fredag 16 december 2016

En julig dag

Vi tog tåget söderut istället för till julen i vår huvudstad, tänkte att det kan vara lite lagom stress och hets här i Södertälje för maken:-), själv är jag mycket vältränad när det gäller dylikt men faktiskt att även jag blev trött idag. Nu ska jag inte titta på en julsak till någonstans utan bara ägna mig åt matinköp och annat viktigt.

Vi startade med ett julbord som var lite annorlunda, ingen dessert utom pepparkaka till kaffet. Jag åt en hel laxforell med sallad förutom god Janssons, prinskorv och väldigt goda köttbullar. Sillen hoppade jag över, (forellen var stor), och sen fanns en pizzabuffé också med olika fyllning på "tårtbitar".

Efter det tittade vi på julmarknaden som var rätt lika de i England, med ullfiltar, väldigt fina och väldigt fina priser också;-), ja en bra bit mer än i UK, mycket kläder i ull fanns som tröjor, sockor, fina vantar, halsdukar, mössor och en massa ponchor vilket är stort mode. Inget skulle jag ha efter alla inköp i UK men titta kan man ju alltid. Och så kom goda dofter precis som där och det var från de varma munkarna som folk köade till.

Och sen ser vi alla dem på marken, det är så och jag har diskuterat färdigt känns det som, hur det än förhåller sig så ska ingen behöva ha det så och i stunden kan vi alla göra något även om det på vissa håll i deras hemländer repareras och förbättras lite numera med hjälp av olika medel från hjälporganisationer, vad EU gör är dock mycket oklart. Eller deras egna hemländer. Svenska hemlösa ser man inte här i denna stad, de finns många i huvudstaden istället.
Ja vad kan man lätta upp med en sådan här dag tänkte jag. Jo jag gick in på ett kondis och köpte saffranskransar och la en guldtia till, de togs emot med dagens varmaste leenden.

Sen drack vi tomtekaffe och delade på en saffransbulle maken och jag, ja den var dyr:-) och stor tillräckligt för oss båda, sen hem i kylan, var en väldigt gråtrist isig dag, (alla andra dagar har haft sol i veckan), men bara att vara ute lite är skönt.

Maken satt och räknade om det blev förlust med tågresan vs bilresa plus betalparkering haha och det gick nog jämnt upp och rätt avkopplande att slippa tänka på parkeringstider och att hitta plats dessutom. Tror det var första gången vi åkte tåg hit tillsammans på alla år men inte så tokigt alls.

Han "fick" dessutom väldigt snygga vinterboots, är väldigt nöjd efter provning hemma, och så såg han ett smycke som faktiskt jag sett förut men sen glömt bort, just det köpte han och det var det sista, expediten försökte lura på honom julkakfat, tomtar, smyckesaskar och en massa annat i kassan men sånt kan han motstå:-). Där blev lite kul, eller fördomarna kom på skam, ett äldre par satt bakom oss vid julbordet och åt, såg lite luggslitna ut, ja som kanske de omtalade fattigpensionärerna som ska blir fler och fler, men kanske mest trötta och gamla och jag tänkte så gott att få äta riktigt ordentligt och bara njuta. Den lite enkla damen eller vad man ska säga handlade för tusentals kronor sedan i smyckebutiken, bara dyrbarheter, där fick jag, haha. Och kanske en medveten handling att inte se så snoffsig ut så tjuvarna hålls borta, hon var säkert smart. Det var denna dag det:
Tämligen återhållsam jul, såg ingenting i kulört, allt vitt vitt vitt
Dyr och god:-)

2 kommentarer:

  1. Ganska najs att slippa ta bilen. Det är ju hyfsat lätt att ta pendeln (bara den går, haha).
    Trevlig julmarknad. Ser ut att ha en del roliga grejer.
    Ja, en smart dam som klädde ner sig då hon handlade dyra grejer :)

    SvaraRadera
  2. Annika, ja väldigt skönt faktiskt! Och pendeln går ju så snabbt om den går som sagt. Vi är ju inte beroende av tid som när man jobbade och då kan man koppla av så mycket mer. Fint här och roligt att titta. Ja en smart dam, så ska man göra.

    SvaraRadera

  • Promenad i botan - Varmt och lite kvavt. Grönskan är tung. Det är övergången mellan sommar och höst. Jag tänker att kanske nästa år vid denna tid så bor jag inte här mer. Ell...
    11 timmar sedan
  • Uppdaterat recept: Kokta majskolvar - Receptet på kokta majskolvar har uppdaterats. Det är enkelt att koka majskolvar bara man inte kokar dem för länge så glöm inte att sätta en timer. Server...
    2 veckor sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    4 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    9 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan