fredag 4 november 2016

Idag

Fast igår ..., maken blev inkallad, ja han ombads undervisa, personligen tycker jag att det räcker nu för hans del i skolans värld vid fyllda 70 men det är kris på många områden i detta land. Och vad som framkommer är rent hårresande men kanske konfidentiellt men så mycket kan jag säga att på universitetsnivå kan idag anställas lärare som helt saknar lärarutbildning och utbildning i de ämnen de undervisar i. Och utarbetar tester och tentor och så ska det bli i fortsättningen.

Jag passade på att göra mina sardinmackor när jag skulle äta:-) och det där med matkassar är kanske en världslig sak men ändå inte, är helt galet att frakta runt rått kött, rå fisk, rå kyckling utan kyla och så frysvaror utan kyla. Kunden var nog ovetande om detta. Och under sommaren kunde det bli rent farligt i värmen.

Det var det, den andra tidningen har alltid  en notis "idag för 50 år sedan" och just här stod om Saco-konflikten som drabbade läroverkets elever men eftersom jag bodde i ett sånt där supermodernt samhälle med Sveriges första grundskola så drabbades vi där på högstadiet i årskurs 8, jag gick i något som hette G-linjen, det betydde gymnasieförberedande, vi läste svårare matematik, engelska och svenska och vi var nog 25 elever i vår klass. Så blev vi då helt ensamma i klassen utan lärare i nästan fyra veckor!

Ja man kan undra hur det skulle gå till idag? Då, så åkte vi till skolan varje dag, jag hade skolskjuts, vi hade möten direkt vi klasskamrater och planerade all undervisning. För föräldrar var det helt självklart att skicka alla barn till en skola utan lärare, de trodde och litade på oss. M blev ledare, tror han bestämde det själv och han blev förstås en ledare sedan i vårt samhälle, en mycket duktig sådan. Ja vi var nöjda med det och vi tog ansvar för olika ämnen, jag undervisade i matematik och svenska, kanske engelska också men vi var många som hjälptes åt. M tittade i läroplan och böcker som man hade på den tiden och vi såg ju hur det var tänkt vi skulle läsa fram till jul, det här var från 11 oktober till 5 november. Många elever tyckte det var kul, de fick hjälp på ett annat sätt och vågade lite mer än annars, inte en tillstymmelse till mobbning existerade och mat fick vi för mattanterna var inte med i Saco och inte gympaläraren eller slöjdläraren heller, så några vuxna fanns och en vaktmästare men minns att vi var i stort sett utan vuxna i klassen och det var en stor högstadieskola med många elever.

Sen kom lärarna tillbaka och minns inte riktigt men vi fick beröm lite grand och så gick vi vidare som om inget hänt. Och vi hade tillskansat oss kunskap på egen hand och gått mer än fyra veckor framåt i skolböckerna för vi tyckte att det var roligt. Ibland oroade de vuxna oss med att ingen visste hur länge den här strejken skulle pågå men det ordnar sig tänkte vi.

Från Göteborg reste 650 elever upp till Stockholms riksdag och träffade Erlander m fl och demonstrerade. Fast det vet jag inte om vi kände till, vi hade ju fullt upp med vår undervisning och några ajfånar fanns inte eller datorer så vi var kreativa och problemlösare själva. Fantastiskt vad en tidningsnotis kan väcka minnen:-). Så gick det till för oss 50-talister, tycker inte vi nämns särskilt ofta, alltid är det 40-talisterna och sen andra "talister" som man ger mer eller mindre positiva eller negativa omdömen men 50-talisterna var det ett särskilt krut i:-), snälla och omtänksamma var vi också, gick på ett väldigt bra högstadium med fina och duktiga lärare.
En fin och ljus Alla helgons dag och helg önskas er alla

6 kommentarer:

  1. Idag hade nog skolan brunnit ner, minst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, det är sant, hur kan det blivit så? Är väldigt underligt hur det är numera.

      Radera
  2. Sant, läste ngnstans att 50-talisiter är den "glömda" gruppen. Den som sitter fast mellan 40-talisterna och 60-talisterna.
    Säkert var det ett särskilt krut i er. Visste inte ens att det funnits sådana gymnasieförberedande klasser i Sverige. Lite som här, där det finns olika spår i samtliga ämnen från Middle school och high school.
    Ja, nog kunde ni hålla reda på er själva alltid, och lära er.
    Nej, jag tror inte det skulle gå idag. Alls.
    Som vanligt ser allt mysigt ut hos dig.
    Just det ja, Allhelgona, så fint!!
    Ha en riktigt trevlig helg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika, ja tänker jag efter nämns vi aldrig, lustigt eller tråkigt, vi finns överallt i samhället i alla yrken. Och det var lite reformer då som gällde, reformerna hade man funderat på i 30 år:-) men plötsligt gällde det skolgången för oss dessa nymodigheter. En del var bra säkert annat mindre bra. Vi var först med betygsskalan 1-5 t ex och som var svår för lärarna att hantera.
      Tänker man efter var vi ju otroliga och att vi var såna kompisar och hjälpte varandra, går inte att tänka på hur det är idag, så tråkigt mycket har blivit och särskilt skolans värld. Fanns ju barn som hade problem eller inte så kul hemma då också (förstod man sen i vuxen ålder mer) men de var då glada för skolan och kompisarna där. Lärarna betyder otroligt mycket med, duktiga i sina ämnen och engagerade, hela stämningen hur man ska vara mot varandra, jag gick i ett jättefint och bra högstadium verkligen.

      Tack Annika, så roligt att komma upp till frukostbordet och ha lite ljus och färg nu, ha det riktigt fint du med!

      Radera
  3. Vad roligt att läsa din anekdot! Jag hade också tyckt att det varit fantastiskt roligt att få bestämma och leta kunskap en månad utan lärare, men så blev jag lärare sen 😆 Ja, idag ska ju barnen ta mer ansvar i sitt lärande. Är det tänkt. Men ofta så känns barnen som att de inte är redo att göra det. Vissa iaf...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trillingnöten, ja det var mycket som var annorlunda då:-), idag kan jag inte tänka mig att det skulle fungera på något sätt även om de eleverna finns som kan göra samma sak men så finns många andra, tror det vore en utopi att få en hel klass att samarbeta och vilja det bästa för alla. Tyvärr.

      Radera

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    58 minuter sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan