torsdag 4 augusti 2016

En annan sort

Många fryser in ett bär i isbiten, ser snyggt ut men fick en idé av Anna att frysa citronklyftor och det fungerar bra. Tog ekologiska, tvättade noga, klyftade, frös in och gott i ett mineralvatten som redan har citron i sig med lite extra svalka:
Och där bakom ger jag gratisreklam till nyponpulver, ja jag tycker att det är suveränt, en tsk om dan och jag är pigg, vig och rörlig som en 20-åring:-), törs knappt skriva det men har inte ont i lederna alls för tillfället, kan bero på två saker, den varma sommaren och att jag gör som jag vill som pensionär:-), sover ordentligt och sitter inte i en massa konstiga stolar för att utföra analysarbete, står inte i konstigt vridna positioner för att utföra arbetet, rädda liv, se om behandling är lyckosam, upptäcka det oupptäckta, i stort all diagnostik sker på laboratorium även om det än finns missuppfattningar att "doktorn" har magiska ögon som kan se in i alla organ och ställa diagnosen så där på direkten:-), nej vi springer som skållade råttor, stressar ständigt, tar över ensam där det krävs fler men måste dela upp oss, jobbar i iskalla rum ibland för analysens skull, både i kyl- och frysrum, ibland i +37 grader, ofta i drag, i underliga kemikalielukter, i strålning, snabba avbrott med jourtjänst under det ordinarie arbetet och båda ska på något övernaturligt vis utföras. Akuta arbetet då sekunder räknas. Och handledning och undervisning till det av bara farten. Kan bero på det också. Vård av sjuka föräldrar krävde mycket, har nästan glömt, minns det fina istället, och så samtidigt försökte vi leva lite eget liv. Inte lätt, en kollega och jag finns kvar, fler förstås men många har tyvärr fått sin begravning istället för sin pension. Väninnan och jag pratade i början mycket om det som varit, nu har vi släppt det. Känns rätt skönt men ibland blir jag ifattsprungen på stan av någon som är i allt just nu och vill prata av sig, efteråt kan jag känna mig helt slut av att höra allt elände.

Ja, och att jag kan äta om och när jag vill, fika, läsa tidning i lugn och ro, ja så kanske. Jag gick ständigt varje vecka på någon behandling hos massör eller kiropraktor eller naprapat, efter arbetsdagens slut, nu aldrig, oj vad det kostade pengar och vilken kö till dem! Tror folk sjukskriver sig idag istället, verkar så i alla personalkategorier, ja det blir problem det. Och det är stora problem idag. Inom de flesta områden men det talar vi inte så mycket om. Borde det göras för det går att förändra och pengar finns som kan omfördelas och användas klokare. Förskola och skola är viktigast, att det läggs bra grunder i en bra miljö av goda pedagoger och att barn får utvecklas som de kan och sedan vill studera och utbilda sig, att det ska vara attraktivt och både roligt och intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    53 minuter sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan