tisdag 6 december 2016

Denna dagen ...

Igår hade jag en tid hos tandläkaren för att kolla en tand och ta röntgen och sedan hade jag en tid närmare jul för åtgärd men det ändrade hon raskt till idag, en längre tandoperationstid. Jag har bytt min tandläkare i stan där jag gått i 35 år, bra och väldigt duktig men det har varit lite rörigt runt om med anställda och ibland blev man drabbad av dem när han inte var där. Han är kirurg, har laboratorium och undervisar, både här och i andra EU-länder.

Så jag bytte till makens tandläkare (hon är jättebra) och hann gå ett par gånger innan hon blev sjuk en längre tid. Så blev det akut med en (den enda) rotfylld tand jag har och måste ha en tid och då fick jag en ny tandläkare igen, men vilken tur jag hade med det, en jätteduktig igen och också kirurg.

Nu är tanden bortopererad, den längst bak så det gör inget, såg de långa rötterna som var tre och också guttaperkan som den var rotfylld med och allt är borta. Bara det att det blöder rätt ordentligt och gör ont. Blev ju djupt hål efter och själva tanden man ser är ju nästan ingenting i jämförelse, vilka långa kraftiga rötter.

Så minns jag ju, tror jag bara var runt 25 år och fick de båda visdomständerna i underkäken bortopererade på Akademiska sjukhuset i Uppsala, en i taget med uppehåll emellan så den ena hann läka. De hade otroliga rötter som slingrat sig i underkäken, jag blev sydd med flera stygn och blev blå i ansiktet och fick infektion efter första, den andra åt jag inget efter i en vecka och då gick läkningen bättre. Nu undrar jag ändå varför man tog bort dem, var ett mode tror jag på den tiden att visdomständerna skulle bort, minns inte att jag hade besvär av dem.

Så tog kirurgen (förra tandläkaren) bort mina två i överkäken här i Stockholm för de var lite krångliga och det gick smidigt och han sydde nåt stygn också och det läkte fort. Rötterna var inte så kraftiga heller.

Det här var ju en ordinarie tand idag och de har kraftiga rötter även i överkäken och det här var ju nödvändigt men jag blev inte sydd, kanske det är bra att bli när det är så djupt.

Dessutom och det är intressant har jag anlag för nya visdomständer och en bakom denna borttagna idag har växt fram helt och är så fin. Det fotade min förra tandläkare och har i sin undervisning:-), det är för jag är en riktig viking säger han med gener från forntiden som skulle göra att jag om jag tappade tänderna som man gjorde då ändå hade några:-). Haha, jaja, lite kul.

Och visdomständer, det får inte alls alla. Men jag har inte siffror men gäller en hel del, intressant det med.

Nu skriver jag mest det här för mig själv för det är bra att ha och veta vad som hände idag. Jag ska helst inte varken äta eller dricka idag, dricka kallt i så fall. Skönt kanske, nu har jag ingen rotfylld tand för det ska ju enligt senaste forskningen inte alls vara bra heller för kroppen. Och skör blir den sa dagens tandläkare så vilken tur att jag inte gjorde en krona också på den förut.

Ja dagens äventyr visste jag om igår så bäst att passa på då tänkte jag:-):

4 kommentarer:

  1. Stackars dig. Hade ju en infektion av guds nåde i somras. Vet hur vidrigt det är alltså. Man blir helt knäpp av värken.
    Tror du snart återhämtar dig från detta. Men kul är det inte.
    Men du, anlag för nya tänder!? Vilken lyx ;-) Så borde det vara för oss människor, tänderna borde komma nya hela tiden. OCH kul att du får vara exempel när tandis undervisar.
    Jag tog bort tre av mina visdomständer hemma i Sverige. Tyckte inte det var farligt. Jag har en kvar. Här i US är det rätt kvicka på att föreslå att tänderna ska väck. OCH ofta tar de två tänder åt gången, ibland alla fyra. HUA!! Som tur är pressar inte tandis på om min fjärde tand. Har ett implantat också, i underkäken. Tur att det finns tandkirurger. NU hoppas jag att du snart snart känner dig bättre i munnen.

    SvaraRadera
  2. Annika, ja det gör ju så väldigt ont, värre än det mesta tycker jag nu för det är ju så konstigt att ha det i munnen. Blöder så mycket efter detta och idag med, känns lite konstigt och en hemsk huvudvärk. Visdomständer var enklare att ta bort, ja det är sådana jag har anlag för igen när en är borta, lite intressant, kanske är extra vis;-). Men det här var en kindtand längst in och hade gräsliga rötter så benet rubbades. Ja läst om skräckskildringar på nätet nu och förstår hur hemskt det kan bli om de inte har en skicklig tandläkare, verkar finnas många oskickliga. Så jag hade tur ändå.
    Och tur att jag fick göra det nu så det är bättre till jul, vill gärna äta:-). Nej ha kvar din fjärde, vet inte varför de så gärna tar bort dem om man inte har besvär och de är friska. Ja bäst att ha koll ordentligt ändå så man vet tandläkarens kunskaper och erfarenhet.
    Nu brygger maken kaffe och det lockar väldigt med doften, vill gärna äta men kanske ska avvakta en dag till.

    SvaraRadera
  3. Jag har alla tänder och extra tänder och låt dem bara vara säger min tandläkare :) säkert uttänkt att det finns en anledning att ha dem. Ibland har jag känt av dem och haft lite värk men det är när jag haft annat på gång i bihålor och öron.

    Kaffe borde du väl kunna dricka nu.

    SvaraRadera
  4. Anna, ja du har ju helt fantastiskt fina tänder och inga hål dessutom, bara det är unikt. I din ålder hade jag tagit bort de där första visdomständerna som var friska, säkert dumt. Klart att det finns en mening med uppsättningen vi får annars hade vi väl fått något annat:-).
    Jo kaffe dricker jag nu men svårt att äta. Nu vill jag inte gå ned mer i vikt, hade ju vinterkräksjukan som minskade den förut.

    SvaraRadera

  • Promenad i botan - Varmt och lite kvavt. Grönskan är tung. Det är övergången mellan sommar och höst. Jag tänker att kanske nästa år vid denna tid så bor jag inte här mer. Ell...
    10 timmar sedan
  • Uppdaterat recept: Kokta majskolvar - Receptet på kokta majskolvar har uppdaterats. Det är enkelt att koka majskolvar bara man inte kokar dem för länge så glöm inte att sätta en timer. Server...
    2 veckor sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    4 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    9 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan