söndag 25 december 2016

Juldagen

Då har nästa juldag snart passerat och den har varit synnerligen tyst, ja tyst från grannar som i vanliga fall borrar och hamrar, men inte idag, så tyst, inte ens hissen hörs och ingen trafik ute, nästan så man tror det är engelsk jul:-).

Klapparna öppnade, julkorten lästa igen med fina hälsningar och här vill jag lägga in en brasklapp, fast här blir den förstås öppen;-), jo läser hos alldeles för många att i år har de minsann inte skickat sina tio julkort utan lagt den kostnaden på någon välgörenhetsorganisation. Och härmed retar jag säkert upp en del medan andra tänker ett varv till och just det är meningen.

För vad är det för sk*tsumma? Alltså! Ger inte medelsvensson som sitter i solen någonstans efter lång och mycket dyr flygresa mer än det? Va? Och visst har medelsvensson råd att både ge rejälare till flera organisationer och skicka en hälsning till någon äldre släkting som blir glad för det. Och kanske ringa också men det tar inte bort glädjen att få en hälsning i brevlådan. Här ringer Fredrik Wikingssons ord från sommarprogrammet: "Det finns inget finare ljud i världen än när telefonen ringer hemma hos en ensam människa. Det är ett ljud som vem som helst kan skapa".

Sen har Bris väldigt bråda dagar nu denna helg som är värst kritisk på hela året säger de för alla barn som sitter med berusade föräldrar. Där finns pengar med att ge till behövande, det skulle räcka till alla hjälporganisationer.

Lyssnat på både engelsk drottning och svensk kung idag, vilken drottning säger jag, finns det en fräschare 91-åring?

Och dokumentären med Sven-Bertil Taube var fantastiskt bra, han är så otroligt begåvad och intressant och instämmer med den som sa det: att han har någon sorts snällhet som man slås utav, ja det och alltid så artig och uppmärksam men ändå som säger ifrån när det behövs, ingen mes. Kul att höra hans fru berätta lite också, minns henne som dansare här hemma.

2 kommentarer:

  1. Det ar en trist utveckling detta med julkorten. Vet hur manga sarskilt aldre uppskattar dem. Det finns en status i det ocksa, att visa upp att man faktiskt har nan som tanker pa en. Vet att det ar vanligt i manga afrikanska lander ocksa. Julkorten ar det viktigaste och det ska vara sa manga som mojligt och man hanger kanske upp alla foregande ars ocksa sa det blir fler :)

    Men ett telefonsamtal hoppas jag man tar sej tid till. Svenskar ar sa rika sett ur ett globalt perspektivt sa det funkar inte riktigt att saga att man drar in pa natt sapass billigt som julkort for att gora nat annat. I Malawi hade det varit en stor grej :)

    SvaraRadera
  2. Anna, ja det är det och så många blir påverkade, ja men så ska jag också göra utan att tänka närmare att det mest är lathet och en struntsumma;-). Tänka lite på andra är bra, åtminstone en gång om året, både med en korthälsning och pengar till övriga. Det har de flesta råd med.

    SvaraRadera

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    4 timmar sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan