onsdag 10 augusti 2016

Solskensmiddag

Och här är det ekologiskt från början till slut:-), inköpt på flera olika ställen, men bilåkning bara till ett så vi är väldigt miljövänliga:-),  ja vi bidrar så gott vi kan, tänkte på det att ingen av oss någonsin rökt vare sig det ena eller andra, och förpestat luften, det blev aktuellt för plötsligt denna sommar stank det av cigarettrök in i lägenheterna under en månads tid, väldigt underligt för ingen röker av grannarna och väldigt få i området, då går de ut i så fall. Många år sedan någon rökte på balkongerna så allt sådant har ändrats mycket. Och ungdomar både röker och dricker mindre idag sägs det i alla rapporter. Gott så. Förvaltaren hade semester om han nu kunnat göra något åt ventilationen. Fick rådet på nätet att sätta ättika i en liten bunke i hallen och byta då och då. Ja det fungerade rätt bra, bättre än att känna den äckliga röken, den var oerhört äcklig och stark och luktade dygnet runt i timtal. Och inte helt säker på vad det var för rök men när det blir så kompakt under hela nätter så var den hemsk. Vi bytte sovrum så vi kom längre bort från hallen.

Nu fick vi veta att 37% av svenskarna hyr ut sin bostad under sommaren för att få in extra pengar och antagligen var lägenheten på vårt våningsplan uthyrd här. Vi såg en hel del obekanta i tvättstugan som blåstirrade på maken när han kom ned där, vi har väldigt lyxiga tvättstugor med soffor, bord och bibliotek så de hade parkerat sig där:-). Men inte kan det väl vara värt pengarna att få hela sitt hem inpyrt? Om det luktade så hemskt hos oss andra hur ska inte då textilier, möbler och allt vara där? Usch! Grannarna återkom och den sura starka röken försvann både utanför och innanför dörren. Jag tänkte flytta ett tag. Och började titta på hus:-). Tur vi har vår stora balkong och så stugan på landet men nu är ordningen återställd som väl är. Och där på balkongen syntes inte en människa så den användes inte. Och tack och lov att vi inte fått nya grannar med sådan odör utan bara tillfälliga men det visste vi inte då.

Men i alla fall för att återgå till maten så är det ekologisk prinskorv, senap, tomatpuré, sallad, persilja, lök, aubergineröra, soltorkade tomater, gurka och allt är ekologiskt och potatisen är den godaste vi ätit på flera år i Sverige, från Fårö och ekologiskt odlad av denne man: Frans Brozén, god och färsk potatis äter vi alltid i Yorkshire men här hemma är det lite si och så med den. Den här kokade vi med skalen på och förutom att den var så god och fräsch var den väldigt lättskalad. Nu gäller det att hitta vilken butik den fanns i, maken är lite osäker, han som fann den, men jag tror jag vet.

4 kommentarer:

  1. Det är verkligen tråkigt att få in cigarettrök i lägenheten. Tycker det är bra med den här lagen som förbjuder rökning på restauranger osv. Men hur tänker de som sätter askkoppar precis utanför entréer? Det funderar jag på ofta, inte kul alls att gå igenom stora rökmoln.

    SvaraRadera
  2. Hanna, för oss blev det lite av en chock! Detta har aldrig hänt förut på alla år att sådan rök kommit in från andra så vi blev lite oroliga om det skulle vara så här nu. Här röker ingen direkt utanför husen heller utan går iväg en bit, ja det är väldigt få rökare numera. Och så helt annorlunda det är på restauranger, nästan så man glömt hur det var förr. Och vilken skillnad för deras personal!

    SvaraRadera
  3. OJ, är det så många som hyr ut sina hus och lgh? Det visste jag inte. Min fd svåger gör det då och då. Han bor i ett stort hus i Tyresö. Det betyder att han och familjen flyttar in i sin lilla sommarstuga under tiden de hyr ut huset (de drar in stora summor på veckohyrningen). Tycker det låter så jobbigt. OCH jag vet att mina systerbarn (som ju har rum hos sin pappa) ogillar det starkt. Jag skulle inte vilja ha det så, skulle inte vilja hyra ut mitt hus. MEN, jag vet att det är så min fd svåger semestrar också, han hyr andras hus, ffa när han reser inom Europa.
    Cigarettrök är så äckligt. Vilken tur att det bara var tillfälliga gäster. Kan fatta att du hann bli lite orolig. Inte ofta man känner cigarettrök numera, tycker jag. SKÖNT!!

    SvaraRadera
  4. Annika, ja jag blev alldeles förvånad att det var så många, men man tittade på detta i år, när det gäller bostadsrätt ska föreningen vara informerad och ge sin tillåtelse, en del gör inte det, och de vet att många inte informerar om sin uthyrning. Sen kan det ju vara en släkting på besök och man byter, det är skillnad. Och privata sommarstugor har väl alltid hyrts ut men jag skulle aldrig hyra ut min lägenhet eller hus så där till helt okända och att det kommer nya vartefter.
    Hade kompis på Gotland, (varit där mycket och även jobbat på sjukhuset), han hade en så fin lägenhet i Visby i markplan och fint sommarhus vid havet, hyrde ut lägenheten några sommarveckor, när han kom dit hade de ställt ut det mesta av möblerna på uteplatsen, hela skinngruppen, haft party, låtit allt stå kvar i regn, fy så hemskt, jag med vänner fick bo där ett annat år:-), vi städade och gjorde fint, köpte blommor och fyllde kylskåpet, han ville inte ha någon hyra sa han:-), ja vi bodde där fler gånger, hade mamma med en gång också.

    Ja jag förstår dina syskonbarn, man har ju så mycket privat och inte kul med vem som helst boende i sitt hem utan någon koll. Låter väldigt jobbigt, skillnad om man har ett extrahus på tomten och hyr ut det.

    Cigarettrök är verkligen äckligt, ja fy och vet inte, finns kanske starka sorter, de här var hemska. Nej inte ofta man känner sån rök, folk röker väl mindre idag som tur är och vad skönt det är att äta på restauranger utan den där röken som förr.

    SvaraRadera

  • Promenad i botan - Varmt och lite kvavt. Grönskan är tung. Det är övergången mellan sommar och höst. Jag tänker att kanske nästa år vid denna tid så bor jag inte här mer. Ell...
    10 timmar sedan
  • Uppdaterat recept: Kokta majskolvar - Receptet på kokta majskolvar har uppdaterats. Det är enkelt att koka majskolvar bara man inte kokar dem för länge så glöm inte att sätta en timer. Server...
    2 veckor sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    4 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    9 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan