onsdag 17 augusti 2016

Skördetid

Det blev riklig skörd  i år av jostabär, stora och fina, nästan som små blå vindruvor, trodde att de mognade tidigare i år när det varit så varmt och soligt men ser att det är ungefär lika år från år. Plockar lite då och då och det finns mer på kvistarna som hänger utanför balkongräcket, lite kul att ha bär på balkongen. Kvistarna från denna buske rotar sig så lätt så jag har flera gånger grävt ned ett gäng på landet, tänkte mig en hel häck där:-), men tji, de försvinner bara, är något kallare vintrar där än här om det har betydelse eller så är det jorden.

4 kommentarer:

  1. Men vilka fina! Tror inte jag sett dem förr? Ser ut som en blandning av vinbär och vindruvor. Hur smakar de? Sött?
    KUL att de växer på din balkong.

    SvaraRadera
  2. Annika, ja väldigt fina och kul att det blir fler och fler för varje år. Det är en mix men smakar nog mest svarta vinbär tycker vi fast ändå inte:-)

    SvaraRadera
  3. Jostabär - vad är det? Har aldrig sett tror jag...

    SvaraRadera
  4. Freedomtravel, en blandning av vinbär och krusbär stod det på etiketten, men kanske mer som Annika skrev vinbär och vindruva, har inga taggar alls, smakar mest vinbär tycker jag men bären blir större. Roligast att busken växt så bra på balkongen, är frisk och fin och blommar med vitrosa blommor i mängd. Blir ca 2 meter hög och det är den nu:-) och tänker jag efter har jag aldrig sett den någonstans igen.

    SvaraRadera