söndag 18 december 2016

Vi sjöng in julen idag

Fint med olika körer och vacker musik. Vi i bänkarna fick också vara med och sjunga en hel del. Tittar i programbladet och det mesta är engelskt och en julsång från Tjeckien/England så det kändes som både Anna och måg var med:-). De började med en hymn från medeltiden och sedan är de flesta av våra julsånger och julpsalmer från 1800-tal eller tidigare. Det är en ros utsprungen är en tysk katolsk julsång från 1588. När programmet hunnit alla sina tre sidor så sa lilla flickan 3-4 år framför oss: "nu är jag trött på att sjunga", innan hade hon en del synpunkter på repertoaren och det var inte utan att vi höll med:-), hon tyckte de gott kunde sjunga lite gladare julsånger ibland:-)
På hemvägen hittade jag ett litet träd i affären att sätta mina små rödhakar från England i och slog till på en chokladask, är god tycker jag den sorten, gick förbi bergen av Aladdin:-), inte köpt på många år
Enkelt och gott! En pytt på mycket lök, råstekt potatis och lite kotlett som fanns kvar, tog fel på dillkrydda och persilja när jag kryddade men det blev en extra intressant smak:-), tog persilja med och dillen gjorde inget alls, blev faktiskt gott och så lite andra kryddor till 

4 kommentarer:

  1. Lite högtravande musik kanske :) till och med i en mycket strikt katolsk kyrka dansades det till västindiska julpsalmer igår ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, åh det skulle jag velat också:-). Lite sväng och glädje. Ja det var väldigt stelt, här är ju annars någon solosångare som sjunger otroligt vackert, men ingen solosång i år och det gör mycket vem som leder, du vet han som var så engagerad och otroligt duktig flyttade ju. Svår att ersätta. Sångerna här är vackra men de kan framföras på olika sätt. Roligt att folk jag inte sett på över 30 år studsade fram och kände igen mig, ja då jag var 30 ungefär:-).

      Radera
  2. AVIS på julkonserten. ÅÅÅ skulle så gärna också varit med på den.
    Dotter Sion älskar jag att sjunga!
    Ding dong Merrily också!
    OCH flera andra. Men för em liten treåring är det nog lite trist, hihi.
    Som vanligt mysig i din fina lgh. Brukar också köpa Merci-chokladen. Den är god, tycker jag. Aladdin är nog lite lätt överreklamerad, eller hur?
    Ikväll ska jag göra Janssons. MUMS!! Redan hungrig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika, ja så synd, det är fint nu med alla julkonserter, har du några där hos dig som är liknande? Det borde finnas och sångerna är så internationella, ja främst engelska och tyska, lite nordiska, men kanske de sjungs liknande. Fast våra traditioner är nog väldigt europeiska. Är nog så.

      Ja det var lite stelt och hon var väldigt väluppfostrad, hemskt långt att sitta, hon hade inget med sig att titta i heller och tills slut fick hon nog, hon sa det där högt:-)

      Merci är god tycker jag med, svårt att hitta alternativ till Aladdin, den är inte så god, har förändrats och blivit så söt.

      Åh så gott med Janssons, köpte mer ansjovis igår så jag kan göra igen, det är så gott! Ha det så fint och hoppas du blir mätt:-)

      Radera

  • Promenad i botan - Varmt och lite kvavt. Grönskan är tung. Det är övergången mellan sommar och höst. Jag tänker att kanske nästa år vid denna tid så bor jag inte här mer. Ell...
    10 timmar sedan
  • Uppdaterat recept: Kokta majskolvar - Receptet på kokta majskolvar har uppdaterats. Det är enkelt att koka majskolvar bara man inte kokar dem för länge så glöm inte att sätta en timer. Server...
    2 veckor sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    4 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    9 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan