lördag 14 januari 2017

Aldrig sett på maken ...

när maken handlar, haha:
Det här var något nytt. Vi hade mathandlat och tänkte gå på café men det var så fullt och kryllade av skrikiga barn som for runt benen på föräldrarna och skulle ha än det ena än det andra, nej sa jag, betala svindyrt kaffe och något annat svindyrt till då vill jag ha klassisk musik bara om ens det:-) så jag tog matkassarna och maken skulle handla nåt med hem istället. Kom ut: vill du ha en blåbärsbakelse undrade han, nja kände inte för det, (han gillar det mycket själv), köp vad du vill tyckte jag sen:-). Alltså det är en semmelbulle och lindad med marsipan, fylld med grädde och så är det sylt i istället för mandelmassa, ja käre tid, otroligt söt, ja att se på:-). För söt att äta enligt mitt tycke.

Så hittade jag de här:
 Ekologisk julmust i glasflaska, inget fyndpris alls fastän julen i det närmaste är väl slut, julgransplundringstid är det dock, för tre sådana flaskor får man tolv av de nedre här, den är också god men denna hade en väldigt mustig smak, fyllig och mycket mycket god. Ska köpa några till att lagra.
 Nya pengar dyker upp, hade bara sett enkronan förut, nu både tvåkrona och femkrona
Den till höger är vår gamla enkrona, så nya femkronan är mindre än den t o m och de andra pyttesmå. Kungen är fortfarande kung om än i lite äldre modell.
 Solen lyser igen med lite starkare ljus men januari är en rätt seg månad, nu kyligt och halkigt. Det är vackrast när snön ligger kvar. Nu är det mest grusigt, isigt och smutsigt igen efter allt plogande. Men det kan ju ändras snabbt.

6 kommentarer:

  1. Är det en prinsessemla? Trodde inte det var sylt i. Då är det ju inte direkt en semla utan bara en liten prinsesstårta, sånna som Ikea sålt redan hur länge som helst :) är det kardemumma i kakan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, ja det är det:-), trodde inte heller att det var sylt i dem, vanlig bulle med kardemumma:-), inte så lätta att äta med denna mandelmassa runt om, väldigt speciellt. Ikeas små prinsesstårtor är faktiskt godare.

      Radera
  2. Oj, så snabbt er snö försvann! Det ser farligt ut på vägen mellan husen. Vid kusten i Skåne är det barmark och plusgrader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nilla, den ligger mer i högar nu och så är det isigt överallt. Tog av broddarna eftersom vi skulle gå inomhus mest sen men var rädd att halka här på väg till bilen. Ni får nog vår tidigare men kanske lite snö innan dess:-).

      Radera
  3. Den där semlan har jag sett i olika grupper på FB. FATTAR verkligen att det blir lite väl sött. Men KUL är den. Vill absolut inte ha sylt i en semla heller. Den kanske bara överlever denna vinter? Vi får se. Ser man semmelwraps längre? De var ju heta för ngn vinter sen. iKEAs gräddtårtor gillar jag inte ngt vidare, deras prinsess. Men jag kan tänka mig att det här var i samma stil. Näeeee, vanliga semlor är nog bäst :-) MEN kul att ni har så mkt att välja på.
    Usch, det ser så där farligt isigt ut. IRK. Du får ta det lilla lugna nu.
    Ha en bra måndag

    SvaraRadera
  4. Annika, var hemskt söt men fin att titta på:-). Ikea har här små miniprinsesstårtor som en bakelse, de har faktiskt varit goda, deras andra tårtbitar eller tårtor har jag aldrig smakat. Lite kul att de håller på med varianter på semlor men en vanlig är bäst, en sån där riktigt pösig välgräddad bulle med god fyllning. Tror det finns wraps också i år.
    Väldigt isigt, var inge kul att promenera igår, mötte många och alla stirrade i marken steg för steg, längtar till att kunna gå på bara med lite mer fart.
    Tack detsamma Annika!

    SvaraRadera

  • Promenad i botan - Varmt och lite kvavt. Grönskan är tung. Det är övergången mellan sommar och höst. Jag tänker att kanske nästa år vid denna tid så bor jag inte här mer. Ell...
    11 timmar sedan
  • Uppdaterat recept: Kokta majskolvar - Receptet på kokta majskolvar har uppdaterats. Det är enkelt att koka majskolvar bara man inte kokar dem för länge så glöm inte att sätta en timer. Server...
    2 veckor sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    4 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    9 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan