onsdag 2 november 2016

Om man vill veta mera ...

om den yrkesgrupp som är den som ställer minst 85 %  av alla diagnoser som behöver ställas när du söker akut eller på något annat sätt kommer till sjukvården, planerade besök som oplanerade. Tiden på sjukhus, uppföljning, är livräddare och sjukdomsdetektiver. Hittade en blogg, vet ej om det är en tjej eller kille som skriver men har aldrig sett någon med mer arbete bakom, väldigt seriös och skickligt gjord och så enormt väldokumenterad är hela studietiden fram till examensarbetet som med.kand. och biomedicinsk analytiker, BMA. Roligt att vi läst utbildningen på samma universitet i Uppsala som har väldigt gott renommé, ja jag hade otroligt duktiga lärare och föreläsare men det upplevde jag också senare när jag fortsatte att läsa medicin i tre år till på Karolinska Institutet.

Att jag tar upp detta, ja dels intressant för mig själv, hjälp så omfattande denna utbildning är och jag tänker tillbaka, jo allt det där har jag studerat, praktiserat och tenterat och dessutom arbetade jag inom flera av områdena som beskrivs, jag stannade inte inom samma, det kräver mycket att fördjupa sig i flera och göra så men är också mycket stimulerande, dels så är det en oerhörd brist idag på denna yrkesgrupp och jag vet inte, rekommenderar jag denna utbildning, med allt detta och studielån dessutom och sedan så dold, inte än tror jag att folk vet vad det är och inte alls är det en löneutveckling som motsvarar detta myckna ansvar och kompetens. Vi är många nu som går och gått i pension och det krisar väldigt mycket. Ja det krisar helt och hållet i delar av landet. Inte mycket står att läsa om det heller, journalister vet inte att vi finns.

https://biomedicinskanalytiker.org/, en toppenblogg att läsa, kan ge mycket kunskap till alla. En kropp har vi ju som ska tas omhand och det kan vara ett plus att veta vad som finns i den:-)

2 kommentarer:

  1. Verkligen, nog kan det vara bra att veta vad som finns i kroppen, och hur den ska tas om hand.
    Alltid.
    Ska spana in bloggen.
    ja, du har verkligen utbildning inom detta. Intressant.
    Ha en finfin dag!!

    SvaraRadera
  2. Annika, ovanligt att hitta en blogg eller är en hemsida med så mycket, men att hinna sammanställa allt detta under utbildningen samtidigt som det är dokument under studietiden som stöd, måste tagit mycket tid att göra. Ska läsa mer där jag också:-). Idag står om det snart världskända NKS som ska öppna om några dagar, 100 sjuksköterskor fattas till tjänsterna och som vanligt förstår inte journalisterna att det måste finnas flera laboratorier till all diagnostik, dessa kanske fattas helt. 1400 problem och konstigheter upptäcktes nu vid genomgången inför öppnandet. Fattar inte hur sjukvården blivit, mest skrämmande är situationen för de svårast sjuka barnen som ska flyttas hit från Astrid Lindgrens sjukhus, fy att vara förälder och barn och inte veta något om hur det fungerar här och om de får vård av kompetent personal.

    Tack, vi tittar ut på snön, maken föreslog vi skulle åka och titta på lite julsaker men vi väntar lite:-)

    SvaraRadera