta med vuxna främst och det har väl varit rätt okey. Sen tror jag att det finns bra skolor men dem hör vi inget om. Och så finns det mycket problem och värst att inte vuxna stöttar varandra då, kollegor emellan, då skulle det vara bättre. Men var och en ser väl om sitt eget hus. Och skrämmande med alla hot mot skolor och bränder, det känns helt absurt hur det kan ske i sådan omfattning. Vilka kostnader för samhället!

    Ja England är så fint, ett lite roligare land att leva i än Sverige tycker jag även om det finns mycket problem där också men jag tror det är värre här. Vackert är det också och vi har trivts otroligt bra när vi hälsar på lite längre tid och Anna har det så fint där men efter detta Brexit så är mycket förändrat och osäkert. Vi får väl alla vänta och se men strömningarna där känns verkligen som att inte fler från övriga EU är välkomna längre. Klart att det finns olika tankar, hälften ville ju ändå stanna kvar men de andra hörs mer. Och så går det att förstå kritiken mot EU också och hur de tänkte där, men samtidigt att börja tycka att en massa människor inte längre är välkomna förutom turister känns väldigt konstigt.

    SvaraRadera