torsdag 3 november 2016

Första snön

Texten till Nej, se det snöar av Felix Körling. 1864 - 1937
Nej, se det snöar, nej, se det snöar,
det var väl roligt, hurra!
Nu blir det vinter, nu blir det vinter
Som vi har önskat, hurra!
Då tar vi kälkarna fram och vantarna på,
och sen vi åker i backen, hej, vad det ska gå!
Och fram med skidan, och fram med skidan,
och sen på backarna opp!
Vi står på näsan, vi står på näsan,
ibland när vi gör ett hopp.
Men inte lipar vi, nej, det gör ingenting,
om man i drivan den mjuka ett tag rullar kring
Och isen ligger, och isen ligger,
liksom en spegel så klar.
Och snabbt som vinden, och snabbt som vinden,
på skridsko fram vi då far.
Vi sätta rovor ibland, och slå ytterskär.
Hurra för vintern, för vintern, som äntligt är här!
Tänk vad man minns den första snön och fortfarande så är det en viss tjusning:-), ibland när vi suttit i stugan på landet med en kopp te så börjar vita flingor plötsligt dala och det kan vara redan i oktober och visst utbrister jag då: nämen, titta det snöar ju:-)

Här hemma tog vi det lugnt igår, fixade med lite och tvättade, åt gott, fikade och njöt av allt:

4 kommentarer:

  1. Vad är det för en spännande burk på bordet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, väldigt fin burk:-) och nu fyller vi den med nya shortbreads:-)

      Radera
  2. Underbart, Monica!
    Vet du, när det börjar snöa får jag liksom ett pirr i kroppen. Snö gör mig LYCKLIG!! OCH ja, det är ngt mkt speciellt med årets första snö. Jag tycker det ser mkt härligt ut. Jodå, jag är allt avis.
    OCH "Nej se det snöar" sjöngs jag och min mamma så mkt när jag var liten. Jag kan liksom minnas det än. ÅÅÅ blir nostalgisk. Jag har läst att ni därhemma har en riktigt vargavinter att vänta iår. DET är jag galet avis på, såklart.
    Visst är det extremt mysigt att laga middag etc då det snöar, eller det kanske bara är jag som är så knäpp? Antagligen.
    Ni har det väldigt hemtrevligt hos er, som alltid.
    Ha en fin torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika, ja tänk att man tycker att det är något speciellt, plötsligt minns jag så mycket runt första snön medan annat är glömt, men kommer ihåg så mycket roligt och den känslan som finns lite än:-). Och de här sångerna, tänk att dem minns man också så väl:-). Ja tycker som du att det känns så bra att laga varm mat och titta ut, för jag kastade mig inte i pulkabacken direkt:-), kanske sen om vi får sån vargavinter, vi har en så fin och hög backe för det i vår park här.
      Tack Annika, så roligt att sätta sig vid fint dukat bord och nu med lite andra färger.
      Ha det fortsatt fint du med!

      Radera