lördag 10 december 2016

Han som inte kom ...

Det är Nobeldagen och läser på lite om just honom, Robert Allen Zimmerman, förfäder i Ryssland, Ukraina, Litauen och Turkiet, uppväxt i en judisk familj och är med i en världsomspännande organisation som även finns i Sverige och grundades en gång på 1700-talet i Ryssland för att stödja, uppmuntra och inspirera alla judar var de än befinner sig.

Motiveringen till Nobelpriset läste Sara Danius upp: "skapat nya poetiska uttryck inom den stora amerikanska sångtraditionen", hon hade också inspirerats av medicinpristagaren ser jag;-), säger som så: "som en självätande cell och nybildare". Det där med självätande celler kallas autofagi och är inget nytt men så är det ju med Nobelpriserna, upptäckterna har vi som är inom laboratorium och forskning arbetat med i 25-30 år redan och tar allt med en nypa salt när det gäller en enskilds upptäckt, är ju alltid ett team bakom och kanske är det någon annan som skuffas in i någon garderob snabbt som faktiskt upptäckt alltihop.

Men Horace tal till Bob Dylan måste jag höra:-), är ju så att har pristagaren förhinder att vara med vid prisutdelningen så sänds i regel någon annan som talet hålls till. Så inte i detta fall så nu ska Horace tala rakt ut i tomma intet. Inom ett halvår måste dock pristagaren hålla en Nobelföreläsning för att priset ska gälla och i detta fall säger Sara att han kan sjunga en sång bara t ex på en länk:-), ska bli oerhört intressant alltsammans och kanske han sjunger "Little Drummer Boy" för kungen. Jag köpte julskivan i England när jag såg den, är ju lite kul att ha och lyssnade på just den sången, måste säga att jag fick huvudvärk, han var ju rätt gammal också vid denna inspelning 2009 och rösten har ju inte blivit bättre med åren. Behållningen från den skivan har vackert helt gått till hemlösa i USA och andra hungrande. Han är god som man säger för 1.6 miljarder och bryr sig kanske inte så mycket om de där 8 miljonerna.
Uppdatering: han har tydligen skrivit ett tal som Horace ska läsa upp:-) och Patti Smith ska sjunga sången: A hard rain's a-gonna fall. Blir nog bra det.
Uppdatering igen: för övrigt tycker jag synd om henne att hon kom av sig i sången men för övrigt tycker jag att inte det gjorde ett dugg men säkert otroligt jobbigt för henne just i detta sammanhang, och det spreds raskt över hela världen på nyheterna kunde jag se. Ja blir ett extra minne:-)
För säkerhets skull köpte jag Johnny Cash' julskiva också, han har en så fin och kraftfull röst.

2 kommentarer:

  1. Love Johnny Cash - AND - Elvis Presley at Christmas!

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
  2. Hej Ruth, ja instämmer helt, båda är så bra och Elvis hade en helt unik röst, hur han kunde sjunga och glad att vi kan höra!

    SvaraRadera