onsdag 30 november 2016

Årets adventskalender

Nu har man ju tid att titta, verkar intressant i år. Selmas saga. Sägs vara ett hopkok av klassiker som "En julsaga", "Jorden runt på 80 dagar" och "Kalle och chokladfabriken". Duon är desamma som gjorde "Tjuvarnas jul" 2011.
Nu börjar allt i en liten röd stuga på Skansen i armod och hot om vräkning för familjen. Här bor Selma Traskvist med sin familj och hon tänker att magi behövs i denna svåra situation och ger sig iväg mot Tomtens rike med vetenskapsmannen Efraim von Trippelhatt.
Det sägs att Johan Ulvesson gör ett storslaget porträtt av honom och Efraim får uppleva sagornas värld som han blev förhindrad som barn att göra av sina stränga adelsföräldrar. Björn Gustavsson har en annan roll och Meg Westergren och Nils Eklund är ett uråldrigt par som flytt civilisationens larm och jäkt och bor i en hemlig by. Och målet är Nordpolen för hela expeditionen kantad av svensk folkmusik och den lilla byn vid foten av fjället, (vet inte om det är där de landar), den ger längtan till journalister som berättar om denna kalender idag. Ska bli roligt att se!

2 kommentarer:

  1. Anna, vi tänkte först titta varje morgon men ångrade oss:-), blir en stund på kvällen med en kopp te, tror den blir bra, gillar Ulvesson.

    SvaraRadera

  • Promenad i botan - Varmt och lite kvavt. Grönskan är tung. Det är övergången mellan sommar och höst. Jag tänker att kanske nästa år vid denna tid så bor jag inte här mer. Ell...
    10 timmar sedan
  • Uppdaterat recept: Kokta majskolvar - Receptet på kokta majskolvar har uppdaterats. Det är enkelt att koka majskolvar bara man inte kokar dem för länge så glöm inte att sätta en timer. Server...
    2 veckor sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    4 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    9 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan