måndag 17 oktober 2016

Dagar på landet och datorfasta:-)

Vi hade några riktigt sköna höstdagar på landet, det var inte mer än plus fyra grader på dagarna, ungefär samma om nätterna men med var sin skön ulltröja var det inga problem att ta sig an trädgårdsarbetet. En hel del löv att räfsa och bra dagar dessa för det mesta hade fallit från träden. Lugnt och skönt var det, alldeles vindstilla och vi tog pauser ute med fika och mat. Gjorde några utflykter och ovanligt många grannar dök upp så det blev lite småprat då och då. Fast först passerar vi det här, svarta husen, haha, på utfarten i Stockholm norrut, ja hur tänkte de undrar jag varje gång och är det någon sorts balkong där längst upp i "hålen", säkert helt okey lägenheter och mycket dyra men dessa fönster, jaja:-). PS jag måste lägga en annan bild först:-), den andra är ju så ful:-) så det blir ett foto på frukosten med godaste sconsen nyvarma, oj vad gott det är:
 Framme så gick jag in i den jättebra Ica-affären medan maken beställde pizzor mittemot, blev bra timat och så for vi till vårt lilla tomtebo:-), världens godaste pizzor finns just här
 I affären stod plötsligt den första musten och den var så god, kanske för att den var den första men helt perfekt smak, sötma och skummande med fin bouquet:-)
 Mycket räfsande och samtidigt är löven vackra där de täcker marken, tror ändå dessa ska bort, mest asp och björk, så gräsmattan får luft
Finaste blomman
Godaste skinkan har den här affären, sån där hel tunn tunn och fint rökt och kaffet, jag slog till med Lindvalls, ekologiskt med handplockade bönor och från en sort, tänk att Lindvalls rosteri finns kvar med far och söner flera generationer senare i samma familj, det var Eric Lindvall med sin Josefina som startade grunden till detta en gång år 1891
Tyckte häcken blev riktigt bra nyklippt:-) och plattjobbet sen förra gången är jag nöjd med
Klippte norska brudspirean också, är lite svårare eftersom den hänger hit och dit men bra att ansa den lite, gillar att klippa häckar:-)
Den här piggade upp mig lite, det gjorde inte tomten här, det har grävts en bra bit inne på vår tomt till nästa nedfartsväg och alla avbrutna grenar, träd och stora stenar låg kvar och dessutom var många av våra träd skadade med kraftiga grenar hängande halvlösa, jag tänkte blunda men kan inte ... tog fram var sin såg ...  sen var det ett idogt släpande med allt, valde en plats på tomten i vår skog som vi aldrig vistas i eller ser från trädgården, där får det ligga på hög så länge, jaja, de där långa breda banden som ska grävas ned ...
På det där toppen vintagestället så hittade jag den här, kollar efter fina bonader lite då och då, den här är så fint sydd i ull och har en jättefin upphängning i hamrat tenn, en hyllning nu till den man eller kvinna som sytt, här fick den en fin plats:-)
Ja här blev det fint ihop med Annas konst, ett collage med tänkvärda ord och fina teckningar, John och Yoko är så fint tecknade med blyerts och lejonet med färgpennor. Den här väggen tänkte jag direkt spontant en gång måla vit men så glad att jag hejdade mig, den har så fint trä i halvstockar tror jag det heter, ja allt är så välgjort i detta hus som vi köpte av det gamla paret som byggt det en gång och vit målarfärg överallt, är det så snyggt egentligen, nej målarfärg är inte så snyggt alla gånger och allt är ljust för övrigt men har lite färg, gillar det.

 Ja datorfasta var det ja:-) och vi lyssnade på så många bra radioprogram, alltifrån klassisk musik, opera, teater, poesi, en världsfestival från Malmö, nyheter så vi inte var helt ovetande:-) och så många reportage om allt mellan himmel och jord, en hel del om landsbygden och det kom fram lite mer tycker jag än i TV-programmen, folk i alla åldrar hade tankar som var intressanta att höra om hur de levde men också sådant som var komplicerat, inte minst när de hade skolbarn och sen tonåringar med allt skjutsande och hämtande och koll på tider, fast det måste vi ju alla ha men en sak var otroligt konstig, en förälder berättade att hennes sjuåring som gick i skolan han fick skolskjuts (en mil till skolan) medan deras sexåring som gick i nollklass inte fick det, kommunen hade sådana bestämmelser, han räknades inte på något konstigt vis till skolan, så föräldrarna måste alltid skjutsa innan sina jobb och sen hämta, fast tänkte efter, det gör man rätt mycket i staden också egentligen.
Ja det var det och jag fortsätter med lite England här: http://fotofunderingar.blogspot.se/

6 kommentarer:

  1. Fattas en liten katt där i stugan tycker jag :) plattgången blev väldigt snygg tycker jag! Om man måste nog räfsa bland löven :) såg ni några igelkottar?

    SvaraRadera
  2. Anna, en liten fin kisse skulle vara bra:-). Tack, ja det blev snyggt, bra styrketräning för mina armar på köpet:-), ja löven ska inte ligga tror jag, andra låter dem vara men det ser skräpigt ut och på våren är många kvar. I skogen försvinner de på något konstigt vis men där växer ju mest ogräs och lite vilda blommor som tar över. Tänkte på igelkottar, vi kunde ju ha ett litet lövhus till dem:-), såg inga nu. Kanske flyttar in i den stora lövhögen vi lagt upp nu.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det kan vara ganska skönt att vara ute och räfsa och kratta, iaf om det varvas med fikapauser där det bjuds kaffe och kaka :D Och som du skriver, det är bra träning för armarna ;)

    SvaraRadera
  4. Made by Mary, ja det är så skönt med den friska luften och att vara ute i timmar som vi inte är annars, fint blir det också medan armarna får sin träning, ja hela kroppen egentligen:-)

    SvaraRadera
  5. Vad mysigt med en helg på landet. Dessutom ser det ut att vara skyhög mysfaktor där. DET är viktigt.
    Ja, de där Wallenstam-husen, de är så fula att man inte ens fattar att de har fått byggas. Min syrra bor ju på Hornsbergsstrand, och varje gång vi är ute och går tror jag vi fäller ngn kommentar om de svarta tornen. Blä.
    Tycker också om utomhusjobb, skönt.

    SvaraRadera
  6. Annika, tack:-), det är mysigt:-) och en sak jag tänkte på är att så skönt att vara ute när det inte blåser det minsta, att det var bara +4 gjorde inget alls, kändes friskt bara.
    Husen ja, synd att de ser dem:-), ser ju helt annorlunda ut vid Hornsbergsstrand och det är fint i området där. Konstigt att dessa hus byggdes, ska ju vara nån sorts port in till stan:-) men fasaden, hu och så fula fönster, så gräsliga de är.

    SvaraRadera